Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Ako premeniť starý dom na priestor, ktorý má zrazu slúžiť filmovej "rodine" a jej kreatívnym spolupracovníkom? Ako využiť čo najviac z pôvodnej stavby a zachovať jej čaro?
Pred pol rokom sme sa pozreli do Strekova na prebiehajúcu rekonštrukciu tvorivého útočiska filmového a televízneho režiséra. Už vtedy bol zrejmý dôraz na vytvorenie otvoreného tvorivého prostredia, prepojeného so záhradou a krajinou. Miesta pre inšpiráciu, spoločné debaty aj sústredenú tvorbu. Kontrast starého a nového zdôrazňuje esenciu pôvodného domu, na ktorej sa rozhodli architekti svoj návrh postaviť. Všetky vrstvy sú prezentované v surovej priznanej forme.
Dielo predstavujeme so sprievodným textom Janky Benkovej:
Cesta k ateliéru začala pre mňa úplne neštandardne, ale keď sa nad tým zamyslím, takto by to malo fungovať bežne. Zavolal mi priateľ, že by rád kúpil nehnuteľnosť. Išli sme si ju spolu obhliadnuť. 1,5 hodiny hodiny jazdy vlakom. Vyberal podľa dostupnosti verejnou dopravou. Hľadal ticho, miesto kde by tvoril. Nemala som veľké očakávania, neboli to hory ale prekvapivo dolniaky - rovina. Zamilovala som sa rovnako rýchlo. Jednoduchý dom - štvorec s prístavbou do záhrady. Našli sme pôvodný stav, ale atmosféra tam bola už vtedy. A prišlo aj libreto. Jedna “áštvorka” predstáv ako by rád fungoval v Strekove.
Dom zvonka pôsobí nenápadne, fasádu sme riešili minimálne - brizolit je len zcelený jemným náterom, až lazúrou. V zásade je pôvodná až na nové perforácie a vysprávky po starých otvoroch do dvora. Strešná konštrukcia je rovnako zachovaná. Vzhľadom na ateliér a jeho využívanie študentmi a priateľmi sme neodolali otvoreniu časti strechy v centrálnom priestore a začleneniu priestoru k obytnej časti. Ostatok konštrukcie, ktorý nevyhovoval svojou výškou bol štandardne zaizolovaný. Tvarovanie strechy sme zachovali, menila sa len krytina.
Rekonštrukciu sme viedli veľmi striedmo - čo sa dalo zrecyklovať či zachovať ostalo na dome.
Dom / ateliér režiséra mal pojať dostatočné množstvo ľudí (10-12) - úzku filmovú rodinu - *štáb*. Filmový basecamp v domácej atmosfére. Preto sme navrhli veľký stôl, pec s možnosťou ležania, schody na palandu, kuchynku za rohom... Palanda na odpadnutie po víne je hneď nad pecou a stolom, hore pod strechou… debata môže napredovať ďalej. Filmy sa prehrávajú nad a na sofe, za ňou nika na spanie v hosťovskej izbe.
Kontakt so záhradou prepája vravu s exteriérom, zarámovaným pergolou. Izba pána režiséra je za rohom v prístavbe, ktorú sme našli v roztrasenom, polorozpadnutom stave s deravou strechou. Otvorili sme záklop stropu. Pridali sme priestor pod sedlovou strechou izbe, aby získala výšku a luft.
Pôvodne sme chceli pracovný stôl v okne, s vývojom stavby a rozpočtu sme atypické prvky redukovali na nevyhnutný stavebný interiér.
Podarilo sa nám ho zrealizovať počas corony - na diaľku. Potom už prebiehali online debaty k zapĺňaniu interiéru ready made nábytkom a doplnkami. Vo finále som sa nechala prekvapiť ako sa dom zabýval.
Na pergolu prišlo neskôr. Dalo by sa povedať, že je scénická. Je to hra svetla a tieňa počas dňa. Niekedy je to plnotieň, inokedy šachovnica. Mení sa. Cieľom bolo získať tieň, avšak nezobrať svetlo domu, zároveň chrániť početné osadenstvo na terase pred dažďom. Časom po nej porastie fazuľa a vinič. Novému platanu sme nechali voľné pole v rastri, aby mal dostatočný priestor na rast. Pribudnú textílie, závesy, svetielka..
Podklady: benkobenko
Fotografie: Matej Hakár