Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Katalóg vznikol pri príležitosti výstavy na FA STU v roku 2013 a bol znovu prezentovaný na odovzdávaní Cien spolku architektov Slovenka v roku 2016, kedy Ferdinand Konček, Iľja Skoček a Ľubomír Titl získali Cenu Emila Belluša za celoživotné dielo. Práca kolegov stojí za preštudovanie. Výrazným spôsobom ovplyvnili architektúru na Slovensku, či už svojimi realizovanými dielami, alebo svojimi názormi a formovaním nastupujúcej generácie kolegov. Veríme, že si radi tento súhrnný prehľad diela ikonickej trojice pozriete v ISSUU prezentácii na konci článku.
Veľká vďaka patrí zostavovateľom publikácie:
Editorky katalógu: Katarína Andrášiová, Nina Bartošová
Autorka textu: Katarína Andrášiová
Jazyková korektúra: Blažena Moravčíková
Autori fotografií: Ivan Hoffman, Kaňka, Ľ. M. Mihalovič,
Rajmund Müller, Miloš Pitoňák, Ľubo Stacho,
Tibor Škandík
Grafická úprava: Matúš Lelovský, Juraj Blaško
Architekti Ferdinand Konček, Iľja Skoček, Ľubomír Titl:
Ferdinand Konček (1929), Iľja Skoček (1930) a Ľubomír Titl (1929) vyštudovali architektúru v rokoch 1948 až 1952 v Bratislave na Fakulte architektúry a pozemného staviteľstva. Školenie absolvovali diplomovými projektmi v ateliéroch profesora Emila Belluša a Emanuela Hrušku. Štúdium si rozšírili na majstrovskej škole architektúry na Akadémii výtvarných umení v Prahe u prof. Jaroslava Fragnera. Do projekčnej praxe nastúpili na bratislavskom Stavoprojekte v roku 1956. Keď v uvoľňujúcich sa politických a hospodárskych pomeroch 60. rokov vznikali Združené projektové ateliéry pri ZSA, spoločne prešli do jedného z ich, ktorý na základe konkurzu viedol od roku 1968 Iľja Skoček. Po transformácii ateliérov do ŠPTÚ v roku 1972 tu pracovali až do roku 1990.
Tvorivé partnerstvo trojice architektov sa vyvinulo už v priebehu vysokoškolského štúdia a upevnil ho pobyt a štúdium v Prahe. I keď každý z ich tvoril aj samostatne, ťažisko ich celoživotného diela predstavujú spoločné práce. V projektovej praxi sa zaoberali širokým spektrom úloh. Koncipovali veľké obytné súbory Ružinov a Dúbravka v Bratislave (v spolupráci s ďalšími kolegami), projektovali obytné budovy, kde vyvinuli i experimentálnu technológiu, navrhli hotelové a rekreačné zariadenia, administratívne a spoločenské budovy. Venovali sa i obnovám historických pamiatok a prácam v historickom prostredí miest. Navrhli viaceré pamätníky, neoddeliteľnou súčasťou ich tvorby je spolupráca s výtvarníkmi.
V ich spoločnom diele patrí osobitné miesto dvom veľkým témam. Jednou je bratislavské Podhradie, ktorým sa zaoberali od roku 1955. V päťdesiatych rokoch opakovane navrhli štúdie a vypracovali projekt, v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch pokračovali návrhmi úprav Hradného vrchu a blízkeho okolia. Tieto zámery však z veľkej časti ostali nerealizované. Druhou úlohou bol Dom odborov, techniky a kultúry (dnešný Istropolis) v Bratislave. Zákazku získali na základe víťazstva v súťaži v roku 1956, v priebehu šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov vytvorili množstvo štúdií a projektov. Dom odborov bol odovzdaný do užívania v roku 1981. Či už v realizovanej alebo nerealizovanej podobe je myšlienková báza týchto projektov súčasťou našej kultúry a dôležitým architektonickým dedičstvom.
Architekti Konček, Skoček, Titl svojou tvorbou prispeli k rozvoju našej spoločnosti. Či už to bolo počas povojnovej obnovy v päťdesiatych rokoch alebo v časoch hospodárskeho vzmáhania sa a duchovného rozletu ďalších desaťročí. Svojím čistým rukopisom a odkazom na tradíciu funkcionalizmu nepochybne patria k popredným osobnostiam našej modernej architektúry 20. storočia. Výnimočným je ich hlboké humanistické presvedčenie a cit pri pretváraní životného prostredia. Svoje presvedčenie prejavili i v intelektuálnej rovine formou odborných úvah zameraných napríklad na riešenie problémov Bratislavy, či počas redakčnej práce v časopise Projekt. V prostredí ich ateliéru nadobudli praktické skúsenosti architekti mladšej generácie, ktorí už sami získali viaceré popredné ocenenia.
Miesto trojice Konček, Skoček, Titl v rámci generácie architektov druhej polovice 20. storočia a ich podiel na formovaní našej modernej architektúry i vzniku jej popredných diel nie je možné opomenúť. Navyše, ak chceme v súčasných podmienkach i profesionálne chrániť toho naše architektonické dedičstvo, je potrebné aby sa v očiach laickej verejnosti spájalo s profesionálnym renomé a uznaním jeho tvorcov.
Text: Katarína Andrášiová