Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Nová tržnica ožíva: Plány a výsledky prieskumu

Prieskum MIB k pripravovanému projektu revitalizácie diela Ivana Matušíka.
Diskusia
Red 321.01.2025
18380+16
Nová tržnica ožíva: Plány a výsledky prieskumu

Tržnica v Novom Meste bola kedysi miestom plným života. Dnes, viac ako štyridsať rokov od jej otvorenia, národná kultúrna pamiatka postupne upadá. Mestská časť Nové Mesto preto pripravuje jej revitalizáciu, ktorá by mala navrátiť tržnici život. Jedným z krokov v celom procese bol prieskum názorov verejnosti, ktorého závery prináša správa Metropolitného inštitútu Bratislavy (MIB).

Rozsiahly prieskum: Názory verejnosti na tržnicový priestor

Participácia organizovaná sekciou mestských štúdií a participácie MIB prebiehala od septembra do novembra 2024. Do dotazníka sa zapojilo 1609 respondentov vo všetkých vekových kategóriách Bratislavčanov, dáta boli zbierané aj v teréne v rámci rozhovorov s predajcami či kupujúcimi. Výsledky ukázali, že tržnica je pre mnohých miestom s výnimočnou atmosférou, ktorá často súvisí so spomienkami na mladosť, na stretnutia so známymi alebo s obľúbenými predajcami. „Vstupy od ľudí, ktorí sa zapojili do participácie, nám dali komplexný pohľad na toto miesto. V čom sa všetci respondenti zhodli, je, že tržnica má nevyužitý potenciál. Dozvedeli sme sa o zmiešaných pocitoch z oživenia, ako aj o rozdielnych postojoch k parkovaniu v blízkosti tržnice. Výstup z participácie je nápovedou pre správcu tržnice a pracovnú skupinu, ktorá sa oživeniu venuje. Majú vhľad do toho, čo ľudia na tržnici v súčasnosti oceňujú, čo im prekáža a odrádza od návštevy. Bez participácie by sa mohli iba domnievať, teraz to majú podložené priamo od ľudí,” hovorí Zuzana Žurkinová zo sekcie mestských štúdií a participácie v Metropolitnom inštitúte Bratislavy.

Dôvody, prečo mau ľudia radi tržnicu

Architektonická hodnota budovy z roku 1983, ktorá patrí k vrcholom modernistickej high-tech architektúry od Ivana Matušíka, je pre mnohých respondentov neoceniteľná. Genius loci tohto priestoru je spojený s osobnými príbehmi predajcov, ktorí tu pôsobia desiatky rokov. Napríklad pani predávajúca zdravé potraviny tu pracuje od roku 1992 a tržnica je pre ňu celý život.

Časť respondentov, ktorí sa zapojili do online dotazníka metropolitného inštitútu, uviedli, že navštevujú tržnicu pre atmosféru (54 %), zo zvyku (27 %), pre dobrú dostupnosť (25 %) alebo pre vzťahy s predajcami (15 %). Podľa jedného z respondentov je tržnica „viac lokálne, ľudovo a autenticky pôsobiace miesto na nakupovanie v porovnaní s neďalekým nákupným centrom. Tu sa dá pobudnúť a vnímať atmosféru.“

Neprekvapí, že najvernejšími návštevníkmi sú práve seniori, ktorí starli spolu s obľúbenou tržnicou. Práve oni spomínajú, ako to tam kedysi vyzeralo. „Tržnica bola miestom, kde to žilo, voňalo chutnými slovenskými, domácimi produktmi, najmä od malých záhradkárov či farmárov s prebytkami z domácej produkcie. Vráťme jej ten účel,“ hovorí jeden z respondentov v dotazníku. Aj ostatní si pamätajú, aká bývala tržnica plná – chodili sem nakupovať všetci od rodín, cez seniorov až po známe osobnosti. Boli obdobia, že sa ľudia museli pretláčať davom.

Dnes chodia návštevníci do tržnice najmä pre nákup potravín (66 %) alebo gastroprevádzky (40 %). Najviac oceňujú produkty, ktoré inde nenájdu – čerstvé ryby a mäso, kvasené uhorky či kapusta, všetko navyše za prijateľné ceny, od ľudí, ktorí tu predávajú už roky.

Problémy, ktoré treba riešiť

Tržnica bojuje s viacerými výzvami. Do budovy sa od jej vzniku výrazne neinvestovalo, takže jej stav sa rokmi zhoršuje. Nielen táto skutočnosť odrádza potenciálnych nakupujúcich od návštevy. Z odpovedí vyplynulo, že z tých, ktorí nie sú s ponukou tržnice spokojní, časti nevyhovuje množstvo služieb a produktov (72 %), ich kvalita (47%) alebo zlá čistota priestorov (58 % respondentov). Často spomínaným problémom je aj nevľúdne okolie, ktoré odrádza až 72 % potenciálnych návštevníkov. Faktom je, že počet nájomcov v budove postupne klesá, kým v roku 2014 ich bolo 120, v roku 2024 len 40.

Návrhy na budúcnosť tržnice

Respondenti ponúkli rôzne návrhy na zlepšenie. Viacerí volajú po zachovaní primárneho účelu tržnice, zatiaľ čo iní by radi videli jej rozšírenie aj o kultúrne a komunitné podujatia. Medzi často spomínané návrhy patrí organizovanie blších trhov, street food podujatí, vzdelávacích aktivít alebo otvorenie priestorov pre mladých či rodiny s deťmi. Za všetky názory aspoň jeden: „Myslím si, že je veľmi dôležité prispôsobiť budovu a jej prevádzku tak, aby sa to, čo sa deje vnútri, začalo „prelievať" von – posedenia, terasy, trhy. Teraz pôsobí tržnica svojou prevádzkou a nastavením ako uzavretý priestor, kam sa človek necíti byť ´pozývaný´, ak nepotrebuje niečo konkrétne z prevádzok vnútri.“
Podľa starostu MČ Nové Mesto Matúša Čupku revitalizácia nemá zmeniť podstatu tržnice, ale podporiť jej tradičné hodnoty a priniesť nový obsah. „Zmeny sa väčšina ľudí bojí, ale my chceme, aby zostalo zachované to, čo z tržnice má hodnotu. Aby tu ostali nájomcovia, aj zákazníci a pribudli noví, ako aj ďalšie funkcie,“ uviedol.

Mestská časť vyčlenila v tomto roku v rámci svojich možností na Novú tržnicu približne 200 tisíc eur na investície. Ide o financie na rekonštrukciu suterénu (150 tisíc eur) a investíciu do elektroinštalácie v budove. „Je naším zámerom, aby sa v budúcnosti finančné prostriedky na fungovanie tržnice získavali aj zo samotnej ekonomickej činnosti budovy,” hovorí starosta. 

Budúcnosť tržnice podľa MIB: Multifunkčnosť a komunita

Výsledky prieskumu ukazujú, že obyvatelia chcú, aby tržnica bola miestom, kde sa prelína nákup, kultúra a spoločenský život. Mestská časť zvažuje organizovanie malých podujatí, presun niektorých verejných služieb do priestorov tržnice, ako napríklad knižnice, a lepšiu propagáciu.

„Aktuálne prebieha výzva na nových nájomcov a veríme, že na jar by sme vedeli predstaviť nové mená, ktoré by nám pomohli zatraktívniť priestor. Zároveň budeme spoločne s vedením tržnice hľadať možnosti, ako s budovou pracovať. Počas dňa bude slúžiť ako trhovisko a v podvečerných hodinách by sa mohla časom využívať pre kultúrno-spoločenské účely, ako sme si mohli vyskúšať napríklad v podobe Dobrého Trhu, festivalu Nahých vín či pri koncertoch Berlin Manson na sklonku roku 2024,“ uzatvára starosta Nového Mesta Matúš Čupka.

Tržnica nikdy nebude konkurovať veľkým obchodným centrám, no jej sila je v autentickosti a komunitnom charaktere. Ak sa podarí splniť plány revitalizácie, môže sa opäť stať pilierom spoločenského života Nového Mesta.

Celú správu nájdete nižšie: 

Podklady: MIB

Súvisiace články

Vložené
21. január 2025
0
1838
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím