Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
20. august 2019
0
4564

Obchodná galéria Vinohrady v Leviciach (návrh)

Môže byť obchodné centrum "zelené"?
Obchodná galéria Vinohrady v Leviciach (návrh)
Ateliér: TRI.ŠTRNÁSŤ architektiAutori: Ing. arch. Lukáš Ildža, Ing. arch. Ondrej Palenčar, Ing. Rastislav IldžaZastavaná plocha: 5 640 m2Podlažná plocha: 5 030 m2Obostavaný objem: 35 210 m3Návrh: 2018 - 2019Realizácia: 2019 - 2020Adresa: Bobuľová , Levice, SlovenskoPublikované: 29. august 2019

Prezentovaný koncept je postavený na snahe o obmedzenie negatívneho dopadu výstavby na okolité prostredie. Zelené plochy parkoviska v kombinácii s vegetačnou strechou prispievajú k lepšej retencii zrážkovej vody a zásadne redukujú tepelnú radiáciu, či vysúšanie okolitého prostredia. Výstavba štandardných veľkoplošných nákupných centier a s nimi súvisiacich spevnených exteriérových plôch obvykle zväčšuje "mestskú púšť". Preto poteší každá snaha zmeniť tento trend.

Na levickom sídlisku Vinohrady by malo v dohľadnej dobe vyrásť nové obchodné centrum. Autorom projektu je ateliér TRI.ŠTRNÁSŤ architekti, ktorý spolupracoval s inžiniermi z levickej kancelárie ENERGYLINE. (Spomínaný kolektív stojí aj za víťazným návrhom v architektonickej súťaži na prestavbu kultúrneho domu Družba v Leviciach v roku 2017).

Stavba obchodnej galérie Vinohrady dostala v územnom konaní zelenú. Dokončená by mala byť na jeseň budúceho roku. 

Situácia
SituáciaTRI.ŠTRNÁSŤ architekti
TRI.ŠTRNÁSŤ architekti

Výsledné architektonické riešenie formovali do značnej miery náročné požiadavky na vysporiadanie sa s dažďovou vodou na vlastnom pozemku (minimálne množstvo vody smerujúcej do verejnej kanalizácie povolené zo strany vodárenskej spoločnosti). Autori zvolili pre povrch parkovísk zatrávňovaciu dlažbu. Ekologický koncept dopĺňajú zelené strechy objektov. Zvolené riešenie umožní pozvoľné vsakovanie vody priamo na pozemku. Odpadá nutnosť budovania rozmerných retenčných nádrží pod úrovňou terénu, ktorých potreba sa znižuje na minimum. "Je to nielen ekologickejšie, ale dokonca lacnejšie. Dlaždice majú navyše, oproti asfaltu alebo betónu, omnoho nižšiu povrchovú teplotu, čo zabráni prehrievaniu okolia v letných mesiacoch," dopĺňajú architekti.

TRI.ŠTRNÁSŤ architekti

“Druhým netradičným prvkom je množstvo vysadených stromov, ktoré násobne presahuje požiadavku normy,” vysvetľujú architekti. Podstata „lesného parkoviska“ spočíva vo vysadení stromov v hustej mriežke. Návrh počíta s postupným zrastením korún stromov, ktoré by mali v budúcnosti vytvoriť “zelený prístrešok” pre návštevníkov obchodného centra. Stromy sú rozmiestnené v súlade s normou, ktorá stanovuje polohu stĺpov v podzemných garážach. 

TRI.ŠTRNÁSŤ architekti

Dôležitým priestorom v celom projekte je tiež viacúčelová zelená plocha v ľavej časti pozemku (pred plánovanou prevádzkou Billa). Štandardne by mal priestor fungovať ako detské ihrisko pre návštevníkov i okolitých rezidentov a letná terasa priliehajúcej kaviarne. Priestor má ambíciu stať sa komunitným priestorom aj pre obyvateľov širšieho okolia. "Vieme si predstaviť, že by sa na tomto mieste dalo usporadúvať letné kino, vianočné besiedky, koncerty, promo akcie alebo alternatívne typy predaja - či už by sa jednalo o predaj vianočných stromčekov, kaprov, jarmoky, alebo farmárske trhy" dodávajú architekti.

TRI.ŠTRNÁSŤ architekti
TRI.ŠTRNÁSŤ architekti
TRI.ŠTRNÁSŤ architekti

 

Otázka redakcie: Väčšina architektov by zelené parkoviská chcela použiť vo väčšej miere. Častokrát narážame na odpor v povoľovacích konaniach. Zaujímalo nás, akým spôsobom sa autorom projektu podarilo zosúladiť ideu zeleného parkoviska s normovými požiadavkami (najmä na odlučovače ropných látok).

Odpoveď architektov a projektantov:

Dopravné hľadisko 

Stromy sú umiestňované na základe normy pre umiestňovanie stĺpov v podzemných parkoviskách (norma poskytuje určitú vôľu - no je to starostlivo premyslené tak že to nebude vadiť vytáčaniu auta ani otváraniu dverí). Okrem toho, kmeň je nepomerne menší ako stĺp, takže nebráni vo výhľade šoféra. Oceľové koše v ktorých sú stromy vysadené sú samozrejme pojazdné.

Integrovanie odlučovačov ropných látok

Neexistuje norma, ktorá by prikazovala alebo dimenzovala množstvo ORL. Táto požiadavka je vždy regulovaná na úrovni mesta. Každé mesto k tejto požiadavke pristupuje inak. Sú mestá ktoré to už nepožadujú vôbec. Inde je to nad desať parkovacích miest... V našom projekte sa s odlučovačmi počíta. Zelené parkovacie miesta sú vyspádované smerom k betónovej ceste (samozrejme, väčšina vody vsiakne priamo v tejto ploche, mimo odtečie minimum... možno jedine pri prudkej zrážke) - tá je odvodnená do dažďovej kanalizácie a vsakov cez ORL.

O užitočnosti ORL by sa dalo v dnešnej dobe diskutovať. Napokon odborníci ich potrebu spochybňujú, nakoľko dnešné autá sú "inde" ako tie spred 20, 30, 40 rokov. Ak z áut niečo málo čo nemá aj tak vyteká, tak veríme že samotné "prefiltrovanie" týchto látok vo vrstvách zeminy pod zelenými parkovacími miestami je viac než dostatočné.

Podklady: TRI.ŠTRNÁSŤ architekti

Poloha diela

Ing. arch. Lukáš Ildža
Ing. arch. Ondrej Palenčar
Ing. Rastislav Ildža

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím