Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Elegantný predstaviteľ kúpeľnej architektúry Karlových Varov
Pamiatkovo chránený päťpodlažný dom bol postavený koncom konca 19.storočia. Stojí na úzkej gotickej parcele v historickom jadre Karlových Varov, v tesnej blízkosti kúpeľných prameňov. Južná fasáda je orientovaná do ulice Stará lúka, ktorá je jednou z hlavných kúpeľných promenád. Dom je charakteristický bohatou štukovou výzdobou s pozlátenými prvkami. Dispozícia je rozčlenená na tri priestorové trakty. Výrazným prvkom v interiéru je okrem štukovej výzdoby a jemných ornamentálnych leptov okenných tabúľ, predovšetkým veľkorysé centrálne schodisko s kovaným zábradlím a pozlátenými florálnymi prvkami.
Vďaka svojmu urbanistickému, architektonickému, ale aj konštrukčnému a materiálovému riešeniu je dom typickým predstaviteľom kúpeľnej architektúry Karlových Varov. Jeho mierka ho však predurčuje skôr na komorné využitie. Pôvodná funkcia objektu ostala po rekonštrukcii zachovaná, štandard ubytovania sa vďaka stavebnými úpravami výrazne zvýšil.
Pamiatkový výskum ako východisko návrhu obnovy
Projekčným prácam predchádzalo detailné zameranie a pasportizácia objektu. Neoddeliteľnou súčasťou boli podrobné prieskumné práce, ktoré zahŕňali stavebno-historický a stavebno-technický prieskum stavby. Tie poukázali na historicky cenné konštrukcie a prvky, ako aj aj technické neduhy. Jedným z hlavných problémov boli konštrukcie napadnuté drevokaznými hubami. Ako zásadné sa ukázali stratigrafické prieskumy štukovej výzdoby a kovaných prvkov, ktoré okrem iného odhalili v jednej z reprezentatívnych miestností unikátny fládrovaný strop. Ten je vzhľadom k použitej technike a jemnosti zdobenia výnimočný - podobných príkladov je vo všetkých západočeských kúpeľoch možné nájsť len niekoľko.
Základným cieľom stavebných úprav bolo predovšetkým dostať dom znovu do dobrej kondície. Zbaviť konštrukciu drevokazných húb, obnoviť zastarané technické siete a vybavenie domu. V neposlednom rade zotrieť vrstvy nánosov z posledných dekád, aby mohol opäť vyniknúť jeho jemne zdobný charakter.
Dôraz bol kladený na úzku spoluprácu s reštaurátormi a zástupcami pamiatkového úradu. Bohatá štuková výzdoba stien a stropov bola starostlivo zreštaurovaná, rovnako ako kované zábradlia hlavného schodiska a vstupné mreža. Bohužiaľ, drevené kastlové okná bolo nutné vymeniť za repliky. Vnútorné dvere z 90. rokov boli nahradené novými drevenými krídlami s obložkovými zárubňami. “Lze říci, že všechny nové vstupy spíše podporují charakter domu - na několika místech byla obnovena původní velkorysá dispozice, nově byly provedeny všechny povrchy podlah a stěn, přičemž byl kladen důraz na jejich kvalitu,” vysvetľujú architekti.
Autorské novotvary - pocta dávnemu remeslu
V rýdzo súčasnom technologickom a materiálovom takte boli stvárnené kúpeľne hosťovských izieb. Výtvarný prístup k návrhu a realizácii autorských zariaďovacích predmetov nielen pravdivo podčiarkuje technologický posun ukrytý pod omietkou týchto miestností. “Zároveň je pro nás i způsobem, jak prokázat čest původním řemeslně zdatným stavitelům, kteří nás svou prací inspirovali a podpořit jejich odkaz užitím současných prvků - novotvarů - navázat současnými řemeslnými šperky lokálních dílen,” dopĺňajú autori.
Beh na dlhé trate
Projekčné, prieskumné, reštaurátorské a stavebné práce trvali s prestávkami osem rokov. Súčasťou pôvodného návrhu bola tiež malákúpeľná prevádzka, ktorý mala využívať miestny zdroj žriedlovej vody. Tento zámer sa však nakoniec nerealizoval. Rekonštrukcia vo výsledku smerovala k skôr ku konzervatívnemu výsledku a nepúšťala sa do veľkých experimentov. Realizovaná obnova kúpeľného domu však bola pre jeho ďalšiu existenciu kľúčová. “Škoda jen, že součástí zadání nebyla i spolupráce s novým provozovatelem hotelu na zařízení interiéru, neb tmavý těžký nábytek křehkým zdobným prostorům věru neprospívá.” dodávajú na záver Jiří Lukeš a Petra Kunarová.
Ateliér: IN—FORM—ARCHITEKTI
Podklady: Linka, fotografie: BoysPlayNice