Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Slovensko má veľmi bohaté kultúrne dedičstvo. Hrady a zámky na našom území sú často hotovým zázrakom pre návštevníka z cudziny. My sa ale nestaráme o tieto naše poklady tak, ako by si to zaslúžili a preto sú mnohé zničené, zdevastované, vyhorené, prípadne prestavané alebo zbúrané.
Autorka Jana Šturdíková sa rozhodla zdokumentovať stav našich chátrajúcich kaštieľov a tak ukázať, koľko práce ešte na Slovensku máme, aby sme zachovali, čo nám po našich predkoch zostalo.
Publikáciu bližšie predstaví autorka:
Viete, že máme na Slovensku niekoľko stoviek kaštieľov, z ktorých sa počas 20. storočia stali sklady, školy alebo dokonca posilňovne? Ako sa na nich podpísali roky zanedbania a nezáujmu a ako vyzerajú dnes? Vybrala som sa na niekoľkoročnú púť po Slovensku, aby som tieto stavby našla, zdokumentovala a urobila o nich fotografickú knihu, v ktorej sa dozviete, prečo je to tak.
Ako to začalo?
Počas výletov po krajine som viackrát natrafila na opustené budovy bývalých šľachtických sídel. Jedného dňa som si prečítala článok o kaštieli v Želiezovciach, kam si rodina Esterházyovcov v 19. storočí pozvala Franza Sachera, svetoznámeho výrobcu tort, aby ich u nich piekol. V kaštieli pôsobil aj svetoznámy skladateľ Franz Schubert. Článok bol napísaný vo veľmi kultúrnom duchu a vedľa neho bola uvedená fotografia chátrajúceho kaštieľa. Prekvapilo ma, ako môže byť stavba takej kultúrnej a historickej hodnoty v takom zlom stave. Odvtedy som túto tému nosila v hlave. Môj záujem rástol, keď som zistila, že nejde len o pár ojedinelých prípadov, ale že chátrajúcich kaštieľov nájdeme až príliš mnoho. Pri osobnom kontakte s históriou týchto sídiel som sa naplno pustila do ich dokumentovania. Vyhľadávala som kaštiele bez využitia, fotografovala som a zisťovala, akými rôznymi funkciami počas 20. a 21. storočia prešli a prečo sa to stalo. Fotografovanie nakoniec trvalo vyše 5 rokov, počas ktorých sa mi podarilo zachytiť viac ako 150 kaštieľov.
Čo sa dozviete?
Kniha približuje situáciu opustených kaštieľov na Slovensku. Obsahuje 104 fotografií kaštieľov z celého Slovenska, rozdelených do 17 kategórií podľa ich posledného známeho účelu. Vzniká tak zvláštny slovník pojmov a obrazov, ktoré by sme si normálne asi ťažko dávali do súvislosti. Nájdeme tu kaštiele, ktoré slúžili ako byty, školy či sklady, ale aj nečakané a prekvapivé využitie ako napr. zábavný podnik či zberné suroviny.
Kniha je obrazom krajiny, v ktorej kultúrne dedičstvo vyzerá inak, ako by sme prirodzene čakali a zároveň s nadhľadom a bez zbytočného pátosu motivuje diváka zamyslieť sa nad touto situáciou.
Obsahuje aj 3 kvalitné odborné štúdie, v ktorých sa dozviete, prečo kaštiele chátrajú a získate informácie o ich histórií. Dopĺňajú tak ucelené zamyslenie sa nad tým, čo táto situácia vypovedá o nás a našom vzťahu k histórii a ku kultúrnemu dedičstvu.
O autorke:
Jana Šturdíková vyštudovala dramaturgiu na VŠMU v Bratislave a fotografiu na VŠVU v Bratislave. Vystavovala na festivaloch Mesiac fotografie v Bratislave, Mois de la Photo v Paríži, Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej, Off Festival Bratislava a ďalších spoločných výstavách na Slovensku a v zahraničí. Je spoluzakladateľkou a členkou alternatívneho divadla Non.Garde. V roku 2015 ukončila štúdium na Inštitúte tvorivej fotografie Sliezskej univerzity v Opave. S prácou Châteaux po našom sa v rovnakom roku stala finalistkou súťaže POZNAN PHOTO DIPLOMA AWARD. Následne spolu s ďalšími finalistami vystavovala v Poľsku a vo Francúzsku. V roku 2015 realizovala výstavu Châteaux po našom v galérií Priestor v Lučenci, v roku 2016 v Nitrianskej galérií, v novembri 2017 v rámci slovenského Mesiaca fotografie vo Varšave.
Châteaux po našom
Vydavateľ: Archimera, občianske združenie
Autorky textov: Michaela Paštéková, Soňa Gyarfašová Lutherová, Ľubica Szerdová - Veľasová
Preklad: Jana Valjašková
Grafický dizajn: Lucia Zednikovičová
ISBN: 978-80-972341-4-0
Z verejných zdrojov podporil hlavný partner projektu: Fond na podporu umenia.