Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Hradný okruh (Várkörút) v meste Šopron je 40-60 metrov široký bulvár, ktorý kopíruje z vonkajšej strany obvod hradnej priekopy. Hradné múry tvorili hranicu historického centra mesta. V súčastnosti tvoria vnútorný perimeter ulice domy postavené počas 18. a 19. storočia. Kompaktná zástavba vznikla na typických úzkych pozemkoch. Domy sa vyznačujú dekoratívnym štýlom neskorého rokoka. Jedinou výnimkou je miesto, kde bola zástavba poškodená počas vojny. Prieluka odhaľuje zachovanú časť pôvodných mestských hradieb. Vonkajší obvod je tvorený značne staršími – prevažne stredovekými domami postavenými na rozmernejších parcelách. Pátiové domy sú s bulvárom prepojené pasážami. Hlavne v 19. storočí nadobudla aj vďaka mestským trhom na význame obchodná funkcia štvrte.
Nedávna podoba bulváru z obdobia pred rekonštrukciou sa začala formovať v druhej polovici 20. storočia. Dopravný systém bol založený na oddelení obslužných komunikácií a pešieho ťahu. Neskôr pribudla na zvažujúcej sa ceste aj električková trať a oporné múry, ktoré narúšali celistvosť priestoru. Dominujúca dopravná funkcia pozdĺžne rozdelila verejný priestor a urobila z bulváru dopravný ťah a parkovisko. Priestor pre peších bol obmedzený na úzky chodník vedúci po vnútornom obvode ulice, čo sa odrazilo aj na zmene identity miesta. Zaniklo tradičné prepojenie domov a obchodných priestorov s ulicou. Historické budovy a námestie boli v nevyhovujúcom technickom stave. Najdôležitejší verejný priestor v meste, ktorý je vymedzený sochou Panny Márie a Fontánou vernosti (Hűség kútja) už nereflektoval identitu miesta a bol rozdrobený a rozdelený schodmi, múrikmi a živými plotmi.
Na jeseň roku 2009 vyhlásilo mesto otvorenú architektonickú súťaž s názvom “Šopron – revitalitzácia hradného okruhu”. V súťaži zvíťazil ateliér Hetedik v spolupráci s krajinnými architektami GEUM. Po niekoľkých rokoch projektových prác sa začala v roku 2015 realizovať prvá a najdôležitejšia fáza obnovy verejných priestorov. Jednalo sa o plochu s výmerou 15 tisíc m2. Práce boli do zimy dokončené.
Dynamika štvrte spočíva v meniacom sa priereze ulice a vo variácii priestorových vzťahov pozdĺž celého kilometrového okruhu. “Dichotómia pozdĺžnej dynamiky a prierezovej rozmanitosti je pre nás najdôležitejšia hodnota, ktorú sme chceli posilniť v našom návrhu. Kľúčovým momentom konceptu je vnímanie identity a možnosť identifikácie miesta v ktorejkoľvek jeho časti.,” opisujú návrh autori. Koncept je založený aj na rešpektovaní fasád historických budov ako dominánt určujúcich priestor. Zásahy spočívajú väčšinou vo vyčistení a otvorení priestoru a pohľadov. Akcentované sú len dôležité body.
Na vnútornej strane okruhu dnes funguje rozsiahla pešia zóna. Povrchy boli zvolené vzhľadom na historický kontext miesta. Neutrálna sivá farba zjednocuje priestor ulice. Dláždené plochy sa rovnomerne zvažujú a vyrovnávajú výškový rozdiel medzi cestou a bývalým hradným opevnením. Ako materiál boli zvolené sivé lícové tehly a žulové pásy zaručujúce dlhú životnosť povrchov.
V rámci rekonštrukcie bulváru vznikol na námestí pavilón, kde je umiestnené zázemie a toalety. Pavilón je odliaty z pohľadového betónu s výraznou textúrou debnenia. Odliate fixné tieniace prvky a fasáda z drevených panelov evokuje materialitu vynikajúcich pamiatkových rekonštrukcií realizovaných v meste počas druhej polovice 20. storočia.
Dokončenie a otvorenie Hradného okruhu je impulzom pre rozvoj ďalších častí v centre mesta. V súčastnosti prebiehajúca revitalizácia námestia v centre mesta bude dokončená s obnovením dvoch prepojených oblastí - Kisvárkerület a Széchenyi tér.
Rekonštrukciu zhodnotil pre časopis Maďarského Spolku architektov (Régi-Új Magyar Építőművészet) architekt Barnabás Winkler: "Návštevníci mesta, ale predovšetkým obyvatelia Šopronu sú viditeľne spokojní s revitalizáciou mestskej časti. Hradný okruh už nie je iba cirkulačná zóna, ale je naplnený reálnym mestským životom... Vrátila sa pôvodná intímna atmosféra, ktorá bola preformulovaná modernými materiálmi."
Podklady: Hetedik Műterem
Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.
Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu