Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Pohľady na Kamenné námestie
Je tomu presne rok, čo sme s Michalom Bogárom stáli v zasadačke Slovenskej komory architektov a dívali sa z vtáčej perspektívy na Kamenné námestie. Mudrovali sme spolu pri káve o kontroverznosti modernistickej zástavby komplexu Prioru s hotelom Kyjev a hlavne o hluchých a slepých priestoroch, ktoré vznikli alebo zostali z pôvodnej zástavby v jeho bezprostrednom okolí. Medzi ne patrí aj tiež nezbúraný a nedávno zrekonštruovaný Steinerov dom, ktorý ako nevytrhnutý zub stojí rovno pod oknami úradu komory. S jeho prítomnosťou treba dnes počítať rovnako ako s Manderlákom, Tvarožkovou sporiteľňou a samozrejme s komplexom Prioru. Ich vzájomný vzťah v súčasnej podobe je však impotentný. Urbanistický uzol, ktorý získal vďaka prvorepublikovej zástavbe naozaj veľkomestský charakter, nemôže mať vo svojom epicentre relikt pôvodnej zástavby s dvomi štítovými stenami a torzom dvorovej fasády. Rovnako námestie SNP si zaslúži v svojej kľúčovej juhovýchodnej osi dôstojnejšie vyvrcholenie ako len reklamný banner vysoký sedem podlaží. Zhodli sme sa vtedy, že riešením tohto dopravného aj kompozičného uzla nemôže ostať len výsadba stromov nad podzemným parkoviskom tak, ako to bolo v súťažných návrhoch na námestie SNP. Tie riešili problém dopravy, zelene a dláždených plôch, ale v ani jednom z nich sa s urbanistickým dotvorením a teda možnosťou dostavby Kamenného námestia nepočítalo. Výsledkom nášho rozjímania o tomto v súčasnosti neurčitom amorfnom území bola úvaha, či umná dostavba alebo obstavba práve Steinerovho domu by nebola kľúčom k zaceleniu tejto jazvy uprostred mesta. Rozhodli sme sa overiť si túto možnosť prostrednictvom študentských prác. Rozsah a zložitosť zodpovedala zadaniu diplomového projektu, čo bolo prísľubom kvalitného výsledku. Zadanie spracovali tri študentky na Katedre architektúry SvSTU a traja diplomanti vo vertikálnom ateliéri Alexy / Bogár na FAD STU. Od MIB-u sme získali vynikajúce podklady s prísľubom, že študentské návrhy zverejníme. Boli zvedaví na výsledky, keďže sa podobnou myšlienkou sami zapodievali. Nech sa páči, tu sú.
Iľja Skoček
Kamenné námestie, Dunajská, Štúrova a ďalšie blízke ulice, to bola naša štvrť. Tu sme bývali, v dome nad veľkopredajňou Teta, zo strany Grösslingovej. Odtiaľ sme dovideli cez dvor a cez prieluku na druhej strane bloku až na Kamenné... Cez ten priekuk sme ako decká sledovali ako stavajú Prior. Na jeho fasáde sa neskôr objavil aj bratislavský orloj, ktorého zvonkohru aj s ozvenou sme počuli až v našom byte na konci vnútrobloku. Prieluka na Dunajskej sa neskôr čiastočne zastavala novým domom, ktorý sa napojil na Kusého Omniu a to bol zároveň jediný výraznejší stavebný počin v tomto území za dlhé roky.
Moderný sebavedomý koncept Priora a Hotela Kyjev vstúpil koncom šesťdesiatych rokov nekompromisným spôsobom do kompaktnej mestskej štvrte, rozrušil jej spojitosť a vygeneroval okolo seba množstvo nedopovedaných situácií. Odvtedy sa tu neobjavil žiaden jasný urbanistický názor, ktorý by v tejto centrálnej časti mesta predstavil postupné kroky harmonizácie a terapie územia poznačeného asanáciami spred vyše polstoročia. Radnica bola v tomto smere dlhé roky nečinná. Vedenie mesta nevystupovalo v úlohe konceptora, ani možného investora, ktorý má záujem na svojich pozemkoch stavať nové mestské domy a kvalitné exteriéry, a to napriek tomu, že mesto malo v tomto smere za sebou silnú tradíciu - v minulosti postavilo mestské divadlo, sporiteľňu a množstvo ďalších objektov aj v povojnovom období - jeho rola sa však postupne vytratila. Dnešná situácia odráža roky nečinnosti a vidíme tu stále rovnaký obraz: narušené uličné domoradia, námestie, ktoré nemá jasnú formu a je skôr dopravnou križovatkou obklopenou roztratenými domami, než mestskými priestormi, ktoré by sme mohli opäť nazvať „našou štvrťou“.
V 1983, keď som bol v poslednom ročníku našej fakulty, doc. Antal priniesol tému diplomovej práce, ktorá sa dotýkala prieluky na Dunajskej ulici. Táto veľká parcela siahajúca až na druhú stranu bloku, nebola ešte stále kompletne zastavaná a zadanie navrhnúť na nej Dom hudby, bolo výzvou, do ktorej som sa zahryzol. Spomenul som si vtedy na náš neďaleký dom, v ktorom sme kedysi bývali, aj na jeho veľkoryso navrhnutú veľkopredajňu Teta, fungujúcu ako pasážový obchodný priestor medzi Grösslingovou ulicou a Kamenným námestím. Tento Harmincov dom bol pre mňa predobrazom typického mestského domu s prenajímateľnými priestormi, pasážou a s bývaním...
O 40 rokov neskôr, keď sme s Iľjom Skočkom stáli v okne na poschodí ďalšieho skvelého domu, Tvarožkovej mestskej sporiteľne, a mali sme pred sebou opäť ten istý hybridný obraz Kamenného námestia ako pred rokmi, povedali sme si, že stojí za to vysloviť názor na tento priestor aj v našich školských ateliéroch. Okrem iného aj preto, že hlavné mesto v posledných rokoch opäť posilňuje svoju rolu konceptora a investora. Keď sme o tom hovorili s Andrejom Alexym, povedali sme si, že treba túto tému otvoriť, priniesť alternatívne návrhy aj z nášho akademického prostredia a debatovať nad nimi so zástupcami radnice o možných spôsoboch regulácie územia.
Naše zadania diplomových projektov, ktoré sme pripravili v oboch ateliéroch (Iľja Skoček a Alexy/Bogár), hovorili o revitalizácii mestskej štvrte a o podporení veľkomestského charakteru územia, ktorého štruktúra sa postupne buduje, narúša a opäť vrství už od vzniku 1. Československej republiky.
Študentské návrhy vstúpili do tohto hybridného priestoru koncepciami, ktoré sa dívali na územie v širších súvislostiach, premýšľali o urbanistických priehľadoch z Námestia SNP, zo Špitálskej aj Štúrovej ulice, formovali systém mestských priestorov, figúry jednotlivých námestí a blokov, pri ktorých niektoré z projektov dosahovali aj pomerne veľkú intenzitu urbanizácie s vyššou hladinou zástavby, čím sa podporil charakter a mierka centrálnej mestskej štvrte.
Michal Bogár
Pozrite si všetkých šesť študentských návrhov:
Názov diplomovej práce: Polyfunkčný objekt Kamenné námestie, Bratislava
Autorka: Ing. Henrieta Horváthová
Škola: Stavebná fakulta STU, Bratislava
Vedúci diplomovej práce: Ing. arch. Iľja Skoček
Práca Henriety Horváthovej získala za riešenie, ktoré je príspevkom pre skvalitnenie mestského prostredia, v aktuálnom ročníku Ceny profesora Jozefa Lacka Odmenu PRO URBIS. Diplomový projekt sme predstavili v samostatnom článku.
Portfólio:
Názov diplomovej práce: Polyfunkčný objekt Kamenné námestie, Bratislava
Autorka: Ing. Michaela Bíziková
Škola: Stavebná fakulta STU, Bratislava
Vedúci diplomovej práce: Ing. arch. Iľja Skoček
Portfólio:
Názov diplomovej práce: Polyfunkčný objekt Kamenné námestie, Bratislava
Autorka: Ing. Zuzana Harčarufková
Škola: Stavebná fakulta STU, Bratislava
Vedúci diplomovej práce: Ing. arch. Iľja Skoček
Portfólio:
Názov diplomovej práce: Multifunkčný objekt na Kamennom námestí v Bratislave
Autorka: Ing. arch. Natália Hažíková
Škola: Fakulta architektúry a dizajnu STU, Bratislava
Vedúci diplomovej práce: Ing. arch. Michal Bogár, PhD.
Názov diplomovej práce: Multifunkčný objekt na Kamennom námestí v Bratislave
Autor: Ing. arch. Tomáš Franko
Škola: Fakulta architektúry a dizajnu STU, Bratislava
Vedúci diplomovej práce: Ing. arch. Andrej Alexy