Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Dnes dvojtisícová obec Bobrovec, ktorá je obľúbeným východiskom pre túry v Západných Tatrách aj rekreáciu pri Liptovskej Mare, patrí medzi najstaršie sídla Liptova. Jej niekdajší význam a prosperitu dokladá gotický kamenný kostol sv. Juraja. Súčasnú dispozíciu získal objekt počas barokovej prestavby v 17. storočí, kedy bol Bobrovec istý čas sídlom Liptovskej župy.
Aktuálna intervencia ateliéru What Architects. spočíva v nahradení pôvodného mobiliáru kostola novými prvkami. Autorské solitéry zapadajú do konceptu zjednodušenia a očistenia priestoru. Elementárne formy nechávajú vyniknúť pôvodné celky interiéru, do ktorého sa po päťsto rokoch vracia miestny pieskovec. Výsledok prezentuje osobný vklad autorov.
Viac slovami autorov:
Symbolika v materialite
Viera v Boha je reprezentovaná vierou v nehmotnú formu, v niečo, čo presahuje konkrétne ľudské predstavy. Cirkev preto priraďuje fundamentálnym myšlienkam viery konkrétne symboly. V tomto prípade je takýmto symbolom materiálová báza mobiliáru, ktorú tvorí piesok a jeho premenená forma - sklo. Tie symbolizujú podstatu liturgie obety - premenu chleba a vína na telo a krv - transformáciu konkrétnej formy na nehmotnú myšlienku.
Súčasnosť v tvarosloví
Potreba budovania a zveľaďovania kostola v Bobrovci (z roku 1521) vychádzala v minulosti, rovnako ako dnes, od samotných farníkov. Tí v jednotlivých obdobiach pri stavbe alebo dostavbách zanechali na podobe kostola pečať svojej doby. Aktuálnym vstupom preto navrhujeme v tomto procese pokračovať súčasnými formami ambonu, obetného stola, svietnikov... Ich geometria priznáva dobu svojho vzniku a jednoduché tvaroslovie necháva vyniknúť staršie vrstvy interiéru kostola, predovšetkým barokový oltár. Naviac, po 500 rokoch je použitý opäť pieskovec, z ktorého je postavený aj samotný kostol, čo pripomína kontinuitu miestneho spoločenstva veriacich.
Po obvode obetného stola je “nekonečný” citát z evanjelia podľa Jána: „Ego sum panis vivus, qui de caelo descendi. Si quis manducaverit ex hoc pane, vivet in aeternum.” Jn 6, 51
„Ja som živý chlieb, ktorý zostúpil z neba. Kto bude jesť z tohoto chleba, bude žiť naveky.“ Jn 6, 51
Podklady: What architects.
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci