Predstavené produkty, spájajú premyslený dizajn, funkčnosť a udržateľnosť. Nábytok Materia vzniká s cieľom podporiť inšpiratívne stretnutia...
Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...
Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...
Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?
Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...
Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...
Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
Albert Rybarčák (18.2.1958 - 1.7.2017) patril k najpozoruhodnejším postavám slovenskej architektúry na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov 20. storočia. Jeho meno sa po prvý raz spomínalo v súvislosti s úspechom v dvoch významných medzinárodných architektonických súťažiach. Do histórie slovenskej architektúry sa však najvýraznejšie zapísal dvoma kostolmi, ktoré navrhol a realizoval v deväťdesiatych rokoch a ktoré patria k tomu najlepšiemu, čo sa po roku 1989 v oblasti sakrálnej architektúry na Slovensku postavilo.
V osemdesiatych rokoch pracoval Albert Rybarčák v trojici s Mariánom Pitkom a Jozefom Troligom. Práve kolektív Pitka Troliga Rybarčák získal aj hlavnú cenu v ideovej architektonickej súťaži na divadlo / Playhouse v Amsterdame, ktorú v roku 1986 vypísala medzinárodná organizácia divadelníkov a scénografov OISTAT. Po tomto, pre slovenskú architektúru, fenomenálnom úspechu nasledovala v roku 1989 účasť v ďalšej medzinárodná súťaži. Tento raz išlo o Good Design Competition na dostavbu bývalej klenotníckej štvrte v Birminghame. Kolektív Pitka Rybarčák Troliga získal čestné uznanie.
Kľúčové obdobie v tvorbe Alberta Rybarčáka predstavovali deväťdesiate roky, keď sa na Slovensku objavil obrovský dopyt po sakrálnej architektúre. Na svojom hlavnom diele, kostole sv. Bartolomeja vo Vojkovciach, začal Rybarčák pracovať v roku 1990. O tri roky neskôr bol neveľký kostolík pozostávajúci z troch elementárnych objemov, rotundy, archy a veže dokončený. Interiér hlavnej lode - archy - dotvárala monumentálna nástenná maľba akademického maliara Vladimíra Popoviča. Rybarčákovi sa touto neveľkou stavbou podarilo dokonale postihnúť ducha doby. Reagoval na postmodernú potrebu príbehu, duchovna, miestneho aj historického kontextu. V roku 1994 získal za toto dielo Cenu Dušana Jurkoviča. V roku 1996 vystavoval kostol sv. Bartolomeja na 6. Bienále architektúry v Benátkach.
Takmer paralelne s výstavbou kostola vo Vojkovciach pracoval Rybarčák na návrhu kostola v Dlhom nad Cirochou. Zužitkoval tu predchádzajúce skúsenosti, pričom dielo obohatil aj o významný urbanistický rozmer. Oba kostoly predstavovali koncom minulého storočia etalón, na ktorý viac či menej úspešne reagovali a dodnes reagujú mnohí architekti.
Rybarčák bol architektom - umelcom v plnom význame tohto slova. Svoje diela tvoril poeticky. Jeho autorský prístup možno charakterizovať ako intuitívne komponovanie základných geometrických telies, citlivo reagujúce na priestorový program, kontext a špecifický jedinečný naratív. Ako sám hovorieval, architektúra potrebuje jeden silný ústredný motív a naň sa nabaľuje všetko ostatné...
Text: Henrieta Moravčíková
Načítavam diskusiu...