Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Prezentovaný koncept je postavený na snahe o obmedzenie negatívneho dopadu výstavby na okolité prostredie. Zelené plochy parkoviska v kombinácii s vegetačnou strechou prispievajú k lepšej retencii zrážkovej vody a zásadne redukujú tepelnú radiáciu, či vysúšanie okolitého prostredia. Výstavba štandardných veľkoplošných nákupných centier a s nimi súvisiacich spevnených exteriérových plôch obvykle zväčšuje "mestskú púšť". Preto poteší každá snaha zmeniť tento trend.
Na levickom sídlisku Vinohrady by malo v dohľadnej dobe vyrásť nové obchodné centrum. Autorom projektu je ateliér TRI.ŠTRNÁSŤ architekti, ktorý spolupracoval s inžiniermi z levickej kancelárie ENERGYLINE. (Spomínaný kolektív stojí aj za víťazným návrhom v architektonickej súťaži na prestavbu kultúrneho domu Družba v Leviciach v roku 2017).
Stavba obchodnej galérie Vinohrady dostala v územnom konaní zelenú. Dokončená by mala byť na jeseň budúceho roku.
Výsledné architektonické riešenie formovali do značnej miery náročné požiadavky na vysporiadanie sa s dažďovou vodou na vlastnom pozemku (minimálne množstvo vody smerujúcej do verejnej kanalizácie povolené zo strany vodárenskej spoločnosti). Autori zvolili pre povrch parkovísk zatrávňovaciu dlažbu. Ekologický koncept dopĺňajú zelené strechy objektov. Zvolené riešenie umožní pozvoľné vsakovanie vody priamo na pozemku. Odpadá nutnosť budovania rozmerných retenčných nádrží pod úrovňou terénu, ktorých potreba sa znižuje na minimum. "Je to nielen ekologickejšie, ale dokonca lacnejšie. Dlaždice majú navyše, oproti asfaltu alebo betónu, omnoho nižšiu povrchovú teplotu, čo zabráni prehrievaniu okolia v letných mesiacoch," dopĺňajú architekti.
“Druhým netradičným prvkom je množstvo vysadených stromov, ktoré násobne presahuje požiadavku normy,” vysvetľujú architekti. Podstata „lesného parkoviska“ spočíva vo vysadení stromov v hustej mriežke. Návrh počíta s postupným zrastením korún stromov, ktoré by mali v budúcnosti vytvoriť “zelený prístrešok” pre návštevníkov obchodného centra. Stromy sú rozmiestnené v súlade s normou, ktorá stanovuje polohu stĺpov v podzemných garážach.
Dôležitým priestorom v celom projekte je tiež viacúčelová zelená plocha v ľavej časti pozemku (pred plánovanou prevádzkou Billa). Štandardne by mal priestor fungovať ako detské ihrisko pre návštevníkov i okolitých rezidentov a letná terasa priliehajúcej kaviarne. Priestor má ambíciu stať sa komunitným priestorom aj pre obyvateľov širšieho okolia. "Vieme si predstaviť, že by sa na tomto mieste dalo usporadúvať letné kino, vianočné besiedky, koncerty, promo akcie alebo alternatívne typy predaja - či už by sa jednalo o predaj vianočných stromčekov, kaprov, jarmoky, alebo farmárske trhy" dodávajú architekti.
Otázka redakcie: Väčšina architektov by zelené parkoviská chcela použiť vo väčšej miere. Častokrát narážame na odpor v povoľovacích konaniach. Zaujímalo nás, akým spôsobom sa autorom projektu podarilo zosúladiť ideu zeleného parkoviska s normovými požiadavkami (najmä na odlučovače ropných látok).
Odpoveď architektov a projektantov:
Dopravné hľadisko
Stromy sú umiestňované na základe normy pre umiestňovanie stĺpov v podzemných parkoviskách (norma poskytuje určitú vôľu - no je to starostlivo premyslené tak že to nebude vadiť vytáčaniu auta ani otváraniu dverí). Okrem toho, kmeň je nepomerne menší ako stĺp, takže nebráni vo výhľade šoféra. Oceľové koše v ktorých sú stromy vysadené sú samozrejme pojazdné.
Integrovanie odlučovačov ropných látok
Neexistuje norma, ktorá by prikazovala alebo dimenzovala množstvo ORL. Táto požiadavka je vždy regulovaná na úrovni mesta. Každé mesto k tejto požiadavke pristupuje inak. Sú mestá ktoré to už nepožadujú vôbec. Inde je to nad desať parkovacích miest... V našom projekte sa s odlučovačmi počíta. Zelené parkovacie miesta sú vyspádované smerom k betónovej ceste (samozrejme, väčšina vody vsiakne priamo v tejto ploche, mimo odtečie minimum... možno jedine pri prudkej zrážke) - tá je odvodnená do dažďovej kanalizácie a vsakov cez ORL.
O užitočnosti ORL by sa dalo v dnešnej dobe diskutovať. Napokon odborníci ich potrebu spochybňujú, nakoľko dnešné autá sú "inde" ako tie spred 20, 30, 40 rokov. Ak z áut niečo málo čo nemá aj tak vyteká, tak veríme že samotné "prefiltrovanie" týchto látok vo vrstvách zeminy pod zelenými parkovacími miestami je viac než dostatočné.
Podklady: TRI.ŠTRNÁSŤ architekti