Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Investícia z verejných zdrojov, bola dokončená súbežne s revitalizáciou Masarykovho námestia v centre mesta Stříbro (nominácia na Českú cenu za architektúru 2019). Materská škola, zrealizovaná podľa návrhu pražského ateliéru XTOPIX, vznikla na mieste postupne sa transformujúceho areálu bývalých kasární. Projekt znamenal iniciačný impulz pre revitalizáciu brownfieldu, susediaceho s hranicou historického jadra mesta. "Objekt svým umístěním dává okolí vyhlídky pro budoucí koncepčnější rozvoj jak z hlediska dopravní infrastruktury (nová městská napojení), tak z hlediska programového mixu," vysvetľujú architekti.
Východiskové podmienky a urbanistické riešenie
Pozemok škôlky leží na rozhraní rozvoľnenej zástavby rodinných domov a väčších obytných blokov, škôl, či obchodov koncentrujúcich sa v blízkosti autobusovej stanice. S ohľadom na stavebný program a požadovanú podlažnosť novostavby (maximálne 2 nadzemné poschodia) sa zastavaná plocha škôlky blíži svojim väčším susedom, prevládajúcu časť pozemku však stále tvorí záhrada.
Práve vonkajšie pobytové plochy škôlky boli zásadné pre formovanie urbanistického riešenia. Zvolená figúra reflektuje požiadavku na vytvorenie dvoch oddelených vonkajších ihrísk, pričom všetkým triedam umožňuje priehľady smerom na historickú časť mesta. Pootočenie budovy voči okolitej zástavbe reflektuje trasu budúceho predĺženia ulice Prokopa Holého. "Objekt se otevírá slunci po celém svém vnějším obvodu, přičemž definuje velkorysý předprostor mateřské školy," dopĺňajú autori.
Strmý svah v juhovýchodnej časti pozemku je využitý ako prírodná herná zóna. V rovinatých častiach záhrady sú umiestnené dve ihriská. Prvé je zamerané na pohybové aktivity a rozvoj rovnováhy. Druhé zahŕňa rôznorodé herné prvky a malé záhony.
Architektúra
"Umírněné hmotové řešení s ustupujícím druhým podlažím reaguje svým pojetím na jinak pestré okolí, jehož architektonické hodnoty se značně různí. Přes sevřenost hmoty objektu se uvnitř domu odehrává prostorová hra," opisujú architekti zvolený koncept. Bezbariérové zádverie sprístupňuje vstupnú halu, prepojenú s centrálnym átriom, okolo ktorého sú sústredné všetky ostatné priestory škôlky. Okrem funkcie jedálne, slúži átrium aj ako galéria detských výtvarných diel, dejisko besiedok alebo telocvičňa.
Triedy sú orientované smerom k slnečným stranám, vďaka natočeniu fasády však nikdy nedochádza k priamemu oslneniu, ktoré by spôsobilo prehrievanie pobytových plôch. Zázemie je situované pozdĺž severnej fasády tak, aby zároveň disponovalo vlastným vstupom.
Využitie striech, ako pobytových terás, umožňuje pohyb po exteriéri aj v papučiach či prezúvkach. Krytá terasa, prístupná z ochodze nad centrálnym átriom je krytá vonkajším altánkom. Strešná extenzívna záhrada prispieva k retencii zrážkovej vody a prispieva k zníženiu prašnosti a prehrievania okolitého prostredia.
Koncepcia interiéru
Ako orientačný systém v kompaktnom priestore funguje farebné odlíšenie učební a všetkých dielčích celkov. Farebnosť prevádzkových jednotiek, ktorá vo vnútri škôlky uľahčuje deťom orientáciu, cez okenné otvory preniká aj do exteriéru.
Vybavenie tried
Každá trieda pozostáva zo sústavy štyroch miestností: herne, spálne, kúpeľňe a šatne. Herňa, centrum každodenného - pohybu detí, je rozdelená na dve (stavebne neoddelené) časti - herný segment a kreatívnu časť.
V kreatívnej zóne autori navrhli ľahké, výškovo nastaviteľné stoly. Deti tu majú priestor pre vlastnú tvorbu a sebarealizáciu. Druhá časť triedy ostáva otvorená ako aktívnejšia herňa. Každá trieda je vybavená skriňovou stenou na uskladnenie pomôcok a hračiek. Vysunutím jednotlivých polí vznikajú v rámci steny najmenšie priestorové jednotky triedy - "zašívarne".
Záhrada
Objekt delí záhradu na dve časti - severozápadnú a juhovýchodnú. Na rovinatejšej, severozápadnej časti pozemku, je situovaný okruh pre odrážadlá, ktorý obopína dvojicu pieskových dopadových plôch. Okolo nich sú sústredené tematické herné prvky. Záhrada je primárne určená pre kľudnejšie hry, dopadové plochy zároveň slúžia ako pieskoviská.
Severná časť záhrady je pomerne úzka a vzhľadom na prudký svah medzi budovou škôlky a novým oporným múrom je pre umiestnenie klasických herných prvkov nevyužiteľná. "I přesto se zde dají hrát různé hry robinsonádního charakteru - na schovávanou mezi kameny a porosty vrb, pod korunami stromů. Do budoucna keřové vrby vytvoří domky a bludiště z větví," vysvetľujú autori.
Vo východnej časti sa záhrada postupne rozširuje a vytvára druhý herný priestor. V náväznosti na materskú školu vzniká rovina, ktorá je opäť využitá ako veľké pieskovisko. Zo škôlky na centrálnu hernú plochu deti vedie "drevená paluba", ktorá smeruje k hlavnému hernému - majáku so šmýkačkou, sieťami, lezeckou stenou a priestrannou ochodzou.
V snahe o zachovanie pôvodného terénu sú v tejto časti záhrady dve výškové úrovne. Obe záhrady dopĺňa výsadba borovíc, listnatých stromov, popínavých drevín a krových vŕb.
Strešná terasa
Terasa priamo na nadväzuje na priestor tried. Extenzívna zelená strecha s výsadbou suchomilných rastlín zahŕňa lokálne vyvýšenia s okrasnými trávami. Na umelých "kopčekoch" sú osadené na stožiaroch veterné rukávy, krmítka pre vtáky a vlajky s námornou tematikou. Murované zábradlie strešnej záhrady v celej dĺžke lemuje línia kvetináčov pre okrasné trávy a plazivé rastliny.
Podklady: XTOPIX architekti