Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Predmetom súťaže bol návrh kaplnky, ktorá má byť prirodzeným rozšírením kláštora v odľahlej komunite veriacich neďaleko mesta Rukomo. Pozemok sa nachádza na kopci, z ktorého sa otvára výhľad na vždyzelenú panorámu Rwnady - nazývanej tiež krajina tisícich kopcov. V silnej medzinárodnej účasti sa návrh slovenských architektov dostal medzi tridsiatku finalistov.
Dielo predstavujeme s autorským textom:
Úvod
Chrám je budova, ktorá ma duchovný zmysel pre komunitu. Je to miesto stretnutia, kde človek/komunita posilňuje a načerpáva duchovné hodnoty. Preto na prvom mieste je komunita - ČLOVEK.
História Rwnady
V 90. rokoch minulého storočia si Rwanda prešla veľmi ťažkou etapou svojej histórie. Počas kolonializmu bolo strategicky vytvorené napätie medzi etnickými skupinami, ktoré v minulosti spolunažívali v jednote. V roku 1994 toto napätie vyústilo do masovej genocídy medzi etnickými skupinami Hutu a Tutsi. Podľa záznamov zomrelo viac než milión ľudí.
Pred kolonializmom tieto etnické skupiny žili v zdieľanej dualite. Tutsi boli pôvodne lovci a bojovníci, Huti farmári. Počas kolonializmu sa zdieľaná duality zmenila na napätie a neskôr rozdelenie týchto skupín. Dnes ľudia v Rwande žijú v jednote a krajina napreduje po ekonomickej stránke a je označovaná ako africký Singapur.
Tieto fázy sú východiskové pre návrh kaplnky: JEDNOTA - ROZDELENIE - JEDNOTA
Filozofia návrhu
Pri návrhu kaplnky sa autori opierali o bolestnú minulosť a nádejnú budúcnosť, ktorú sa snažili implementovať do svojej vízie:
ROZDELENIE v histórii Rwandy viedlo k úzkosti a strachu obyvateľstva - stiesnený tmavý priestor.
JEDNOTA je charakterizovaná radosťou, uvoľnením, pohodlím - široký, vysoký a svetlý priestor.
Tieto fázy modelujú celý priestor, sú silne zakotvené v návrhu. Keďže kaplnka je navrhnutá pre klaristický rád, bolo nevyhnutné prepojenie histórie Rwandy a klaristických hodnôt. Ako je napísané v biblii: „Lebo každý, kto sa povyšuje, bude ponížený, a kto sa ponižuje, bude povýšený“ (Lukáš 14:11)
Hlavný vstup je len jeden (JEDNOTA). Po vstupe sa priestor rozdvojuje do dvojice chodieb (ROZDELENIE). Obraz pokory je umocnený miernym klesaním (z jednej strany schody, z druhej rampa). Počas prechodu úzkou chodbou sa priestor stále zvyšuje a zosvetľuje vďaka tvaru kaplnky a bambusovej fasády, ktorá prepúšťa dostatok svetla. Priestor lode je priestorom SPOJENIA a opätovnej JEDNOTY.
Pri vstupe do lode sa človek ocitne okamžite pred oltárom, čo mu umožňuje, aby sa usadil hneď pred presbytériom a sledoval procesiu z tesnej blízkosti. V tradičných kostoloch je oltár situovaný oproti hlavnému vchodu a človek prechádza celou loďou, aby sa k nemu dostal.
Prechod cez kaplnku je obrazom nachádzania NOVÉHO ŽIVOTA.
Architektonicko-konštrukčné riešenie
Pôdorys budovy je vytvorený dvoma elipsami so spoločným stredom. Všetky ostatné vnútorné konštrukcie kopírujú organický tvar budovy.
Kaplnka je orientovaná v smere východ - západ. Priestor je presvetlený ranným slnkom, v poobedných hodinách ho vonkajšia škrupina chráni pred slnkom a dažďom.
Strecha kaplnky stúpa od hlavného vstupu až po bambusovú fasádu, ktorá presvetľuje vnútorný priestor s presbytériom. Strecha je konštruovaná ako tehlová škrupina, ktorá je opláštená recyklovaným plechom. Z vnútornej strany je škrupina namaľovaná škálou farieb, ktorá plynie od vchodu až po fasádu. Farby sú charakteristickým znakom Rwandy a jej kultúry. Škrupina je v oblasti presbytéria presvetlená bambusovou žalúziou. V okolí kaplnky sú pod chodníkom umiestnené dažďové potrubia, ktoré slúžia na zber vody a jej následné využitie.
Konštrukcia sakristie a priestor presbytéria je vytvorený ďalšími dvoma vnútornými tehlovými škrupinami, ktoré sú namaľované bielou farbou, čo dodáva priestoru dôležitosť a monumentalitu. Priestor medzi škrupinami je vyplnený tenkými halúzkami bambusu, ktoré umožňujú presvetliť priestor sakristie počas dňa. Počas večerných procesií sa svetlo zo sakristie dostáva do lode.
Do sakristie sa vchádza z chodby. Jeden z vchodov slúži ako spovedelnica. Sakristia je priamo spojená s presbytériom. V sakristií sa nachádza zariadenie pre liturgické predmety, umývadlo a technické vybavenie kaplnky.
Presbytérium je oproti lodi vyvýšené. Nachádza sa tu oltár a ambón, ktoré sú vyrobené zo surového kameňa a odkazujú na stať z biblie: „A ja ti hovorím: Ty si Peter a na tejto skale postavím svoju Cirkev a pekelné brány ju nepremôžu.“ (Matúš 16:18)
Stoličky pre celebranta sú vyrobené z dreva rovnako ako aj lavice pre zhromaždených ľudí.
Podlaha je zhotovená z tehál, použité sú dve rôzne farby a spôsoby kladenia. Jeden vzor zjednocuje presbytérium s loďou a druhý celé okolie kostola.
Fasáda je vytvorená z bambusu. Štítová stena má v spodnej časti pivotové dvere, ktoré slúžia na otvorenie priestoru kaplnky počas väčších procesií. Na fasáde je navrhnutý symbol kríža. Tento efekt je vytvorený rozdielnou orientáciou prierezov bambusu.
Okolo kaplnky je navrhnutá malá plaza s jazierkom a zvonicou. Plaza je znížená voči okolitému terénu.
Zvonica tvarovo reaguje na tvar kaplnky, objekty pomyselne tvoria jeden celok. Bambusová konštrukcia zvonice je opláštená recyklovaným plechom. Zvon sa nachádza nad hladinou vody, ktorá napomáha k lepšiemu šíreniu zvuku do okolia. Okolo námestia sú vysadené banánovníky, čo z okolia vytvára oázu a prináša ďalšiu stáť z biblie: „Hľadajte teda najprv Božie kráľovstvo a jeho spravodlivosť a toto všetko dostanete navyše.“ (Matúš 6:33)
Materiálové riešenie
Všetky použité materiály sú produkované lokálne, alebo vznikli ako výsledok recyklácie.
Hlavným materiálom je tehla, ktorá tvorí hlavnú vonkajšiu škrupinu aj vnútorné konštrukcie, podlahu kaplnky a okolitého námestia a prístupový chodník ku kaplnke.
Vonkajšie opláštenie kaplnky a zvonice je zhotovené z recyklovaných plechov. Proces recyklácie spočíva v mechanickom čistení, nátere, protikoróznom ošetrení a následnom narezaní plechu na požadované rozmery..
Dvere hlavného vchodu, bočné žalúzie, fasáda a konštrukcia zvonice sú z ďalšieho miestneho materiálu - bambusu.
Zhrnutie
Materiálové riešenie kaplnky je manifest okolitej prírody spojený s duchovným zážitkom. Návrh kaplnky zachytáva temné aj svetlé stránky histórie Rwandy, rovnako ako puritánske hodnoty Klaristov. Kaplnka pôsobí monumentálne, ale zároveň necháva vyniknúť okolitú prírodu a sama sa stáva jej súčasťou. Vnútorná dispozícia odráža množstvo obrazov, vytvára neštandardnú, no pritom efektnú schému pre liturgiu a duchovný život. Kaplnka je nástrojom na zbližovanie, zjednotenie a duchovný relax komunity - ČLOVEKA.
Portfólio súťažného návrhu nájdete v prílohe nižšie:
Podklady: Vychodnarch - Botond Váradi, Daniel Bucko