Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
V meste Přerov na strednej Morave vznikol na mieste, kde v rokoch 2012 a 2013 odkryli archeológovia pozostatky školy a modlitebne zo 16. storočia pamätník. Na verejnom priestranstve v tesnej blízkosti historického jadra mesta malo pôvodne stáť parkovisko. Archeologické objavy zachovalých základov bratskej modlitebne (Jednota bratská vznikla ako jedna protestantských cirkví na území Českej republiky v období husitských vojen), školy a zvyškov kamennej cesty však stavbu zastavili. Mesto prehodnotilo svoj zámer. Na nové stvárnenie miesta niekdajšieho významného duchovného a vzdelávacieho centra, kde preukázateľne pôsobil aj Ján Amos Komenský vypísalo otvorenú architektonickú súťaž. Cieľom súťaže bola prezentácia archeologických nálezov, súčasne však s podmienkou zachovania torza parkoviska a nízkych stavebných nákladov. Areál je dnes na zozname kultúrnych pamiatok.
Stavba bola realizovaná na základe víťazného súťažného návrhu Zbyňka Musila. V priestore medzi Tyršovým mostom a historickým jadrom mesta nevznikla iba obvyklá archeologická prezentácia, ale aj kultivovaný verejný priestor, ktorý je obohatený o jedinečný duch miesta.
“Na základě myšlenek J. A. Komenského, podle něhož člověk dosahuje poznání světa skrze smysly, rozum a písmo (víru), je řešené území rozděleno taktéž do tří částí reprezentujících uvedené prostředky poznání světa. Jedná se o symbolickou připomínku obrysu duchovního centra - modlitebny Jednoty Bratrské (symbolizující písmo a víru), vlastní prezentaci archeologických nálezů v místě bratrské školy (rozum) a smysly probouzející expozici na stávající dlážděné ploše (smysly),” objasňuje Zbyňek Musil urbanistický koncept. Zjednocujúcim prvkom týchto troch častí projektu je trávnik s niekoľkými vzrastlými stromami. Nové komunikácie v areáli využívajú odkrytý povrch pôvodnej dláždenej cesty.
Projekt hľadá optimálny vzťah medzi expozíciou archeologických nálezov a požiadavkami na fungujúci mestský verejný priestor. Územie sa svojou históriou a symbolickou rovinou vymyká svojmu bezprostrednému okoliu, čo sa autori snažili zohľadniť a prezentovať.
Duchovné centrum Jednoty bratskej je symbolickým pripomenutím pôvodnej motlitebne. Hladký prefabrikovaný betón dopĺňa precízny detail v podobe graficky stvárnených nápisov.
Obrys modlitebne je znázornený čiastočne zapustenými betónovými tvárnicami. Samostatne stojaci “pilier viery” plní funkciu viditeľného znaku miesta, ktorý láka okoloidúcich k návšteve lokality. Na pilieri je v úrovni očí umiestnený latinský nápis VICIT AGNUS NOSTER, EUM SEQUAMUR a graficky stvárnený baránok nesúci kríž - ide o heslo a symbol Jednoty bratskej.
Na mieste bratskej školy je situovaná vonkajšia expozícia s prezentáciou archeologických nálezov. Jej súčasťou sú texty na čiernej tabuli, náčrty a model lokality. Betón je vo verejnom priestore kombinovaný s trvácnym kovom.
Pôdorys pôvodnej bratskej školy vyznačuje spevnená plocha, ktorá je betónovou stenou rozdelená na časť obrátenú k mestu (peší komunikačný uzol v lokalite) a na časť obrátenú k rieke (venovanú expozícii). Časť orientovaná do mesta je betónová, so zvýraznenými dilatáciami, ktoré vyznačujú obrys vnútorných stien školy. Časť pôdorysu smerujúca k rieke (priestor bývalej triedy) má drevenú podlahu určenú na sedenie. Podlaha je výškovo členená podľa pôvodného pôdorysu miestností.
Betónové múry tvoria podklad pre vlastnú expozíciu a vytvárjú “mestské zákutia”. Steny sú založené na zachovaných základových pásoch pôvodných vnútorných stien školy. Plochy určené pre expozíciu kontrastujú čiernym náterom.
Medzi školou a modlitebňou bola odkrytá a sprístupnená historická dláždená cesta. V minulosti umožňovala prístup k rieke a vstup do školy. Pôvodný povrch je výborne zachovaný, výškovo leží zhruba meter pod úrovňou súčasného terénu. “Po této cestě prokazatelně chodili velikáni naší historie, jedná se o jedinečný autentický prvek venkovní expozice,” dodáva architekt.
Pôvodná mestská dlažba bola na základe striktných požiadaviek zachovaná, terén bol mierne výškovo upravený. Predpolie pamätníka slúži ako oddychový priestor s posedením, farebné dlaždice zas ako herný prvok pre deti.
Podklady: nazemi architekti