Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Porota zložená z popredných českých a slovenských architektov sa 12. a 13. marca stretla priamo na mieste, ktoré súťažiaci spracovávali v zadaní - v priestoroch Czech Photo Centre na umeleckom bulvári, ktorého novú dominantu v podobe Dream Tower mali študenti architektúry navrhnúť. Prvé miesto obsadil Norbert Lichý a Jiří Formánek - dvojica z Fakulty architektúry pražskej ČVUT. Cenu za druhé a tretie miesto získali študentky bratislavskej a pražskej fakulty.
Porota sa najprv zoznámila s celým kontextom riešenej lokality, na ktorý mali súťažiaci nadviazať. Privítala ich tu riaditeľka Czech Photo Centre Veronika Souralová, ktorá členom poroty vysvetlila koncepciu súčasného urbanistického priestoru aj víziu budúceho vývoja tejto časti pražskej štvrte Butovice. Pôvodné predmestské sídlisko sa mení na živé a moderné centrum, kde sa stretáva priestor pre bývanie, samosprávu, obchod, služby i kultúru. Bulvár sa stáva zaujímavým mestským priestorom vďaka umeleckým a architektonickým počinom. Jednoznačne je tu čitateľný rukopis Davida Černého, autora sochy Trifota a spoluautora technologického centra s prvou českou robotickou vinárňou Cyberdog. Táto stavba je dielom ateliéru Black n'Arch, v ktorom David Černý pracuje spoločne s architektom Tomášom Císařom, ktorý bol tiež členom poroty.
Umelecký bulvár študenti doplnili o svoju víziu Dream Tower
Celý priestor bulváru, ktorý mali študenti dotvoriť svojou predstavou stometrovej budovy, si potom porotcovia prešli s autorom zadania Pavlom Jiroudkom. Urbanistické okolie podľa neho teraz vykazuje niekoľko limitov - medzi pôvodnou a novou bytovou zástavbou je umiestnená nová radnica a kostol. Ani jedno sa však medzi výškovými budovami nemohlo stať adekvátnou dominantou tohto priestoru. Namiesto novo vybudovaného Slnečného námestia sa teda organickou tepnou stáva bulvár spájajúci dve zastávky metra, ktorého logickým zavŕšením by bol nový výškový objekt pri stanici Nové Butovice. Ten by sa mohol stať ikonicky známou stavbou, viditeľnou z výpadovky na Plzeň i Pražského okruhu. Študenti mali navrhnúť multifunkčný objekt, v ktorom sa nachádzajú kvalitné kancelárske priestory doplnené zázemím pre aktívny odpočinok, byty pre krátkodobé prenájmy a vyhliadková reštaurácia. Vo viacpodlažnom parteri mal byť zahrnutý minimálne dvojpodlažný multifunkčný priestor pre organizovanie výstav a významných sprievodných spoločenských akcií.
Zvíťazili návrh pražských „dvojičiek“
Celková úroveň tohtoročných prác bola podľa všetkých porotcov vysoká a tento názor vyjadril aj tohtoročný predseda poroty Peter Moravčík: „Téma veže je architektonicky veľmi príťažlivá. Aj v podmienkach profesionálnej praxe zvádza ku kadejakej tvarovej ekvilibristike. S tichou obavou som očakával, že práve tento prístup zláka veľa súťažiacich. Je veľmi potešujúce, že aktuálny ročník Študentskej súťaže Xella priniesol vysoké percento kvalitných návrhov, ktoré sa práve od zbytočného výtvarného balastu oslobodili a pracovali s podstatným fenoménom sily konceptu, krásy vertikálneho rozmeru a latentného výtvarna. Skvelá správa z akademickej pôdy.“
Atraktivitu tohto zadania potvrdzujú aj slová Norberta Lichého a Jiřího Formánka: „K práci na súťaži nás v prvom rade motivovalo zadanie. V súčasnosti je tendencia mesta zahusťovať a stometrové domy sa na západe stávajú bežnou typológiu (napríklad Berlín, Viedeň, Rotterdam). Teda bolo skvelou príležitosťou si takýto projekt vyskúšať. Ďalším dôvodom bola práca vo dvojici. Na škole prebieha výučba prevažne samostatne. Chceli sme zistiť, aké to je prijímať kompromisy a hľadať spoločné riešenie,“ uviedli k svojej účasti obaja autori. K samotnému návrhu a jeho koncepcii potom uviedli: „Mierka lokality je drobnejšia než jedna veža, ktorá by mala predpísaný objem. Takáto budova nám prišla príliš veľká. Snažili sme sa preto uchopiť zadanie iným spôsobom. Rozdelením jednej veže do dvoch a pravouhlou kompozíciou sme reagovali na urbanizmus miesta. Striedmy výraz domov je statickým zakončením pohľadovej osi bulváru,“ vysvetľujú.
Dôvody, prečo práve ich koncepcia zvíťazila, potom zhŕňa opäť predseda poroty Peter Moravčík: „Návrh artikuloval tému vertikály veľmi kultivovaným spôsobom - jednoznačnosťou a čistotou urbanistického konceptu. Zaujal logickým rozdelením aj rozlíšením administratívnej funkcie a bývania. Presvedčila nás idea dvoch autonómnych veží s rôznym vzťahom k svetovým stranám i neformálnou prácou s tektonikou fasády. Predsadený celoobvodový lodžiový systém obytnej veže je tektonicky rovnaký ako v prípade veže kancelárskej. Avšak v reálnom výraze hlbokého tieňa je pôsobenie úplne iné, čo z dvojčiat robí zaujímavo a logicky odlíšených súrodencov. Koncept dvoch veží by obstál aj v drsnej ekonomickej realite. Obe figúry napriek dostatku podlažných plôch zostávajú štíhle a spoločne krásne vo vzájomnom kontraposte.“
1. miesto: Jiří Formánek, Norbert Lichý (FA ČVUT v Prahe)
2. miesto: Patrícia Kelebercová (FA STU Bratislava, konzultant - Branislav Puškár)
Na treťom mieste sa umiestnili dve diela:
3. miesto: Bc. Mária Gogaľová (FA STU Bratislava, konzultant: Stanislav Majcher)
3. miesto: Michaela Jandeková (FA ČVUT v Prahe, Architektúra a urbanizmus)
Odmena: Máté Asbóth (FA STU Bratislava, konzultant: Tibor Varga)
Odmena: Daniel Homola, Barbora Stejskalová (FA ČVUT Praha)
Okrem ocenených a odmenených návrhov, vzišla zo súťaže aj práca študentky Fakulty architektúr STU Veroniky Kmeťovej, ktorá bodovala v aktuálnom ročníku študentskej ceny Cheddar. Dielo sme podrobne predstavili v samostatnom článku.
Zadávateľ chystá slávnostné vyhlásenie a premýšľa o jubilejnom 25. ročníku
Všetky vystavené práce si bude možné pozrieť 20. mája na slávnostnom vyhlásení opäť v Czech Photo Centre. Zároveň zadávateľ súťaže, spoločnosť Xella, už začína pripravovať ďalší ročník: „Atmosféra na zasadnutí poroty je každoročne veľmi priateľská a tvorivá. Obdivujem, s akým zaujatím sa snažia architekti pomôcť nastupujúcej generácii k tomu, aby jej návrhy boli nielen originálne, ale najmä životaschopné v reálnej stavebnej praxi. Teší nás, že medzi porotcami teraz vídame už aj bývalých víťazov našich predchádzajúcich ročníkov. Preto už teraz premýšľame nad ďalším zadaním, kvalitná príprava je skutočne otázkou takmer roka. Zatiaľ môžem prezradiť, že sa opäť pozrieme na Slovensko,“ uviedol konateľ spoločnosti Peter Markovič.