Advertorial

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Rekonštrukcia námestia Széll Kálmán tér v Budapešti.

Dopravná križovatka, kde sa stretáva 26 liniek hromadnej dopravy a metro. Zložitý trojuholníkový pôdorys s viacerými výškovými úrovňami. Stanica metra z roku 1972 znehodnotená dostavbami a nevhodnými úpravami. Ateliér Tamása Fialovszkého sa najlepšie vysporiadal so zložitým zadaním a v roku 2012 zvíťazil v súťaži na dopravné riešenie a rekonštrukciu námestia Szélla Kálmána. Architektom sa podarilo otvoriť priestor, "upratať" stánky a malé obchodíky pod jednu strechu a obnoviť eleganciu pôvodnej budovy metra. Zrekonštruovaný priestor bol otvorený v lete tohto roku.
Diela
Red 328.10.2016
13180+8
Rekonštrukcia námestia Széll Kálmán tér v Budapešti.
Autori: arch. Tamás Fialovszky, Richárd Hőnich, Benedek Sólyom, Gergely Kenéz, Gergő JedlicskaPlocha pozemku: 22000 m2Návrh: 2012 - 2015Realizácia: 2015 - 2016Adresa: Széll Kálmán tér , Budapešť, MaďarskoPublikované: 28. október 2016

Rekonštrukcia dôležitého dopravného uzla a najrušnejšieho námestia na budatínskej strane mesta. Riešené územie je striktne vymedzené koľajami električiek a cestnými ťahmi. Úlohou architektov bolo priestor vyčistiť, sprehľadniť a obnoviť časť pôvodného námestia. Bolo treba pristúpiť k rozsiahlej reorganizácii dopravy, dôsledne vyriešiť prevádzku a transfer cestujúcich. Vo výsledku sa podarilo zrealizovať funkčný verejný priestor. Na základe predchádzajúcich analýz pohybu pasažierov bolo územie rozčlenené na zóny. Najfrekventovanejšie oblasti sú bez zbytočných prekážok, zatiaľ čo menej využívané plochy slúžia ako oddychové zóny so sedením a zeleňou.

Paranorma - levitujúce okná bez limitov
BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie predĺžené
Foto: Gergely Kenéz
Situácia
Situácia
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz

Rekonštrukcia zahŕňala odstránenie starých autobusových zastávok, trafík a odstavných koľají, ktoré zasahovali do námestia. Výnimkou bola stanica metra zo 70. rokov od architektov Istvána Czeglédiho a Lászlóa Székelyho. Elegantná budova s vejárovitým pôdorysom zaujme betónovou lomenicou, ktorá je položená na subtílnych oceĺových stĺpoch. Pôvodne elegantnú a transparentnú budovu bolo treba očistiť od prístavieb, a malých obchodov, ktoré blokovali transparentnosť parteru. Ikonická stavba sa otvorila okoliu a stala sa priehľadným centrálnym bodom. Nové stavby - zastávka električiek a komerčné priestory (presunuli sa sem malé obchody a stánky z námestia) vychádzajú zo surovej materiality pôvodnej stanice metra. Neutrálna farebnosť budov a námestia sa mieša farbou pohybujúceho sa davu a dopravných prostriedkov.

Fotografia stanice metra tesne po dokončení v roku 1972
Fotografia stanice metra tesne po dokončení v roku 1972
Fotografia po rekonštrukcii
Fotografia po rekonštrukcii
Priečny rez vstupnou halou - za povšimnutie stojí subtílna konštrukcia vejárovitej lomenice
Priečny rez vstupnou halou - za povšimnutie stojí subtílna konštrukcia vejárovitej lomenice
Pôdorys stanice metra
Pôdorys stanice metra
Pôdorys komerčnej časti
Pôdorys komerčnej časti
Zastávka električiek
Zastávka električiek
Pohľady na komerčnú časť
Pohľady na komerčnú časť
Pohľad na café
Pohľad na café
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz

Veľké betónové plochy fasád nových budov autori oživili 3d reliéfmi a mozaikami. Pri vstupe do stanice metra takto vznikla rozmerná mozaika s historickou mapou mesta. Do betónu boli vkladané textilné, sklenené a gumené prvky rôznej farebnosti. 3d textúra na ďaľších povrchoch bola vytvorená odlievaním do foriem zo silikónového kaučuku (u nás známy Lukopren).

Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz

Fotografia námestia Széll Kálmán (do roku 2011 Moszkva tér) pred prestavbou:

PS: Mesto Budapešť investovalo v poslednej dobe nemalé prostriedky do rozvoja dopravnej infraštruktúry. Pred dvomi rokmi boli otvorené stanice metra na novej linke č.4 (viď. obrázok nižšie), ktoré tiež vzišli z otvorenej architektonickej súťaže a určite stoja za pozornosť.

Foto: Spora Architects
Foto: Spora Architects

Poloha diela

arch. Tamás Fialovszky
Richárd Hőnich
Benedek Sólyom
Gergely Kenéz
Gergő Jedlicska

Súvisiace články

Vložené
26. október 2016
0
1318
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím