Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Realizácia s rukopisom brnianskeho kolektívu Atelier RAW, ktorý stojí aj za rekonštrukciou Mierového námestia v Trenčíne. Priestor charakterizuje poctivá materialita, nová výsadba zelene, autorský mobiliár a výtvarné prvky.
Karlovo námestie je najdôležitejším verejným priestorom v Třebíči.
Rozsiahle centrálne priestranstvo obsahuje fragmenty, vytvárajúce obraz historického vývoja mesta. Plocha námestia je prevádzkovo rozdelená na západnú a východnú časť. Západná časť slúži predovšetkým ako zhromažďovací priestor - miesto konania trhov a jarmokov, ľudových slávností a kultúrnych podujatí. Východnú časť námestia, ktorá pokrýva potreby mestskej hromadnej dopravy a parkovania, dotvára pobytová časť s vodným prvkom, zeleňou a lavičkami.
Táto časť slúži aj ako prestupný priestor mestskej hromadnej dopravy so zastávkami radenými po oboch stranách. Po obvode centrálnych častí námestia vedú komunikácie s pozdĺžnymi parkovacími miestami. Rekonštrukcia priniesla novú organizáciu dopravy v priestore celého námestia.
Zámerom autorov je upokojenie priestoru, čo sa najviac prejavuje obmedzením osobnej automobilovej dopravy v západnej časti námestia. Na jeho vonkajšom obvode, pozdĺž obchodného partera domov, došlo k výraznému rozšíreniu chodníkov. Tie lemuje stromoradie, ktoré formuje pokojné predpolie reštaurácií a kaviarní.
Pôvodnú nesúrodú mozaiku povrchov a materiálov v priestore Karlovho námestia architekti výrazne zredukovali. Na všetky nové povrchy využili tradičný miestny materiál - žulu. Centrálne plochy po rekonštrukcii charakterizuje jednotný výtvarný prvok v podobe diagonálnych línií, vychádzajúcich z pôvodného dláždenia zo 60. rokov 20. storočia. S ohľadom na hygienické požiadavky platnej legislatívy o ochrane zdravia pred nepriaznivými účinkami hluku a vibrácií bolo nutné na komunikáciu spájajúcu ulice Jekovská a Jihlavská použiť asfaltový povrch. Na ostatných plochách našla využitie pôvodná dlažba so známkami používania, ktorá bola pretriedená, doplnená a nanovo položená.
Priestor námestia doplnil kvalitný mobiliár, ktorý zabezpečuje dostatok miest na sedenie, oddych a občerstvenie. Pri jeho výbere bol kladený dôraz na prírodné materiály, kvalitné remeselné spracovanie, bezpečnosť a jednoduchú údržbu.
V rámci obnovy námestia sa podarilo realizovať aj zámer architektov - obnovu výtvarných diel v pôvodnej polohe na pozdĺžnej osi priestoru.
K obnovenému pomníku Cyrila a Metoda pribudla dvojica vodných prvkov, ktoré svojim umiestnením nadväzujú na pôvodnú kompozíciu niekdajších barokových fontán. Tie tvoria nielen významné estetické prvky, ale zároveň prispievajú k zlepšeniu mikroklímy a pobytovej pohody v priestore námestia. V západnej časti námestia je umiestnený vodný prvok - zlatý prstenec od ateliéru H3T architekti, ktorý vzišiel z verejnej architektonickej súťaže. Za fontánou vo východnej časti stojí Atelier RAW. Vo väzbe na kamenné lavice, v úrovni líniových vyrovnávacích stupňov, umiestnili architekti 12 bronzových dosiek zapustených do úrovne dlažby. Tieto dosky obsahujú reliéfny text pripomínajúci dôležité časové medzníky vo vývoji a histórii mesta.
Nová úprava námestia počíta s obnovením dvojradových línií stromov pozdĺž južného a severného chodníka námestia. Nová výsadba zahŕňa tradičný taxón stromovej okrasnej formy - Pyrus calleryana 'Chanticleer' (Hruška Calleryova). Výber zodpovedá druhom a kultivarom, ktoré sú v prostredí historických miest dlhodobo zažité a viažu sa k prevažujúcej epoche okolitého stavebného fondu.
Súčasťou projektu bolo vybavenie priestoru funkčným a estetickým mobiliárom mmcité:
Miela - parkové lavičky s operadlom i bez operadla, stoličky s operadlom, Vera Solo - parkové lavičky na centrálnej nohe bez operadla a podrúčiek, Vera Solo - stavebnica lavičky na centrálnej nohe, Isac - stĺpiky, Diagonal - odpadkové koše, Edgetyre - stojany na bicykle, Aureo - zastávkové prístrešky, Clig - reklamné plochy
Podklady: Atelier RAW
Fotografie: Bořivoj Čapák