Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
16. november 2024
0
335

Základná škola Guliver - Dostavba viacúčelového areálu

Architektúra ako impulz pre rozvoj užívateľov a komunity.
Základná škola Guliver - Dostavba viacúčelového areálu
Autori: Ing. arch. Richard Murgaš (RICHARD MURGAŠ ARCHITECTS), Ing. arch. Michaela Žáková (RICHARD MURGAŠ ARCHITECTS)Spolupráca: Ing. Tomáš Bahno (stavebné riešenie a statika), Ing. Dušan Šinka (stavebné riešenie a statika), Ing. Juraj Gall (elektroinštalácia), Ing. Zoltán Hodossy (TZB), Ing. Marek Szelle (TZB), Ing. Jarmila Trenčianska , PhD. (požiarna bezpečnosť stavby)Investor: TIDLY SLOVAKIA a.s.Plocha pozemku: 1178 m²Zastavaná plocha: 229 m2 (doplnkový objekt) + 213 m2 (skladový objekt)Podlažná plocha: 711 m2 (doplnkový objekt) + 193 m2 (skladový objekt)Obostavaný objem: 3234 m3 (doplnkový objekt) + 853 m3 (skladový objekt)Investičný náklad: 2 mil. €Návrh: 2020 - 2021Realizácia: 2022 - 2023Adresa: A. Trúchleho 2867/4, Banská Štiavnica, SlovenskoPublikované: 25. november 2024

V priebehu uplynulých rokov sa brownfield neďaleko železničnej stanice v Banskej Štiavnici zmenil na rozsiahly školský komplex so športovým a voľnočasovým zázemím. K oceňovaným budovám základnej školy a priľahlej telocvične dokončeným v prvej etape postupne pribudli viaceré funkčné celky, vrátane dvoch nových budov.

Celý areál školy môže dnes slúžiť ako uchopiteľný príklad "ako sa to má (dá) robiť".

Pri rozhodovaní bola venovaná prioritná pozornosť podstaným veciam - kvalite architektonického konceptu, trvácnosti použitých riešení, funkčnosti celku i detailov, užívateľskej prívetivosti… Tieto kritériá boli uprednostnené pred mechanickou aplikáciou formálnych “tabuľkových ukazovateľov".

To všetko  s dôrazným zreteľom  na skutočnú ekonomickú efektivitu. Aj investičnú, aj prevádzkovú. Lebo na prvý pohľad rýchle a “najlacnejšie” rozhodnutia nie sú spravidla najekonomickejšie. 

Oceňujeme primeranosť použitých riešení. Uprednostnenie dlhodobých kritérií pri rozhodovaní pred rýchlymi rutinnými postupmi. 

Štíhly štvorpodlažný objekt pre výučbu odborných predmetov a zapustený skladový objekt pod plochou nového skateparku (ktoré pribudli v 2. etape) charakterizujú zjednotené plochy fasád a striedme architektonické riešenie, zvolené so zámerom nekonkurovať dominantnému bloku školy.

Autori z ateliéru RMAA pri návrhu kládli dôraz na bezbariérovú prevádzku v areáli, pričom výškovo oddeľujú statickú dopravu od hlavnej pešej trasy. Okrem spomínaných objektov v školskom areáli pribudli skatepark a záhrada s vyvýšenými záhonmi, ktoré rozšírili spektrum aktivít v exteriéri. Sympatickým počinom je sprístupnenie areálu širšej verejnosti aj mimo vyučovacích hodín. V skateparku si napríklad záujemcovia môžu zajazdiť za symbolické dve eurá a využiť umelé osvetlenie vo večerných hodinách. Pri pohľade na dokončený areál cítiť jasnú autorskú víziu a rukopis ateliéru Richarda Murgaša, ktorý stavia na proporčnosti objemov a čistých detailoch.

Výsledkom je konzistentný celok, ktorý výborne funguje nielen ako zázemie pre vzdelávanie budúcich generácií, ale aj ako realizácia, ktorá pozdvihla okolie a vytvorila priestor pre mimoškolské aktivity

Nový stavebný objem prepája so školou pešia lávka, ktorá zároveň vytvára kryté podlubie medzi preskleným parterom a zapusteným skladovým objektom. Objekt s doplnkovými učebňami vznikol s ambíciou uzavrieť celý projekt a integrovať chýbajúce funkcie. Riešenie nového skateparku v úrovňovom napojení na atletický ovál umožnilo zapustiť technický objekt pod terén. Architektonické stvárnenie nových objektov nenútene nadväzuje na pôvodný koncept, pričom využíva podobné výrazové prostriedky, odskúšané väzby a komunikačnú štruktúru.

Priestoru riešenému v druhej etape projektu dominuje objekt s doplnkovými učebňami, pre ktorý sú ostatné stavby podlubím a terénnou modeláciou. Ťažiskovú východnú fasádu architekti členia na transparentnú dvojúrovňovú podnož a kompaktnú hmotu vyšších podlaží, zjednotenú rastrom predsadeného tienenia. Presklená fasáda na nižších podlažiach komunikuje s okolím prostredníctvom prehľadov do dispozície. Predsadená štruktúra lineárnych slnolamov s rôznofarebnými hranami na zvyšku obvodového plášťa reflektuje požiadavky na ochranu učební pred nadmerným preslnením a zároveň vytvára pútavé moiré. Západná fasáda využíva obdobný princíp, pričom jednoliatu plochu prerušuje geometrická hmota únikového schodiska. Štítové fasády sú zámerne komponované ako ploché dosky vytvárajúce dojem kože a jadra. Vyznenie autorského zámeru podčiarkujú precízne technické detaily medzi ktoré patrí napríklad subtílne oplechovanie na úrovni strešnej roviny

Vnútorné rozvrhnutie rešpektuje funkciu opakovaných podlaží s učebňami, výnimkou je vzťah interiéru a exteriéru na úrovniach podzemného podlažia a prízemia. Výškové usporiadanie vo vzťahu k terénu umožnilo vytvorenie mezanínu s malou galériou. Dispozícia prízemia pracuje s konceptom vložených modulárnych priestorov, ktoré umožňujú otvorenie priestoru. Druhé aj tretie nadzemné podlažie využíva štandardnú dispozičnú osnovu – vnútorné schodisko sprístupňuje univerzálnu učebňu / učebňu odborného výcviku pre 24 žiakov, nevyhnutné zázemie a na najvyššej úrovni aj kabinet pre učiteľov. Všetky miestnosti sú presvetlené priamo prostredníctvom otváravých okien s parapetom. Za spomenutie stojí zariadenie interiéru s autorským nábytkom šitým na mieru jednotlicých priestorov, vrátane vybavenia učební odborného výcviku s výškovo nastaviteľnými stolmi.

Skladový objekt, čiastočne zapustený do terénu, komunikuje s okolím iba prostredníctvom juhozápadnej fasády so vstupnými a technologickými otvormi jednotlivých prevádzkových priestorov. Objekt je dispozične rozdelený na dva samostatné priestory: sklad administratívneho materiálu a miestnosť skladu náradia potrebného pre predmet pestovateľské práce. Priestory skladu administratívneho materiálu sú zapustené do okolitého terénu a sprístupňuje ich centrálne schodisko a nožnicová elektrohydraulická nákladná rampa. Náraďovňa je priestor samostatne prístupný z priestoru pod spojovacou lávkou.

Dôležitú súčasť exteriéru tvorí nový skatepark. Z konštrukčného hľadiska je rozdelený na dve časti – plazu, umiestnenú na streche skladového objektu, a bowl, využívajúci terénnu depresiu medzi objektom a obvodovým múrom. Precízne povrchy z monolitického hladeného betónu na povrchu prekážok zvýrazňuje žltý náter a spevňujú oceľové hrany. Na lichobežníkovej ploche s výmerou 430 m² nájdu jazdci kicker gap, china bank, grindbox, manualbox, bank, stairs, rail, c-box a bowl.

Územie medzi objektom s doplnkovými učebňami a hranicou areálu susednej bytovky je riešené ako školská záhrada s vyvýšenými záhonmi, ktorá premenila nevzhľadné prostredie na príjemný školský park nielen pre výučbu pestovateľských prác.

Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Situácia
SituáciaAutor: RMAA
Pôdorysy
PôdorysyAutor: RMAA
Pohľady a rezy
Pohľady a rezyAutor: RMAA
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina

Vizualizácie:

Podklady: RMAA
Fotografie: Tomáš Manina

Poloha diela

Ing. arch. Richard Murgaš
Ing. arch. Michaela Žáková
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím