Advertorial

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Mobiliár v Kostole sv. Juraja, Bobrovec

Skrytá symbolika, súčasné tvaroslovie...
Diela
Red 328.03.2021
14590+46
Mobiliár v Kostole sv. Juraja, Bobrovec
Autori: Mgr. art. Ing. arch. Ondrej Kurek, Ing. arch. Tomáš KrištekSpolupráca: Ing. arch. Mária Vaňurová, Ing. arch. Dorota VolfováNávrh: 2018 - 2018Realizácia: 2018 - 2019Adresa: 2321, Bobrovec, SlovenskoPublikované: 28. marec 2021

Dnes dvojtisícová obec Bobrovec, ktorá je obľúbeným východiskom pre túry v Západných Tatrách aj rekreáciu pri Liptovskej Mare, patrí medzi najstaršie sídla Liptova. Jej niekdajší význam a prosperitu dokladá gotický kamenný kostol sv. Juraja. Súčasnú dispozíciu získal objekt počas barokovej prestavby v 17. storočí, kedy bol Bobrovec istý čas sídlom Liptovskej župy. 

Aktuálna intervencia ateliéru What Architects. spočíva v nahradení pôvodného mobiliáru kostola novými prvkami. Autorské solitéry zapadajú do konceptu zjednodušenia a očistenia priestoru. Elementárne formy nechávajú vyniknúť pôvodné celky interiéru, do ktorého sa po päťsto rokoch vracia miestny pieskovec. Výsledok prezentuje osobný vklad autorov.

Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Pôdorys
PôdorysAutor: What architects.

Viac slovami autorov:

Symbolika v materialite 

Viera v Boha je reprezentovaná vierou v nehmotnú formu, v niečo, čo presahuje konkrétne ľudské predstavy. Cirkev preto priraďuje fundamentálnym myšlienkam viery konkrétne symboly. V tomto prípade je takýmto symbolom materiálová báza mobiliáru, ktorú tvorí piesok a jeho premenená forma - sklo. Tie symbolizujú podstatu liturgie obety - premenu chleba a vína na telo a krv - transformáciu konkrétnej formy na nehmotnú myšlienku. 

Súčasnosť v tvarosloví 

Potreba budovania a zveľaďovania kostola v Bobrovci (z roku 1521) vychádzala v minulosti, rovnako ako dnes, od samotných farníkov. Tí v jednotlivých obdobiach pri stavbe alebo dostavbách zanechali na podobe kostola pečať svojej doby. Aktuálnym vstupom preto navrhujeme v tomto procese pokračovať súčasnými formami ambonu, obetného stola, svietnikov... Ich geometria priznáva dobu svojho vzniku a jednoduché tvaroslovie necháva vyniknúť staršie vrstvy interiéru kostola, predovšetkým barokový oltár. Naviac, po 500 rokoch je použitý opäť pieskovec, z ktorého je postavený aj samotný kostol, čo pripomína kontinuitu miestneho spoločenstva veriacich. 

Po obvode obetného stola je “nekonečný” citát z evanjelia podľa Jána:  „Ego sum panis vivus, qui de caelo descendi. Si quis manducaverit ex hoc pane, vivet in aeternum.” Jn 6, 51 

„Ja som živý chlieb, ktorý zostúpil z neba. Kto bude jesť z tohoto chleba, bude žiť naveky.“ Jn 6, 51

Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Pôvodný stav
Pôvodný stavAutor: What architects.

Poloha diela

Mgr. art. Ing. arch. Ondrej Kurek
Ing. arch. Tomáš Krištek

Súvisiace články

Vložené
25. marec 2021
0
1459
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím