Prihlásiť sa na medzinárodnú architektonickú súťaž BigMat International Architecture Award’25 je možné až do 15....
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Kamenný dom z prelomu 17. a 18. storočia patril pernikárovi, neskôr to bol obchod s miešaným tovarom, potom banka. Objekt sa nachádza v zástavbe liptovskej obce tzv. cieňového typu.
V roku 2006 ho získali nový majitelia s úmyslom adaptovať stavbu na rekreačné účely. Keďže jeden zo stavebníkov (mladý pár) je aj architektom, tak si prestavbu určovali sami majitelia – architekt sa stal investorom vlastnej stavby, tak si mohol „užiť“ proces výstavby z oboch strán.
Na pozemku boli pôvodne viaceré stavby, oproti prvému zámeru boli nakoniec okrem hlavného domu ponechané iba hospodárske stavby, ktoré boli zredukované a sú postupne obnovované; Záhradná úprava je navrhnutá tak, aby jednotlivé stavby vynikli a aby vynikli kamenné steny okolitých domov, ktoré vytvárajú nečakanú až stredomorskú atmosféru. Z týchto dôvodov boli ponechané kamenné stĺpy spadnutých budov a doplnené o novodobé kamenné články (stôl, lavica);
Dispozičné riešenie dnes pôsobí až zarážajúco logicky a jednoducho, je výsledkom nespočetných variant a diskusii. Architekt riešil spojenie so záhradou a usporiadanie miestností tak, aby poskytli komfort štvorčlennej rodine a prípadnému návštevníkovi. Prechodná „osmičková“ dispozícia je veľmi výhodná počas dlhých liptovských dažďov, kedy rodina využíva na hry s deťmi doslova celý dom. Dispozícia rieši aj oddelenie súkromných priestorov od spoločných a možnosť separátnych prevádzok;
Napriek tomu, že na budovu sa nevzťahuje pamiatková ochrana architekt sa rozhodol zachovať, čo najviac charakteristických súčastí stavby, a to nielen článkov ale aj priestorových kvalít. Nová dispozícia v maximálne možnej miere zachováva danosti priestoru a niektoré doslova podtrhuje.
Všetky zásahy sú realizované bez stopy rustikálnosti – zamerané na materiál a jeho kvalitu. Murovaná pec, staré okenice, osadenie kovového prekrytia vetráku sú opravené a zakonzervované bez snahy pridávať im „starobylú atmosféru“. Všetky nové časti dvere, okná sú navrhnuté tak, aby súzneli s atmosférou domu, ale aby bolo ich zjavné ukotvenie v súčasnosti, napr. dvere do kúpelní v prvom pláne imitujú dedinské jednoduché dvere ale ich dizajn je jednoznačne súčasný a technicky presný.
Nový detail (spoj steny s podlahou, dvere, okná, miesta stretnutí materiálov, zariaďovacie prvky) je doslova pointovaný a postavený na účinky, ktorý prináša jeho nenápadná precíznosť vychádzajúca z funkčnosti, vyznenia materiálu a stavebných princípov (napríklad zasklenie svetlíkov nad kúpeľňou).
Vďaka takémuto prístupu je podlaha (zrepasované storočné staré dosky aj so svojimi nerovnosťami), stena (vždy viditeľná a hrboľatá, prechádzajúca do jednoduchej dedinskej klenby) oceľová okenica (ponechaná bez rustikalizujúceho náteru) etc. posunuté do vyššej roviny – sú výpoveďou o názore k materiálu, remeslu a tradícií bývania.
Dom získal cenu CE.ZA.AR 2014 v kategórii Rekonštrukcia a obnova budov.
Podklady: Martin Kusý ml.
Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.
Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu