Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
30. august 2018
0
3001

Železničné vežové vodojemy na Slovensku: Mapovanie, analýza a potenciálny spôsob využitia - diplomová práca

Záverečná práca z Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach nominovaná na Cenu profesora Lacka o najlepší diplomový projekt.
Železničné vežové vodojemy na Slovensku: Mapovanie, analýza a potenciálny spôsob využitia - diplomová práca
Autori: Ing. arch. Maroš DrobňákSpolupráca: Ing. arch. Martin DrahovskýNávrh: 2017 - 2018Adresa: SlovenskoPublikované: 30. august 2018

Dielo predstavujeme prostredníctvom autorského textu:

ÚVOD

Železničné vežové vodojemy predstavujú špecifickú skupinu priemyselných objektov. Tieto stavby sa nachádzajú v bezprostrednej blízkosti železničnej stanice, teda vo výbornej polohe v rámci mesta. To naznačuje veľký potenciál pre adaptáciu nevyužívaných vodojemov na nový účel. Na Slovensku sa nachádza veľké množstvo vežových vodojemov rôzneho typu, architektonickej hodnoty či technického stavu. Nakoľko u nás neexistuje ucelená databáza týchto stavieb, v diplomovej práci mapujeme ich výskyt na Slovensku, získaný súbor podrobujeme analýzam, na základe ktorých sme spracovali projekty adaptácií 3 rôznych vodojemov. Každá adaptácia je jedinečná svojím dispozičným a technickým riešením, polohou vodojemu a tiež mierou zásahov do pôvodnej konštrukcie. Do dnešného dňa sa nám podarilo lokalizovať 42 vodojemov. Z nich sme na základe konštrukčnej podobnosti určili niekoľko typov.

Mapa: Železničné vežové vodojemy v rámci Slovenska
Mapa: Železničné vežové vodojemy v rámci Slovenska
Typy železničných vodojemov na území slovenska
Typy železničných vodojemov na území slovenska
Fotografická dokumentácia vybraných príkladov
Fotografická dokumentácia vybraných príkladov

HUMENNÉ

Ide o vežový vodojem vybudovaný v roku 1951. Vodojem Humenné je bezprostrednou súčasťou železničnej a autobusovej stanice a tvorí dominantu areálu. Je dobre prístupný pešo. Vďaka jedinečnej polohe sme sa rozhodli pre adaptáciu na verejnú funkciu, konkrétne na funkciu panoramatickej kaviarne. Súčasťou návrhu bolo aj zatraktívnenie okolia vodojemu a tým aj areálu stanice.

Kvôli zachovaniu architektonického výrazu vodojemu sme sa v projekte adaptácie snažili o minimalizovanie zásahov. Dispozične objekt pozostáva z podzemného, prízemného podlažia a priestoru nádrže s kaviarňou. Podzemie slúži na skladové a technické účely. Prízemie sme doplnili o toalety a oddelenie pre úschovu batožiny. Parter sme po obvode rozšírili o presklenú chodbu, čím sme centralizovali a akcentovali vstup. Priestor kaviarne vďaka vloženej ochodzi poskytuje panoramatický výhľad na okolie mesta. Vertikálny pohyb zabezpečuje výťah a pôvodné schodisko

Pôdorysy
Pôdorysy
Rezy
Rezy
Situácia
Situácia
Navrhované úpravy
Navrhované úpravy
Vizualizácia
Vizualizácia

KOŠICE

Vežový vodojem vybudovaný v 40. rokoch 20. storočia. Vodojem je súčasťou areálu železničného depa. Vďaka jedinečnej polohe v rámci depa sme sa rozhodli pre adaptáciu na funkciu malej muzeálnej expozície venovanej tématike železnice. Okolie vodojemu poskytuje taktiež možnosť umiestnenia exteriérovej expozície.

Búracie práce sme opäť obmedzili na minimum. Dispozične sme podzemné podlažie rozšírili a vybavili toaletami. Vstup sme vizuálne akcentovali. V priestore nádrže sme zachovali segment konštrukcie nádrže. Zvyšnú časť nádrže sme odstránili, vznikol tak výstavný priestor monumentálneho charakteru. Priestor pod nádržou slúži na technické a skladové účely. Na vertikálny pohyb slúži výťah. Okolie vodojemu sme zúrovňovali pažiacou stenou ktorá vyčleňuje priestor exteriérovej expozície.

Pôdorysy
Pôdorysy
Rezy
Rezy
Situácia
Situácia
Navrhované úpravy
Navrhované úpravy
Vizualizácia
Vizualizácia

ČIERNA NAD TISOU

Ide o vežový vodojem, pravdepodobne z 50. rokov 20. storočia. Vodojem je súčasťou areálu železničného prekladiska. Nachádza sa v susedstve halových a skladových objektov. V blízkosti vodojemu sa nachádza hlavná cesta a vstup do areálu prekladiska.

Tektonika nosnej konštrukcie vodojemu nám v tomto prípade umožňuje jeho doplnenie o nové podlažia. Vzhľadom na tieto možnosti sme sa rozhodli pre experimentálne využitie na účely administratívnych priestorov prekladiska. Takto vybavený vodojem v technickej časti areálu vytvára samostatný mikrosystém. Špecifická identita miesta je vhodná na reprezentatívne využitie vodojemu (príjmanie návštev).

V tomto prípade bolo potrebné navrhnúť rozsiahlejšie búracie práce, ako sú odstránenie pôvodného schodiska a výplňovej konštrukcie drieku vodojemu. V rámci dispozície bol vodojem rozčlenený na vstupné podlažie, 3 administratívne podlažia a priestor nádrže. Vstupné podlažie tvorí recepcia, toalety a malá kaviareň. Nadzemné podlažia tvoria administratívne priestory rôznych typov (kóje, kancelárie, open space). Priestor nádrže slúži ako zasadacia miestnosť doplnená o ochodzu, poskytujúcu panoramatický výhľad na areál prekladiska. Vertikálne je vodojem sprístupnený výťahom aj schodiskom. Materiálovo je fasáda tvorená luxferovými panelmi, ktoré akcentujú pôvodný železobetónový nosný skelet.

Pôdorysy
Pôdorysy
Rezy
Rezy
Situácia
Situácia
Navrhované úpravy
Navrhované úpravy
Vizualizácia
Vizualizácia

ZÁVER

Predostreté príklady prezentujú rozdielne prístupy k adaptácii vežových vodojemov a zároveň ukazujú potenciál témy vežových vodojemov, do ktorej táto diplomová práca načrela. Práca taktiež upozorňuje na dôležitosť a potenciál využitia priemyselného dedičstva.

Ing. arch. Maroš Drobňák

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím