Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
6. marec 2023
2
937

Pritzker Prize 2023 - laureátom sa stal David Chipperfield

Pritzkerovu cenu, všeobecne považovanú za najprestížnejšie ocenenie v oblasti architektúry, si prevzal britský architekt Sir David Alan Chipperfield.
Pritzker Prize 2023 - laureátom sa stal David Chipperfield

 

Porota ocenila dlhoročnú prácu Davida Chipperfielda, ktorá "demonštruje úctu k historickému a kultúrnemu dedičstvu. Zároveň ctí urbánne a prírodné prostredie, zlepšuje funkčnosť a dostupnosť budov. Prostredníctvom renovácií odhaľuje potenciál pôvodných stavieb, čelí klimatickým problémom, transformuje sociálne vzťahy a oživuje mestá."

David Chipperfield počas štyri desaťročia trvajúcej praxe zrealizoval viac ako stovku diel, ktoré tvoria pestrú mozaiku rôznorodej typológie. Výsadné postavenie v jeho tvorbe však majú veľké kultúrne projekty a rekonštrukcie.

Alejandro Aravena, predseda poroty a laureát Pritzkerovej ceny za rok 2016, vysvetľuje: "Vo svete, kde mnohí architekti vnímajú zákazku ako príležitosť pridať  do svojho vlastného portfólia výrazný projekt a veľké gesto, reaguje Sir Chipperfield na každé zadanie špecifickými nástrojmi, ktoré si vybral s precíznosťou a veľkou starostlivosťou. Jeho často nenápadné projekty vždy obstoja v skúške časom. Sympatická na jeho tvorbe je snaha o formovanie prívetivého prostredia, pričom sa vyhýba prehnaným gestám a módnym prvkom."

Chipperfieldov hĺbavý a analitický prístup k tvorbe a citlivá práca s kontextom by sa v mnohom mohola stať vzorom aj pre stredoeurópsku architektúru

 

David Chipperfield (* 18. december 1953, Londýn, Spojené kráľovstvo) po získaní diplomu (Architectural Association of London, 1977) zbieral skúsenosti v ateliéroch Douglasa Stephena, Richarda Rogera, či Normana Fostera. V roku 1984 založil vlastný ateliér David Chipperfield Architects v Londýne, ktorého pobočky nájdeme dnes v Berlíne, Šanghaji, Miláne, alebo najnovšie aj v Santiagu de Compostela.

Medzi prvé projekty londýnskeho ateliéru David Chipperfield Architects patrili interiéry obchodov v britskej metropole, ale aj v Paríži, Tokiu a New Yorku. Jeho prvou budovou v Londýne bola galéria botaniky a vstupná hala pre Múzeum prírodnej histórie. Potom už nasledovali veľké projekty ako Múzeum rieky a veslovania v Henley-on-Thames alebo kancelárska budova v nemeckom Düsseldorfe. V roku 1997 zahájil ateliér jednu z najdôležitejších zákaziek - rekonštrukciu a obnovu Nového múzea v Berlíne, ktoré bolo počas druhej svetovej vojny z veľkej časti zničené. Podieľal sa na prestavbe krídla Metropolitného múzea v New Yorku, navrhol Múzeum modernej literatúry v nemeckom Marbachu, Galérii Hepworth Wakefield aj verejnú knižnicu Des Moines v americkej Iowe. Je autorom Múzea umenia v Saint Louis v Missouri alebo Museo Jumex v Mexico City. 

David Chipperfield získal počas svojho života viac ako 50 medzinárodných ocenení, vrátane EU Mies Award, Stirlingovej ceny a zlatej medaily RIBA za architektúru od britskej kráľovnej. Pôsobil ako hosťujúci profesor na Harvardovej univerzite, Royal College of Art v Londýne, na univerzite v Grazi a mnohých ďalších. Jeho ateliéry dnes zamestnávajú vo svete viac ako dvesto ľudí.

 

Tvorbu architekta pripomenieme prostredníctvom chronologického výberu kľúčových projektov.

Na úvod spravíme výnimku a predstavíme nerealizovaný návrh Vltavskej filharmónie, ktorý britský kolektív predložil do súťaže vyhlásenej magistrátom hlavného mesta Prahy a vyhodnotenej v priebehu uplynulého roka.    

Návrh premieňa riešené územie na vystupujúcu parkovú plošinu nad Vltavou, ktorá sa postupne skláňa smerom k vode. Budova so svojim okolím komunikuje vrstvami terás, ktoré nadväzujú ako na bezprostredné okolie, ale aj na vzdialenejšiu krajinnú štruktúru. Nová topografia územia a výrazné terasy budovy Vltavskej filharmónie slávnostným spôsobom poukazujú na medzinárodný význam lokality a zároveň vytvárajú protipól Vyšehradu, ktorý stojí proti prúdu, na druhej strane mesta.

 

Procuratie Vecchie. Benátky, Taliansko. 2022

Benátska budova Starej prokuratúry (Procuratie Vecchie) na Námestí svätého Marka prešla náročnou rekonštrukciou, ktorá časti objektu prvýkrát otvorila verejnosti. Návrh Davida Chipperfielda pracuje s mnohovrstvou podstatou diela. Proces obnovy viac ako päťstoročnej budovy delí do série rekonštrukčných a reštauračných zásahov, ktoré sa zamerali na komplexnosť stavby. Išlo o obnovu prvého a druhého poschodia, vybudovanie bezbariérového prístupu a reorganizáciu budovy začlenením nových schodísk, ale aj obnovu centrálneho pavilónu na treťom poschodí. Medzi nové zásahy patrí citlivé rozšírenie tretieho poschodia o výstavné priestory prepojené s nadáciou The Human Safety Net, pracovné priestory a poslucháreň.

 

Morland Mixité Capitale. Paríž, Francúzsko. 2022

Komplex pôvodných administratívnych budov, patriacich pod parížsku samosprávu (Préfecture de Paris), zo 60. rokov humanizovali zásahy berlínskej pobočky ateliéru. Pôvodne uzavretý súbor sa snažili architekti prepojiť s okolitou mestskou infraštruktúrou. Šestnásťposchodová veža a dvojica deväťposchodových krídiel tvorí súčasť mestského bloku. Ateliér Davida Chipperfielda sa k zákazke dostal cez medzinárodnú architektonickú súťaž, po tom ako starostka Paríža budovy zapojila do rozsiahlej iniciatívy Réinventer Paris. Projekt pôvodnú štruktúru zbavuje objemov vo vnútrobloku a rozširuje o transparentné prístavby smerujúce do ulíc. Bývalá budova mestskej správy sa totiž svojou rastúcou štruktúrou tiahne naprieč celým blokom a má tak dve čelá - jedno vzhliadajúce priamo k rieke Seine a druhé smerujúce k bulváru Morland.

 

11-19 Jane Street. New York, Spojené štáty. 2021

Kontextuálne riešený bytový dom s fasádou z tehál a farebného betónu.

Na mieste parkovacieho domu z dvadsiatych rokov minulého storočia navrhol ateliér Davida Chipperfielda nový bytový dom, ktorý svojou podobou prirodzene nadväzuje na svoje okolie. Pri prechádzke newyorskou Jane Street je pre bežného okoloidúceho ťažké rozpoznať, že namiesto sto rokov starej stavby míňa súčasnú architektúru.

Novostavba si osvojila viacero detailov a princípov z okolitého prostredia. Rovnako ako pri starších stavbách v susedstve fasáda dodržiava horizontálne členenie s jasne odlíšeným parterom hlavným objemom fasády a ustúpeným najvyšším podlažím.

Parter domu, rovnako ako najvyššie položený penthouse charakterizuje hladký pohľadový betón, zatiaľ čo stredová časť je obložená rímskymi tehlami. K tradícii štýlu, v ktorého duchu boli postavené okolité domy, sa novostavba obracia aj zakomponovaním prvku nadokennej rímsy. Aj tá je však interpretovaná rečou súčasnej architektúry. Ozdobnú funkciu spomínanej rímsy v Chipperfieldovom prípade preberá skôr nadokenný preklad, ktorý nemá akýkoľvek dekor. V členení fasády sa nakoniec uplatňujú aj betónové rímsy nad prízemím a korunná rímsa uzatvárajúca piate podlažie.

 

Neue Nationalgalerie. Berlín, Nemecko. 2021

David Chipperfield sa podieľal aj na rekonštrukcii poslednej realizácie nemecko-amerického architekta Ludwiga Mies van der Rohe (1886 Aachen - 1969 Chicago) na európskej pôde. Minimalistická stavba zo skla a ocele, dokončená rok pred architektovou smrťou, sa stala jednou z ikonických berlínskych pamiatok.

50 rokov prevádzky si vyžiadalo citlivú rekonštrukciu konštrukcií stavby a jej prispôsobenie súčasným požiadavkám vrátane zlepšenia úrovne bezpečnostných a protipožiarnych opatrení a návštevníckeho komfortu. Konštrukcia pavilónu, postupne rozobraná až na hrubú stavbu, sa po dôslednom repasovaní pôvodných stavebných prvkov opäť vrátila do podoby blízkej stavu spred 50. rokov. "Našou úlohou bolo nechať Miesovu prácu znovu žiariť a pritom mu neukradnúť show“, povedal pri znovuotvorení objektu architekt David Chipperfield.

 

James Simon Galerie. Berlín, Nemecko. 2018

Na berlínskom Ostrove múzeí bola v roku 2018 slávnostne otvorená Galéria Jamesa Simona, ktorá tvorí nový vstupný bod pre väčšinu návštevníkov komplexu.

Galéria Jamesa Simona, ktorej dominuje široké hlavné schodisko a biela kolonáda pripomínajúca antické pamiatky, integruje okrem funkcie "vstupnej brány" aj 650 metrov štvorcových výstavný priestor prakticky na úrovni rieky, ktorý je určený pre prechodné expozície. Miestnosť s kapacitou 300 návštevníkov zas umožňuje organizovať prednášky alebo konferencie. Dôležitú súčasť novostavby tvorí tiež reštaurácia s kaviarňou a rozsiahlou terasou.

 

Hoxton Press. Londýn, Spojené kráľovstvo. 2018

Rezidenčný objekt vo východnej časti Londýna, ktorý iniciovala samospráva mestskej časti Hackney. Podoba dvojice štíhlych bytových domov vychádza z víťazného návrhu (súťaž v roku 2012) ateliérov Karakusevic Carson a David Chipperfield Architects. Stavby situované na hranici parku majú štíhly šesťuholníkový pôdorys a 16 a 20 podlaží. Pôdorysy všetkých 198 bytov tažia z usporiadania obytných miestností po obvode fasády s výhľadmi do okolitej zelene. Budovy sa otvárajú okoliu na úrovni parteru prostredníctvom veľkorysých tehlových klenieb.

 

Royal Academy of Arts - Masterplan. Londýn, Spojené Kráľovstvo. 2018

Ateliér Davida Chipperfielda stál aj pri návrhu súčasného masterplanu Royal Academy of Arts na Piccadilly street v londýnskom obvode Westminster, ktorá je známa najmä vďaka svojej výstavnej činnosti, v mnohých aspektoch porovnateľnej s The National Gallery alebo Tate Gallery. Akadémia tiež prevádzkuje postgraduálnu školu umenia a vedeckú knižnicu. Citlivé vstupy ateliéru do historického komplexu prispôsobujú limitované priestory novým funkciám. Súčasne vytvárajú novú architektonickú vrstvu, charakterizovanú jasným rukopisom kolektívu okolo Davida Chipperfielda.

 

Amorepacific Headquarters. Soul, Južná Kórea. 2017

Sídlo spoločnosti Amorepacific Headquarters, ktorú navrhla berlínska sekcia ateliéru David Chipperfield Architects tvorí mohutná budova v štvrti Jongsan v centre Soulu. Kĺúčovým prvkom návrhu je podľa slov architekta átrium inšpirované charakteristickým dvorom kórejského domu ("hanok"), ktoré netypicky otvára piate podlažie administratívnej budovy. 

 

Inagawa Cemetery Chapel and Visitor Center. Hyogo, Japonsko. 2017

Komplex menších stavieb z pigmentovaného červeného betónu neďaleko japonskej Osaky tvorí súbor menších stavieb z pigmentového červeného betónu. Návštevnícke centrum, kaplnka, aj svätyne spoločne vytvárajú kompaktný celok pre rodinné stretnutia, ale aj pokojné rozjímanie. Architektom sa podarilo stavby citlivo zakomponovať do okolitej hornatej krajiny a pomocou monumentálneho schodiska sa vyrovnať s prudkým svahovitým terénom.

Cintorín je takmer zo všetkých strán obklopený hornatou, husto zalesnenou krajinou. Vytvára pokojný prechod medzi civilizovaným mestom a panenskou prírodou. Podobný princíp "rozhrania" architekti uplatnili aj vo svojom projekte. Návštevnícke centrum s kaplnkou tak spoločne tvorí prah medzi vonkajším pozemským svetom a pokojným priestorom na rozjímanie a odpočinok. Motív prechodu dvoch kontrastných svetov je navyše umocnený použitím monumentálneho schodiska zakončeného svätyňou, ktoré sa tiahne cez celý areál a vytvára dôležitú os celého projektu.

 

Jumex Museum. Mexico City, Mexiko. 2013

Tvaroslovie prvého projektu ateliéru David Chipperfield Architects v Latinskej Amerike inšpirovala priemyselná minulosť miesta a vila Diega Riveru a Fridy Kahlo (Juan O'Gorman, 1931) v miestnej štvrti San Ángel. Výrazná forma s dominantnou pílovitou strechou využíva tunajšiu miernu klímu. Budova sa otvára prostrediu prostredníctvom veľkorysého verejného priestoru na prízemí a priestranných lodžií.

Múzeum tvoria tvoria dve hlavné časti. Dvojicu horných výstavných podlaží, ponorených v tichu, izolujú od hluku mesta plné obvodové steny. Dolné dve dynamické a transparentné podlažia naopak vytvárajú priechod medzi mestom a múzeom.

 

Saint Louis Art Museum. Missouri, Spojené štáty. 2013

Nová budova Múzea umenia v Saint Louis. Projekt pripojil k historickej budove z roku 1904 ďalších takmer 8000 metrov štvorcových výstavných priestorov. Realizácia stavby za 125 miliónov dolárov vytvorila neutrálnu výstavnú plochu pre rôznorodú spleť exponátov. Voľné riešenie dispozície umožňuje monolitický trámový strop, ktorý tvorí zároveň ústredný architektonický motív interiéru.

 

The Hepworth Wakefield. West Yorkshire, Spojené Kráľovstvo. 2011

Novostavba múzea v anglickom grófstve West Yorkshire rozširuje galériu sochárky Dame Hepworth. Nové výstavné priestory s rozlohou 5200 m² ležia neďaleko historického centra mesta Wakefield, v tesnom susedstve s chránenou prírodnou rezerváciou.

David Chipperfield v návrhu nepriamo cituje pultové strechy okolitých sýpok a skladových hál. Každý z blokov novostavby je solitérom. Majú síce rovnakú základňu, ale líšia sa svojou výškou a šírkou.

Múzeum je rozdelené do dvoch poschodí. Na prízemí sa nachádza recepcia, obchod, kaviareň, audítorium, ateliéry, kancelárie a sklady. Horné podlažie, kam je prístup po centrálnom schodisku, bude celé využívané na organizovanie výstav.

Všetky galerijné priestory vytvárajú neutrálne prostredie pre vystavovanie sôch. S denným osvetlením je tu zaobchádzané veľmi obozretne. Svetlíky medzi jednotlivými hmotami zaručujú difúzne osvetlenie vo vnútri stavby. Pokojnú múzejnú atmosféru dopĺňa niekoľko okien s komponovaným výhľadom do okolitej prírody.

 

Turner Contemporary. Margate, Spojené Kráľovstvo. 2011

Galéria súčasného umenia Turner Contemporary sídli v Margate - meste na juhovýchodnom pobreží Anglicka. Zaujímavosťou je, že na tomto mieste mal pôvodne vyrásť projekt ateliéru Snøhetta, ktorý sa však ukázal ako finančne neúnosný. Realizácia ateliéru Davida Chipperfielda je trikrát lacnejšia (20. mil €) a zapadá k menej nákladným projektom anglických regionálnych galérií, ktoré pribúdajú najmä po roku 2000.   

Inštitúcia, nesúca meno Williama Turnera, ktorý v letovisku trávil nezanedbateľnú časť svojho života, tvorí šesť pravidelne usporiadaných dvojpodlažných objektov. 

Obklady z leptaného laminovaného skla vytvárajú na fasáde pravidelný obdĺžnikový raster. Mení sa podľa svetelných podmienok, je odolná voči miestnej búrlivej klíme a obklady majú dokonca zniesť aj príležitostné nárazy príboja.

V strohých interiéroch prevláda leštený betón a sklo. 

 

Neues Museum. Berlín, Nemecko. 2009

Prelomová realizácia ateliéru, za ktorú získal David Chipperfield v roku 2011 EU Mies Award.

Nové múzeum (Neues Museum) na berlínskom Múzejnom ostrove (Museumsinsel) navrhol Friedrich August Stüler a bolo postavené v období 1841 až 1859. Rozsiahle bombardovanie počas 2. svetovej vojny zanechalo budovu v ruinách. Mnoho častí úplne zmizlo a ďalšie boli vážne poškodené. Po vojne sa uskutočnilo niekoľko pokusov o opravu, ale prevažná časť stavby zostala odkrytá. V roku 1997 zvíťazil ateliér David Chipperfield Architects spoločne s Julianom Harrapom  v medzinárodnej súťaži na prestavbu Neues Museum.

Hlavným cieľom projektu bolo dokončiť pôvodnú hmotu a zahrnúť do neho opravu a obnovu častí, ktoré ostali po skaze 2. svetovej vojny. Pôvodné miestnosti boli rekonštruované v novej stavebnej časti, ktorá vytvára spojitosť s existujúcou konštrukciou. Archeologická obnova sa riadila pokynmi Benátskej charty rešpektujúcou historické zloženie v jeho rôznych dochovaných štádiách.

Všetky medzery v súčasnej štruktúre boli vyplnené bez toho, aby sa snažili nejako konkurovať pôvodnej hmote svojim jasným výrazom alebo povrchom. Obnova a opravy existujúcich častí sa riadili ideou, že by pôvodná konštrukcia mala byť zdôraznená v jej priestorových súvislostiach a pôvodnom materiáli/novom materiáli odráža stratené časti bez toho, aby ich však napodobňoval.

Nové výstavné miestnosti sú vybudované z veľkoformátových prefabrikátov zložených z bieleho cementu s prímesou saského mramoru. Z rovnakých betónových prvkov je vytvorené aj nové hlavné schodisko opakujúce to pôvodné bez toho, aby bolo jeho replikou. Nové schodisko sa nachádza vo veľkolepej sále, ktorá je zachovaná iba ako tehlový objem zbavený svojej pôvodnej výzdoby.

Ďalšie nové objemy (severozápadné krídlo s egyptskou dvoranou a Apolónovým rizalitom, apsida v gréckej dvorane a južný dóm) sú postavené z už raz použitých ručne vyrobených tehál dopĺňajúcich zachované časti. Obnovenie a doplnenie najviac zachovanej kolonády na východnej a južnej strane Neues Museum znovu navodzuje predvojnový stav. Nová stavba (James Simon Galery) vznikne medzi Neues Museum a Sprévou, čím zopakuje urbanistickú kompozíciu pred rokom 1938.

Neues Museum bolo po viac ako šesťdesiatich rokoch chátrania znovuotvorené verejnosti v septembri 2009. Jedná sa o tretiu rekonštruovanú stavbu na Museumsinsel, vystavujúcu zbierky Egyptského múzea a Prehistorického múzea. 

 

America's Cup Building. Valencia, Španielsko. 2006

Organizátori jachtárskych pretekov America's Cup a mesto Valencia prišli s myšlienkou premeny nevyužívaných dokov na elegantné  územie, ktoré by uspokojilo potreby spojené s jachtingom. V júni 2005 bolo rozhodnuté, že všetko bude pripravené pre America's Cup konaný v máji 2006. 

Ako architekt hlavnej budovy na nábreži bol prekvapivo zvolený britský architekt David Chipperfield. Iniciátorov projektu presvedčili jeho predchádzajúce realizácie dôstojných a dobre slúžiacich múzeí a galérií rozosiatych po celom svete. Otázkou zostávalo, či Chipperfield - rozvážny a pokojný architekt - dokáže v nastolenom hektickom tempe obstáť. Chipperfieldov ateliér, spolupracujúci s lokálnym kolektívom b720 zložil skúšku na výbornú. 

Chipperfield vysvetľuje, že jedinou možnou stratégiou, ako postaviť v tak krátkom čase kvalitnú budovu, bolo zredukovať formu a konštrukciu stavby na minimum. Táto čistota doplnená o vykonzolované balkóny, rampy vinúce sa po fasáde a rozsiahly komfortný pozorovací priestor pre verejnosť, vytvárajú neobvyklý priestorový zážitok. Návštevníci môžu po rampe vystúpiť na vyhliadkovú plošinu a občerstviť sa v reštaurácii. 

 

River and Rowing Museum. Henley-on-Thames, Spojené kráľovstvo. 1997

Ukážkou Chipperfieldovej tvorby v oblasti verejných a kultúrnych budov je Riečne a veslárske múzeum v Henley-on-Thames v Oxfordshire.

Múzeum je venované histórii veslárskeho športu a rieky Temža. Historický význam mesta a okolia rieky určil vonkajšiu podobu aj formy budovy, ktorá pripomína tradičné drevené oxfordské stodoly a riečne houseboaty v Henley. Múzeum je rozvrhnuté do dvoch častí. Prízemnej, priehľadnej a otvorenej, v ktorej majú sídlo verejné služby. Nadväzuje prvé poschodie s uzavretou galériou osvetlenou lineárnymi svetlíkmi. Budova je umiestnená do zátopovej oblasti rieky. Bolo preto nutné navýšiť zemné podložie pod stavbou.

 

Dielo architekta nájdete prehľadne zoradené na stránke ateliéru avid Chipperfield Architects.

Pritzkerovu cenu (Pritzker Architecture Prize), udeľuje Hyattova nadácia (Hyatt Foundation). Je všeobecne považovaná za najprestížnejšie ocenenie v oblasti architektúry, inšpirované Nobelovou cenou.

Cenu založili v roku 1979 Jay Pritzker, podnikateľ a filantrop, zakladateľ hotelovej skupiny Hyatt, a jeho žena Cindy Pritzkerová. Okrem prestíže je reprezentovaná medailou a finančnou odmenou vo výške 100 000 dolárov. Nominácia je otvorená komukoľvek. Medzinárodná porota zložená z architektov, kritikov a historikov architektúry určuje víťaza v tajnom hlasovaní.

Hodnotiaca komisia Pritzkerovej ceny každoročne vyberá laureáta z viac ako päťsto navrhnutých mien. Po hlasovaní určí jedného žijúceho architekta, ktorého dielo „prinieslo konzistentný a významný prínos v oblasti architektúry a umenia“. 

Pritzkerova cena je každoročne a bez prerušenia udelovaná už 43 rokov. K dnešnému dňu sa medzi laureátov zaradili architekti z 23 krajín. Nedávno sme zverejnili rozsiahlu retrospektívu laureátov.

David Chipperfield sa v chronologickom poradí všetkých laureátov Pritzkerovej ceny  zaradil na 52 miesto.

Porota v aktuálnom ročníku rozhodovala v zložení:

  • Alejandro Aravena (predseda poroty)
  • Barry Bergdoll
  • Deborah Berke
  • Stephen Breyer
  • André Aranha Corrêa do Lago
  • Kazuyo Sejima
  • Benedetta Tagliabue
  • Wang Shu
  • Manuela Lucá-Dazio (výkonná riaditeľka) 

Zdroj: The Pritzker Architecture Prize

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím