Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Ako uvažovať nad podobným zadaním v stredoeurópskom priestore? (Japonci majú bohatšie skúsenosti…). S potešením publikujeme reálny príspevok na tému malometrážneho bývania. Výsledok sa nám páči o to viac, že to nie je teoretická úvaha, ale vieme sprostredkovať fyzicky zhmotnenú skúsenosť s bývaním v silne redukovaných priestorových pomeroch.
Štandardnými postupmi neriešiteľné zadanie si vyžiadalo radikálny koncept. Minimalizmus, ktorý spočíva v niekoľkých nábytkových kusoch. Kompaktné bloky integrujú potrebné funkcie a prvky...
Viac v texte Jána Studeného:
Byt je na prízemí, v bytovom dome zo začiatku 20. storočia, v centre mesta. Za pôvodnými dverami (s vyrezávanou drevenou obložkou) je priestor rozmerov 2,8 x 5,5 x 3,5 m.
Aby sme ho zariadili potrebnými doplnkami pre bývanie, použili sme tak tenký materiál, ako to len bolo možné. Vstavané predmety obsahujú všetko potrebné a samotné sprostredkúvajú výškové prechody v byte. Sú konštruované zo zváraného 5mm hrubého oceľového plechu (vrátane kuchynskej linky s drezom), podlaha je pokrytá 2,5 mm hrubou peniažkovou gumou. Vostavba je z vnútra obložená 9 mm hrubým corianom, v ktorom je kúpeľňa so sprchovým kútom za sklenenou prepážkou z 8 mm číreho skla.
Pre obsluhu sú inštalované technické zariadenia s dotykovými ovládačmi: toaleta, umývadlo a sprchové hlavice v kúpeľni, drez, varná doska a mikrovlnná rúra v kuchyni, osvetlenie, rolety, klimatizácia, vykurovanie v izbe a zabezpečenie automatickým zámkom a prúdovým a komunikačným pripojením.
ref.:
C. Meyer: Jednoizbový byt (Del Fabricar Commodo)
Cornelius Meyer (holandský hydraulický inžinier) publikoval túto ‘jeu d’esprit’ v štyroch leptoch s dlhými číslovanými titulkami v Nuovi ritrovamenti (Nové nálezy) roku 1689. Ukazujú štyri steny toho, čo by sme mohli nazvať štúdiový byt obývaný “virtuózom s nezvyčajne kompaktným životným štýlom”. V komentári Meyer začína kritikou znásobovania špecializovaných priestorov vo vtedajších palácoch, čo malo za následok nehospodárne veľký počet izieb. Sťažuje sa, že človek nikdy nemôže mať všetky doplnky civilizovaného života, aj keď ich chce. Vo svojej modelovej miestnosti však všetko, po čom by mohol jeho obyvateľ túžiť, ležalo na dosah ruky.1
1. Nebahat Avcioğlu, Allison Sherman (ed.), Artistic Practices and Cultural Transfer in Early Modern Italy Essays in Honour of Deborah Howard, Ashgate / Routledge, 2015
The One-Room Apartment, Cornelius Meyer (1689)
legenda: 21. Výklenok s dverami, za ktorými sa dá vytvoriť posteľ. 22. Posteľ vo výklenku. 23. Dvere do výklenku. 24. Pisoár. 25. Štetec a hrebeňový nástroj. 26. Dlhovlnné hodiny (jeden rok) s lampášom na nočné prezeranie. 27. Skriňa na náradie. 28. Skriňa na skladovanie oblečenia. 29. Skriňa na sklo a kadičku. 30. Plátna. 31. Kamera obscura na sledovanie ulice z postele. 32. Skriňa na zbrane. 33. Teplomer. 34. Skriňa na špinavé posteľné prádlo. 35. Skriňa na dennú bielizeň. 36. Tajné schodisko napojené na iné miestnosti. 37. Skriňa na strieborné misy a kadičky. 38. Skriňa na strieborné svietniky. 39. Skriňa za posteľou, ktorá je trvalo vetraná. 40. Skriňa na vreckovky.
Podklady: Ján Studený / archív ksa_studeny