Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
24. november 2016
0
1044

Rekonštrukcia haly v priemyselnom parku vo Vroclavi

Obyčajná priemyselná hala s neobyčajnou históriou a osudom. Architektonické riešenie minimálne zasahuje do pôvodnej podoby haly, pričom spĺňa súčasné prevádzkové požiadavky.
Rekonštrukcia haly v priemyselnom parku vo Vroclavi
Autori: Marcin Major, Pawel Major, Alicja Adamowicz, Michal BojkoInvestor: Wrocławski Park TechnologicznyZastavaná plocha: 24405 m2Podlažná plocha: 24405 m2Návrh: 2013 - 2014Realizácia: 2015 - 2016Adresa: Klecińska 123, Vroclav, PoľskoPublikované: 24. november 2016

Hala W-7/44 bola postavená v roku 1940 ako časť závodu Linke-Hofmann-Werke. Areál je dodnes ukážkou modernej priemyselnej architektúry.

Letecká priemyselného parku - viditeľná je rozsiahla hala č.7
Letecká priemyselného parku - viditeľná je rozsiahla hala č.7Foto: Krzysztof Smyk

Do roku 1944 továreň vyrábala vlakové súpravy a vojenskú techniku. Od polovice roku 1944 sa stala hala VII súčasťou rozsiahleho komplexu koncentračného tábora Groß-Rosen. V objekte sa nachádzalo ubytovanie aj pracovná časť. Do januára 1945 tu pracovalo 800 až 1200 ľudí.

Začiatkom apríla v roku 1945  počas bojov o továreň boli priestory vážne poškodené. Bol poškodený nosný systém a takmer celé zasklenie bolo zničené. Po vojne sa továreň stala súčasťou PAFAWAG (Národná továreň na výrobu železničných vozňov). V hale VII sa v roku 1946 spustila výroba vozňov určených na transport uhlia. Výroba prebiehala až do 90. rokov, odkedy opustená budova chátrala.

Foto: Krzysztof Smyk

Architekti boli postavení pred neľahkú úlohu komplexnej rekonštrukcie zdevastovanej, ale historicky hodnotnej budovy. V tomto prípade išlo o náročnú úlohu, keďže hala sa stala súčasťou fungujúceho priemyselného parku, a musela splniť požiadavky modernej výroby a skladovania. Bolo treba splniť súčasné prevádzkové a teplotechnické požiadavky bez väčších zásahov do vonkajšieho vzhľadu a interiéru budovy.

Stav pred rekonštrukciou
Stav pred rekonštrukciouFoto: Marcin Major

Izolovať veľké ochladzované plochy tehlových stien a strechy so zložitou oceľovou konštrukciou sa ukázalo ako najväčší problém. Architekti sa rozhodli vložiť do jestvujúceho objektu vnútorný plášť z dutinkových polykarbonátových panelov. Toto riešenie sa ukázalo ako finančne nenáročné a funkčné. Hala už slúži novým nájomcom ako skladové a výrobné priestory. Súčasťou budovy je aj malá administratíva na prízemí a expozícia venovaná obetiam pracovného tábora.

Koncept vloženého vnútorného plášťa
Koncept vloženého vnútorného plášťa
Dispozícia a delenie priestorov
Dispozícia a delenie priestorov
Pôdorys haly
Pôdorys haly
Dispozícia a možné členenie priestoru
Dispozícia a možné členenie priestoru
Priečny rez
Priečny rez

Objekt pomenovaný ako "Nowa Siódemka" pritiahol nových nájomcov a zohral významnú úlohu v procese revitalizácie starej priemyselnej zóny PAFAWAG.

Foto: Krzysztof Smyk
Foto: Krzysztof Smyk
Foto: Krzysztof Smyk
Foto: Krzysztof Smyk
Foto: Krzysztof Smyk
Foto: Krzysztof Smyk
Foto: Krzysztof Smyk

Poloha diela

Marcin Major
Pawel Major
Alicja Adamowicz
Michal Bojko
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím