Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
27. júl 2022
7
4283

Vila 1926 - rekonštrukcia interiéru, Bratislava

Poctivé (nielen) architektonické remeslo.
Vila 1926 - rekonštrukcia interiéru, Bratislava
Autori: Mgr. art. Juraj Peták, Ing. arch. Alan Prekop (spoluautor štúdie)Návrh: 2019 - 2020Realizácia: 2020 - 2022Adresa: Staré Mesto , Bratislava, SlovenskoPublikované: 24. august 2022

Čo má spoločné architektúra a hudba? Množstvo prúdov, žánrov, nutnosť ovládať remeslo. Rekonštrukciu interiéru bratislavskej vily navrhol a vlastnoručne realizoval Juraj Peták, ktorý na štúdii spolupracoval s Alanom Prekopom. Obaja architekti sú súčasne zakladajúcimi členmi kapely Purist. Ako "puristická" by sa dala v niektorých aspektoch označiť aj dnes prezentovaná realizácia. Namiesto progresívneho žánru však inklinuje skôr ku konzervatívnemu spektru tvorby. Konzervatívny ≠ nudný. V tomto prípade to platí najmä pri pohľade na premyslené architektonické a remeselné detaily, ktoré podčiarkujú celkový koncept otvoreného priestoru s dôsledným integrovaním všetkých obslužných funkcií. Môžeme sa tak sústrediť na to podstatné - dimenziu otvoreného obytného priestoru, zachované historické prvky a nové autorské solitéry. Na začiatok sa stačí pozrieť na pôdorys...

 

Realizáciu bližšie predstaví Juraj Peták z ateliéru Pale Architecture:

Túžba po interiéri hodného kvalít veľkej historickej hodnoty vily viedla k rozsiahlej rekonštrukcii, ktorá prebiehala v rokoch 2020 až 2022.

Jej cieľom bolo zachovať respektíve obnoviť všetky historicky výrazné, charakteristické prvky a kvality, no zároveň však vložiť do priestoru najnovšie technológie spôsobom nekolidujúcim s dobovým tvaroslovím.

Foto: Tomáš Manina

Zámerom pôdorysných úprav bolo maximalizovať úžitkovú plochu priestorov, s dôrazným prihliadaním na zachovanie pôvodných kvalít, jednou z ktorých je impozantná enfiláda. Skladacie dvere enfilády ponúkajú rôzne možnosti tvarovania priestoru, od úplne otvorenej konfigurácie, kedy sa miestnosti menia ne jeden veľký spoločenský priestor, až po uzavreté samostatné miestnosti.
Po odstránení všetkých priečok a rozšírení otvorov sa priestor delí pomocou novovzniknutých nábytkových stien, v ktorých vzniká úložný priestor.

Pôdorys - nový stav
Pôdorys - nový stavAutor: Pale Architecture
Pôdorys - pôvodný stav
Pôdorys - pôvodný stavAutor: Pale Architecture

K vytvoreniu enfilády do podoby, ktorú môžeme vidieť na fotografiách viedol komplikovaný technický proces

V prvom rade bol odhalený pôvodný strop, ktorého trámy boli sendvičovo obložené a pre zosilnenie stropnej konštrukcie zoskrutkované KVH hranolmi. Následne bola odstránená priečka, na mieste ktorej vznikol solitér úložného priestoru s štvordverovým prechodom a mramorovou zárubňou.

Pre zavesenie zárubne z kefovaného mramoru s hrúbkou 4 cm boli do priestoru vložené dva oceľové nosníky, ktoré nesú váhu celej zárubne. Mramor použitý na vytvorenie jednej zárubne váži približne 600 kg. Zárubňa je preto uložená nezávisle na nábytok. Do zárubne sú z vnútornej strany vložené veľké štvorkrídlové dvere, a z vonkajšej strany nábytkové skrine určené pre ukladanie porcelánu. Na statickom riešení celého projektu spolupracoval doc. Ing. Jaroslav Sandanus PhD.

Proces realizácie enfilády
Proces realizácie enfiládyAutor: Pale Architecture

Množstvo úložného a viacúčelového priestoru v nábytkových stenách nám umožňuje oslobodiť sa od akéhokoľvek nadbytočného nábytku či doplnkov a dovoľuje nám upriamiť pozornosť na samotné kvality priestorov a zároveň aj na najdôležitejšie funkčné prvky miestností ako: jedálenský stôl, sofa, pracovný stôl či kuchynský ostrov.

Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina

Všetky prvky boli citlivo navrhované s dôrazom na materialitu, funkčnosť a detail. Dôraz na materiálovú celistvosť návrhu možno ukázať na použití kryštalického mramoru Crystal White v rôznych prevedeniach naprieč celým interiérom - v kúpeľni ako veľkoformátové leštené platne, v kartáčovanej podobe je použitý na zárubniach enfilády, jeho drť sa nachádza v terrazzovej podlahe a tvorí aj dosky a nohy drobného nábytku.

Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina

Kuchyňa je priamo prístupná zo vstupnej haly s možnosťou uzavretia pomocou dvoch veľkých, sklenených, posuvných dverí. V tom prípade pôsobí kuchyňa ako laboratórium na varenie, ergonomicky usporiadané okolo jedného nerezového, kuchynského ostrova so všetkým príslušenstvom na dosah.

Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina

Výsledkom je komplexný interiér, ktorý má pravdivý historický charakter, no zároveň ponúka kvality najmodernejších novostavieb. Inteligentná elektronika, osvetlenie, celoplošné podlahové vykurovanie, integrovaná vzduchotechnika, klimatizácia, inteligentný audio systém ako aj inteligentné zabezpečenie priestorov.

Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina

Viac informácií o projekte, vrátane fotografie východiskového stavu pred rekonštrukciou nájdete na stránke Pale Architecture

Podklady: Pale Architecture
Foto: Tomáš Manina

Poloha diela

Mgr. art. Juraj Peták
Ing. arch. Alan Prekop

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím