Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Aktuálna realizácia ateliéru SPDe je vydareným príkladom obnovy gazdovského dvora a citlivého zaobchádzania s pôvodnou stavebnou substanciou. Autori bez prehnaných gest a štylizácie stavajú na pôvodných kvalitách.
Poctivá práca s využitým osvedčených materiálov a remeselných postupov, ktorá sa zaobíde bez "ľubivých" historických replík, viedla k vytvoreniu diela s úctou k historickým východiskám a kontextu. Objekt, ktorý bol pred premenou v havarijnom stave mal šťastie na stretnutie rozhľadených klientov a ateliéru, ktorý bol ochotný hlboko sa ponoriť do zadania a komplexne riešiť viaceré vrstvy projektu. Prezentovaný prístup k záchrane nehnuteľného dedičstva môže byť inšpiratívnym príkladom pre podobne zmýšľajúcich ľudí.
Realizáciu bližšie predstaví sprievodný text Alexandra Schleichera:
Projekt Umeleckej rezidencie U Durcov v Poriadí rieši záchranu a obnovu usadlosti na Myjavských kopaniciach a jej premenu na nový účel. Návrh vychádza z udržateľnej obnovy objektu, záchrany jeho fyzickej podstaty, návratu pôvodného výrazu a priestorovej adaptácie na novonavrhovanú funkciu.
Objekt vernakulárnej architektúry z prelomu 19. a 20. storočia s postupne sa zväčšujúcou štruktúrou bude slúžiť na rezidenčné pobyty umelcov, ich tvorbu, výstavy umenia a stretnutia milovníkov umenia
Objekt je situovaný v malebnom kraji Myjavských kopaníc. Nachádza sa v usadlosti niekoľkých domov „u Durcov“ za obcou Poriadie. Obdobné skupiny gazdovských dvorov viac, či menej od seba vzdialených, sú pre danú oblasť typické. Lokalita s fenoménmi atraktívnych výhľadov, zaujímavého terénu, sadov a prírody. Vlastná usadlosť z prelomu 19. a 20. storočia, s viacerými postupnými stavebnými fázami, ako sa rodina a statok rozrastali, bola postavená z nepálených tehál, pálených tehál, keramiky, kameňa a dreva. Príklad vernakulárnej architektúry charakteristickej pre kopanice. Nový majiteľ sa v roku 2020 rozhodol, že v usadlosti vytvorí umeleckú rezidenciu slúžiacu na pobyty a tvorbu umelcov, výstavu umenia a stretnutia milovníkov a zberateľov umenia.
Objekt bol pred premenou v havarijnom stave. Narušená statika objektu predstavovala riziko zrútenia. Prioritná bola záchrana základných konštrukcií, aby báza mohla poslúžiť novej funkcii.
Koncept zachovania
Existujúca mimoriadna substancia, odhliadnuc od poškodení, bola dobrým základom a východiskovým bodom pre ďalší rozvoj. Pôvodný objekt v sebe zahŕňal zaujímavé priestorové momenty, vzájomnú konfiguráciu priestorov, hmôt, úrovní a prvkov. Našou snahou preto bolo v maximálnej miere zachovať a ďalej ich rozvinúť, pri zlepšení parametrov, ideálne pôvodnými technikami. Východiskom bolo poznanie objektu a referenčných typických objektov s pôvodnou materialitou a farebnosťou v okolí. Dôležitý bol pre nás kontext - kontext s okolím, tradíciami, použitými materiálmi a typickou farebnosťou.
Koncept vloženia
Do objektu je vložená nová funkcia umeleckej rezidencie a nové dispozičné prvky - ateliér a hygiena, ktoré v objekte nikdy predtým neboli prítomné. Tieto sú vkladané do miest, ktoré pôvodne slúžili odlišným funkciám - do maštale a šopy. Aj tieto uvedené funkcie sa v pôvodnom objekte menili a putovali.
Nové prepojenia a väzby
V návrhu boli okrem zachovania pôvodných funkcií a väzieb priestorov, najmä v obytných častiach usadlosti, vytvorené v súvislosti s novými funkciami minimálnymi zásahmi nové väzby. Malými úpravami boli prepojené rôzne výškové úrovne jednotlivých častí objektu.
Materialita
Bola uplatnená pôvodná materialita a farebnosť pôvodného objektu v podobe použitých konštrukčných materiálov, omietok a povrchov, v spojení s hrubým výrazom betónových podláh v mieste nových funkcií.
Recyklácia
Boli odstraňované konštrukcie, ktoré boli zdevastované, poškodené a staticky narušené. Zároveň pri rekonštrukcii prebehlo opätovné použitie prvkov a materiálov, u ktorých to bolo možné - drevených prvkov, kameňa, interiérových prvkov. Boli repasované, premiestňované na nové miesta, kde našli využitie. V prípade poškodených prvkov, ktoré nebolo možné nahradiť prvkami priamo z rekonštruovaného objektu, bola snaha o použitie recyklovaných prvkov z iných stavieb, väčšinou vernakulárnej architektúry.
Dispozičné usporiadanie
V centrálnej polohe dispozície sa nachádza zo severnej strany prístupná chodba, z ktorej sa vstupuje do veľkej obytnej miestnosti s pecou a tromi menšími izbami na „výškach“. Tieto budú slúžiť ako malý ateliér a dve spálne. Veľká miestnosť má variabilné využitie ako ateliér, spoločenská miestnosť, výstavný priestor a pod. Na druhej strane - smerom na západ, sa vstupuje do kuchyne. Na konci dispozície v západnej časti je umiestnená hygiena, slúžiaca rezidentom aj verejnosti, ktorá sa bude zúčastňovať umeleckých eventov. Hygiena je prístupná z obytnej časti - z interiéru, cez kuchyňu alebo samostatnými vstupmi z exteriérového podbránia. Na tejto úrovni, na trochu nižšej nivelete je v samostatnej časti situovaný ateliér. Je prístupný pôvodným vstupom z dvora do maštale, ale aj novým, veľkým prepojením s podbráním. Tento exteriérový priestor okrem primárnej komunikačnej funkcie, ktorú pôvodne plnil, bude slúžiť aj na umeleckú tvorbu a výstavy v krytom exteriéri.
Zaujímavým prvkom usadlosti je, že v časti východného krídla je dvojpodlažná. Cez nižšiu úroveň 1.PP je sprístupnená z východnej strany podbráním spodná časť dvora. Z východného podbránia sú prístupné dva pôvodne skladové priestory v suteréne. Tieto môžu slúžiť pôvodnej funkcii ako sklady alebo aj ako výstavný priestor.
Fotografie pôvodného stavu:
Fotografie zo stavby:
Podklady: SPDe architekti
Fotografie: Matej Hakár