Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Prestížnu Pritzkerovu cenu si architekt, ktorý sa výrazne podieľal na formovaní súčasnej indickej architektúry, prevzal v roku 2018.
Balkrishna Vithaldas Doshi (1927-2023) aktívne pôsobil sedem desaťročí, pracoval na širokom spektre projektov, podieľal sa na viac ako stovke realizácií. K oceneniu určite prispela aj angažovanosť v oblasti sociálneho bývania a smerovanie k aspektom udžateľnej tvorby. V neskoršom diele Balkrishnu Doshiho je cítiť čoraz väčší vplyv lokálneho kontextu ("Corbusierovskú" modernu striedajú prírodné materiály, organické tvary, klenby).
Balkrishna Vithaldas Doshi sa narodil v roku 1927 v západoindickom meste Pune. Študoval v Pune a na J. J. School of Art v Bombaji. Od roku 1950 pracoval s Le Corbusierom na projektoch v Ahmadábáde a Čandígarhe. V roku 1956 zakladá v Ahmadábáde vlastný ateliér. Následne sa podieľal na zrode nadácie Vasto-Shilpa pre výskum v oblasti udržateľnej architektúry, ktorá spolupracovala s McGill School of Architecture na mnohých úspešných projektoch. Od roku 1977 pôsobí ako partner v ateliéri Stein, Doshi & Bhalla.
B. V. Doshi sa počas svojho dlhoročneho pôsobenia zaslúžil o postupné prijatie a začlenenie modernej architektúry do indického kultúrneho kontextu. Jeho osobnosť okrem architektonickej tvorby definuje aj záujem o urbanistické, enviromentálne a sociálne otázky, publikačnú a pedagogickú činnosť. Vo svojej práci zdôrazňoval blízky vzťah k Indii, jej histórii a kultúre.
"Laureát pracoval s dvoma majstrami 20. storočia - s Le Corbusierom a Louisom Kahnom. Jeho rané diela boli bezpochyby ovplyvnené týmito majstrami. Stačí sledovať robustné a čisté tvary formované z masívneho betónu. Doshi však prekonal svoju prvotnú tvorbu a posunul svoj 'architektonický jazyk'. S porozumením a uznaním hlbokých tradícií indickej architektúry spojil prefabrikáciu a miestne remeslo a vyvinul spojenie v súlade s históriou, kultúrou, miestnymi tradíciami a rýchlo sa meniacou tvárou svojej domovskej krajiny", píše sa v stanovisku poroty.
Estetika je pre indického architekta dôležitá, no nie je na prvom mieste. Stavba musí v prvom rade rešpektovať duch miesta. Využíva subtílne oceľové a presklenné konštrukcie v kontraste s mohutnou materialitou betónu a kameňa. Obľúbeným prvkom sú átriá a dvory so vzrastlými stromami a zeleňou.
Výber z realizovaných stavieb:
1962-74: Indický inštitút manažmentu, Bengalúru:
1972: Centrum enviromentálneho plánovania a technológií (CEPT), Ahmadábád:
1976: Koncertná sieň Premabhai, Ahmadábád:
1979-80: Sangath - vlastný ateliér BV Doshiho, Ahmadábád:
1983 - 1988: Aranya - sociálne bývanie, Indore:
1995: Galéria Amdavad ni Gufa, Ahmadábád:
Zdroj: tlačová správa Pritzker prize