Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Rekonštrukcia dôležitého dopravného uzla a najrušnejšieho námestia na budatínskej strane mesta. Riešené územie je striktne vymedzené koľajami električiek a cestnými ťahmi. Úlohou architektov bolo priestor vyčistiť, sprehľadniť a obnoviť časť pôvodného námestia. Bolo treba pristúpiť k rozsiahlej reorganizácii dopravy, dôsledne vyriešiť prevádzku a transfer cestujúcich. Vo výsledku sa podarilo zrealizovať funkčný verejný priestor. Na základe predchádzajúcich analýz pohybu pasažierov bolo územie rozčlenené na zóny. Najfrekventovanejšie oblasti sú bez zbytočných prekážok, zatiaľ čo menej využívané plochy slúžia ako oddychové zóny so sedením a zeleňou.
Rekonštrukcia zahŕňala odstránenie starých autobusových zastávok, trafík a odstavných koľají, ktoré zasahovali do námestia. Výnimkou bola stanica metra zo 70. rokov od architektov Istvána Czeglédiho a Lászlóa Székelyho. Elegantná budova s vejárovitým pôdorysom zaujme betónovou lomenicou, ktorá je položená na subtílnych oceĺových stĺpoch. Pôvodne elegantnú a transparentnú budovu bolo treba očistiť od prístavieb, a malých obchodov, ktoré blokovali transparentnosť parteru. Ikonická stavba sa otvorila okoliu a stala sa priehľadným centrálnym bodom. Nové stavby - zastávka električiek a komerčné priestory (presunuli sa sem malé obchody a stánky z námestia) vychádzajú zo surovej materiality pôvodnej stanice metra. Neutrálna farebnosť budov a námestia sa mieša farbou pohybujúceho sa davu a dopravných prostriedkov.
Veľké betónové plochy fasád nových budov autori oživili 3d reliéfmi a mozaikami. Pri vstupe do stanice metra takto vznikla rozmerná mozaika s historickou mapou mesta. Do betónu boli vkladané textilné, sklenené a gumené prvky rôznej farebnosti. 3d textúra na ďaľších povrchoch bola vytvorená odlievaním do foriem zo silikónového kaučuku (u nás známy Lukopren).
Fotografia námestia Széll Kálmán (do roku 2011 Moszkva tér) pred prestavbou:
PS: Mesto Budapešť investovalo v poslednej dobe nemalé prostriedky do rozvoja dopravnej infraštruktúry. Pred dvomi rokmi boli otvorené stanice metra na novej linke č.4 (viď. obrázok nižšie), ktoré tiež vzišli z otvorenej architektonickej súťaže a určite stoja za pozornosť.
Podklady: Építész Stúdió