Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Dielo predstavujeme prostredníctvom autorského textu:
ÚVOD
Železničné vežové vodojemy predstavujú špecifickú skupinu priemyselných objektov. Tieto stavby sa nachádzajú v bezprostrednej blízkosti železničnej stanice, teda vo výbornej polohe v rámci mesta. To naznačuje veľký potenciál pre adaptáciu nevyužívaných vodojemov na nový účel. Na Slovensku sa nachádza veľké množstvo vežových vodojemov rôzneho typu, architektonickej hodnoty či technického stavu. Nakoľko u nás neexistuje ucelená databáza týchto stavieb, v diplomovej práci mapujeme ich výskyt na Slovensku, získaný súbor podrobujeme analýzam, na základe ktorých sme spracovali projekty adaptácií 3 rôznych vodojemov. Každá adaptácia je jedinečná svojím dispozičným a technickým riešením, polohou vodojemu a tiež mierou zásahov do pôvodnej konštrukcie. Do dnešného dňa sa nám podarilo lokalizovať 42 vodojemov. Z nich sme na základe konštrukčnej podobnosti určili niekoľko typov.
HUMENNÉ
Ide o vežový vodojem vybudovaný v roku 1951. Vodojem Humenné je bezprostrednou súčasťou železničnej a autobusovej stanice a tvorí dominantu areálu. Je dobre prístupný pešo. Vďaka jedinečnej polohe sme sa rozhodli pre adaptáciu na verejnú funkciu, konkrétne na funkciu panoramatickej kaviarne. Súčasťou návrhu bolo aj zatraktívnenie okolia vodojemu a tým aj areálu stanice.
Kvôli zachovaniu architektonického výrazu vodojemu sme sa v projekte adaptácie snažili o minimalizovanie zásahov. Dispozične objekt pozostáva z podzemného, prízemného podlažia a priestoru nádrže s kaviarňou. Podzemie slúži na skladové a technické účely. Prízemie sme doplnili o toalety a oddelenie pre úschovu batožiny. Parter sme po obvode rozšírili o presklenú chodbu, čím sme centralizovali a akcentovali vstup. Priestor kaviarne vďaka vloženej ochodzi poskytuje panoramatický výhľad na okolie mesta. Vertikálny pohyb zabezpečuje výťah a pôvodné schodisko
KOŠICE
Vežový vodojem vybudovaný v 40. rokoch 20. storočia. Vodojem je súčasťou areálu železničného depa. Vďaka jedinečnej polohe v rámci depa sme sa rozhodli pre adaptáciu na funkciu malej muzeálnej expozície venovanej tématike železnice. Okolie vodojemu poskytuje taktiež možnosť umiestnenia exteriérovej expozície.
Búracie práce sme opäť obmedzili na minimum. Dispozične sme podzemné podlažie rozšírili a vybavili toaletami. Vstup sme vizuálne akcentovali. V priestore nádrže sme zachovali segment konštrukcie nádrže. Zvyšnú časť nádrže sme odstránili, vznikol tak výstavný priestor monumentálneho charakteru. Priestor pod nádržou slúži na technické a skladové účely. Na vertikálny pohyb slúži výťah. Okolie vodojemu sme zúrovňovali pažiacou stenou ktorá vyčleňuje priestor exteriérovej expozície.
ČIERNA NAD TISOU
Ide o vežový vodojem, pravdepodobne z 50. rokov 20. storočia. Vodojem je súčasťou areálu železničného prekladiska. Nachádza sa v susedstve halových a skladových objektov. V blízkosti vodojemu sa nachádza hlavná cesta a vstup do areálu prekladiska.
Tektonika nosnej konštrukcie vodojemu nám v tomto prípade umožňuje jeho doplnenie o nové podlažia. Vzhľadom na tieto možnosti sme sa rozhodli pre experimentálne využitie na účely administratívnych priestorov prekladiska. Takto vybavený vodojem v technickej časti areálu vytvára samostatný mikrosystém. Špecifická identita miesta je vhodná na reprezentatívne využitie vodojemu (príjmanie návštev).
V tomto prípade bolo potrebné navrhnúť rozsiahlejšie búracie práce, ako sú odstránenie pôvodného schodiska a výplňovej konštrukcie drieku vodojemu. V rámci dispozície bol vodojem rozčlenený na vstupné podlažie, 3 administratívne podlažia a priestor nádrže. Vstupné podlažie tvorí recepcia, toalety a malá kaviareň. Nadzemné podlažia tvoria administratívne priestory rôznych typov (kóje, kancelárie, open space). Priestor nádrže slúži ako zasadacia miestnosť doplnená o ochodzu, poskytujúcu panoramatický výhľad na areál prekladiska. Vertikálne je vodojem sprístupnený výťahom aj schodiskom. Materiálovo je fasáda tvorená luxferovými panelmi, ktoré akcentujú pôvodný železobetónový nosný skelet.
ZÁVER
Predostreté príklady prezentujú rozdielne prístupy k adaptácii vežových vodojemov a zároveň ukazujú potenciál témy vežových vodojemov, do ktorej táto diplomová práca načrela. Práca taktiež upozorňuje na dôležitosť a potenciál využitia priemyselného dedičstva.