Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Expozícia Knieža z Popradu a jeho hrobka po dokončení v roku 2023 predstavuje návštevníkom archeologický nález európskeho významu - hrobku germánskeho kniežaťa, objavenú pri bagrovaní priemyselného parku v Poprade-Matejovciach. Východisko pre stvárnenie výstavných priestorov v Podtatranskom múzeu tvorií návrh Máriusa Žitňanského, Vladimíra Šimkoviča, Adama Mravíka a Viktora Mikovčáka, s ktorým autori zvíťazili v roku 2020 vo verejnej súťaži návrhov. Cieľom vyhlasovateľa bolo získať architektonicko-výtvarný návrh expozície venovanej objavu hrobky z prelomu 4. a 5. storočia podľa scenára, ktorý vypracoval Archeologický ústav SAV v Nitre - autori PhDr. Karol Pieta, DrSc., Mgr. Tereza Štolcová, PhD.
Cieľom expozície je oboznámiť laickú aj odbornú verejnosť so vzácnym nálezom, ktorý je z pohľadu zachovalosti drevenej architektúry a nábytku jediným svojho druhu v Európe. V hĺbke 5 metrov archeológovia odkryli takmer dokonale zachovanú zastrešenú drevenú zrubovú komoru s dreveným sarkofágom. V hrobke germánskeho kniežaťa sa napriek "návšteve" vykrádačov našli kožené a textilné zvyšky odevu, pozostatky potravy v keramických nádobách a predmety dennej potreby v lykovej kazete. Súčasť objavu tvorili aj ozdobné a úžitkové predmety z bronzu, striebra a zlata.
Architekti využívajú obvodové miestnosti historického objektu z 19. storočia s rovnakými šírkami 6 m, dĺžkami 8 m 10 m a 12 m a svetlými výškami 4 m. Objekt bol postupne zrekonštruovaný v rokoch 2010 až 2017, pričom bol realizovaný aj podzemný priestor so skleneným stropom pre repliku hrobky.
Tematicky je expozícia rozdelená do jednotlivých miestností nasledovne:
Prvá vstupná miestnosť zobrazuje širšiu dobovú a priestorovú situáciu severného Slovenska v 4. storočí. Druhá miestnosť je venovaná dokumentovaniu objavu, záchrane a konzervácii hrobky, ktorá bola v čase nálezu plná podzemnej vody. Nálezy boli prevezené do múzea v Schleswigu, kde boli po dôkladnej analýze archeologických pracovísk konzervované a prevezené späť na Slovensko.
Ťažisková tmavá stredná miestnosť je riešená ako autentická replika pôvodnej hrobky v podzemnom priestore, zhotovená podľa podrobných odborných podkladov archeológov. Nasledujúce dve miestnosti sú venované originálnym dreveným prvkom s viditeľným dobovým tesárskym a stolárskym opracovaním. V nasledujúcej miestnosti sa nachádzajú originálne drevené brvná vonkajšej podzemnej komory (zrubu) aj zrekonštruovaná vnútorná komora - sarkofág a predmety, spojené so stavbou a vybavením hrobky. V deliacom vloženom tmavom priestore sú prezentované zvyšky kožených a textilných nálezov. V poslednej miestnosti je sústredené vybavenie hrobu - dvadsaťročné knieža bolo uložené v slávnostnom odeve na honosnom lôžku. Na ceste do záhrobia ho v súlade s pohrebnými zvykmi sprevádzali osobné predmety - stôl, svietnik, toaletné potreby, jedlo, nápoje a súprava nádob pre stolovanie. Nálezy napodobňujú rímske predlohy a viaceré predmety majú pôvod v Stredomorí. Hrobka bola následne bohužiaľ vykradnutá a pravdepodobne obsahovala aj iné artefakty.
Realizáciu bližšie predstaví sprievodný text autorov:
Návrh vychádza z nasledovných základných princípov organizácie priestoru:
Pre lepšie sústredenie sa na expozíciu z dávnej doby navrhujeme stlmenie účinkov vonkajšieho sveta i konkrétnych znakov historickej budovy, aby sa návštevník myšlienkami ľahšie preniesol do úplne iného dobového kontextu. Cieľom je vytvorenie neutrálneho tlmeného minimalistického prostredia s čo najmenším počtom rôznych prvkov a v jednotnej bielej/čiernej farbe namiesto viacero typov rôznorodých vitrín. Potláča didaktický rozmer expozície, ktorá sa mení na akési oneskorené mauzóleum s existenciálnymi asociáciami na ľudský osud a posmrtný život. Navrhuje sa prekrytie podlahy tarketom sivej farby, prekrytie stien s oknami jednotnými roletami v šírke okna, vytvorenie tlmeného horného plošného osvetlenia. Tak sú riešené všetky obvodové miestnosti s oknami.
Inšpiráciou pre návrh je pôvodná hrobka, pozostávajúca z viacerých vrstiev - zemný výkop, vonkajšia komora, vnútorná komora, lôžko. Vkladanie krabíc do krabíc - krabicová “matrioška“ v pomere strán obdĺžnika 1:3 . Aj navrhované tvary sa riadia týmto princípom - do prvej krabice - múry miestnosti sa vkladá druhý obal - obklady stien a do stredu tretí obal vitrína alebo stôl. Samozrejmé je “vkladanie“ pri ústrednej (tmavej) miestnosti v poradí miestnosť - zástena - otvor v podlahe - výkop - vonkajšia komora - vnútorná komora - lôžko. V motíve “vkladania krabíc do krabíc” sa prelína historická situácia so súčasnosťou tak, aby bola pre návštevníka podvedome zrozumiteľná.
Hlavným prvkom je inštalácia kópie hrobky v suteréne so zobrazením všetkých hlavných súčastí- vonkajšej komory, vnútornej komory, lôžka so stolom. Tie sa v rovnakej orientácii opakujú v posledných dvoch miestnostiach už ako drevené originály staré 1700 rokov.
Vlastný súťažný návrh bol precizovaný v následnej štúdii, ktorá bola podkladom pre realizačný projekt. Vlastná realizácia však prebiehala v najťažšom období covidovej pandémie s prudkým zvyšovaním cien, čo sa bohužiaľ prejavilo určitým zjednodušením projektu ale súčasne aj napr. pridaním priestorovej klimatizácie miestností s originálnymi nálezmi.