Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Zhruba pred dvoma rokmi som sa snažil priblížiť čitateľom Archinfo situáciu a plány zástavby historických jadier v Berlíne a Postupime. Práve v tomto období som často navštevoval tieto dve mestá, až som sa v jednom z nich aj usadil a mám tu zriadený vlastný ateliér, zameraný predovšetkým na moju výtvarnú tvorbu.
Preto by som dnes rád priblížil zaujímavú realizáciu jednej zo spomínaných lokalít a to historické centrum v Postupime a v ňom novovybudovanú repliku bývalého barokovo klasicistického paláca Barberini (pôvodná stavba od architekta Gontarda), ktorý dnes slúži ako múzeum výtvarného umenia a bol od začiatku s týmto zámerom navrhnutý architektom Albrechtom. Jeho ateliér má bohatú skúsenosť s projektami múzeí a galérií (doteraz 13 projektov), takže výber súkromného investora nebol náhodný.
Na troch podlažiach, na ploche cca 2800 m2 sa nachádzajú výstavné priestory v oboch krídlach paláca s moderným zariadením, oprostené o historickú interiérovú výzdobu. Vo foyer sa nachádza reštaurácia s pokladňou a info panelmi, v suteréne obchod s knihami, sociálne miestnosti so šatňami. Depozit je zrejme umiestnený o jedno podzemné podlažie nižšie. Budova je prepojená s výstupom do záhrady vedúcej k rieke Havel. Ide o železobetónový skelet, opláštený prefabrikovanými prvkami, s replikami barokovo klasicistickej fasády. Zabudovať originálne fragmenty, ako tomu bolo pri susednej stavbe mestského zámku sa však v tomto prípade nepodarilo, pretože sa žiadne nezachovali.
Od otvorenia uplynul jeden rok a je tu umiestnená stála expozícia s dielami od Warhola, Francisa, Kippenberga, či Gerharda Richtera. K tomu moderné mexické a americké umenie od roku 1960.
Doteraz tu prebehli tri zaujímavé výstavy venované impresionizmu, potom modernému americkému umeniu - von Hopper bis Rothko (od Hoppera po Rothka) a momentálne tu prebieha zaujímavá výstava, ktorá približuje umenie v zaniknutom štáte NDR pod názvom - Hinter der Maske (Pod maskou), roky 1950 - 1989, ktorú otvoril osobne prezident Steinmeier.
Veľmi zaujímavá paralela vzhľadom na spomínané projekty revitalizácie mestských jadier, ktorej predchádzala asanácia niektorých stavieb zo socializmu, akým bol napr. Palác republiky v Berlíne a iné. A práve tu v jednej z nových replík výstava s takouto tématikou, čo nie je žiadna náhoda, pretože investor a mecenáš tejto stavby Hasso Plattner (softvérový milionár) je aj zanieteným zberateľom tzv. socialistického výtvarného umenia a múzeum od jeho vzniku vlastní už od 80 výtvarníkov vyše 100 originálov diel z tohto obdobia. Riaditeľkou a hlavnou kurátorkou múzea je kunsthistorička Dr. Ortrud Westheider, ktorá bola v minulosti riaditeľkou Bucerius Kunst Forum v Hamburgu. Výstava sa nesnaží ideologizovať, alebo kritizovať túto epochu výtvarného umenia v NDR, ktorá doteraz nebola dostatočne prehodnotená a viacmenej v minulosti často podceňovaná. Práve naopak treba poznamenať, že ide často o ukážky skrytého protestu, niekedy výsmechu a dilemy umelcov podriadiť sa vtedajšiemu režimu, alebo ako ostať individualitou aj napriek nastoľovanému kolektivizmu. V mnohých dielach cítiť spoločne vnímanú atmosféru tohto obdobia a paralely s naším slovenským, či českým umením a akýsi vplyv a jednotný trend vyjadrovacích prostriedkov v celom socialistickom zriadení. Ide ale aj o ukážky nespornej kvality a remeselnej zručnosti nadobúdanej na vtedajších štyroch vysokých výtvarných školách (Berlín, Lipsko, Drážďany a Halle), ktoré pokračujú v tejto tradícii a ich absolventi oslovujú odbornú verejnosť aj dnes.
Zaujímavou časťou výstavy je ukážka 16 veľkoformátových diel (cca 2,5m x 6m), ktoré boli súčasťou interiéru spomenutého Paláca republiky, takže zachránenými výtvarnými dielami v architektúre s podnázvom: Je dovolené snívať komunistom? Ide o diela výtvarníkov - Heisig, Mattheuer, Sitte, Tübke, Womacka, Zitzmann, Vent, Paris, Mohr. Akiste boli medzi nimi aj niektorí, ktorí boli oddaní vtedajšiemu režimu a mnohí ešte žijúci spoluvystavujúci autori by vedeli negatívne porozprávať o vtedajšej oligarchii umenia, podobne ako tomu bolo aj u nás v Československu. Výstava nie je nostalgickou spomienkou na toto obdobie, ale ani kritikou, či zosmiešňovaním autorov a ich tvorby. Ide často o veľmi kvalitné diela. Je svedectvom doby. Kurátorom je Michael Philipp, ktorý si zobral na mušku práve tieto tabuizované a zaťažené diela. Malo by byť povinnosťou umenovedy každého civilizovaného štátu a národa zachraňovať kultúrne dedičstvo, aj keď môže niesť pre niekoho nepríjemnú spomienku, akou je práve toto obdobie.
Pod nánosmi tejto doby však stále bude cítiť iba človeka, kultúru a stav spoločnosti. A o to myslím v umení a architektúre vždy pôjde... pretože majú moc ovplyvňovať vedomie spoločnosti, v tom lepšom prípade iba pozitívne!
Igor Faško