Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Dnes dvojtisícová obec Bobrovec, ktorá je obľúbeným východiskom pre túry v Západných Tatrách aj rekreáciu pri Liptovskej Mare, patrí medzi najstaršie sídla Liptova. Jej niekdajší význam a prosperitu dokladá gotický kamenný kostol sv. Juraja. Súčasnú dispozíciu získal objekt počas barokovej prestavby v 17. storočí, kedy bol Bobrovec istý čas sídlom Liptovskej župy.
Aktuálna intervencia ateliéru What Architects. spočíva v nahradení pôvodného mobiliáru kostola novými prvkami. Autorské solitéry zapadajú do konceptu zjednodušenia a očistenia priestoru. Elementárne formy nechávajú vyniknúť pôvodné celky interiéru, do ktorého sa po päťsto rokoch vracia miestny pieskovec. Výsledok prezentuje osobný vklad autorov.
Viac slovami autorov:
Symbolika v materialite
Viera v Boha je reprezentovaná vierou v nehmotnú formu, v niečo, čo presahuje konkrétne ľudské predstavy. Cirkev preto priraďuje fundamentálnym myšlienkam viery konkrétne symboly. V tomto prípade je takýmto symbolom materiálová báza mobiliáru, ktorú tvorí piesok a jeho premenená forma - sklo. Tie symbolizujú podstatu liturgie obety - premenu chleba a vína na telo a krv - transformáciu konkrétnej formy na nehmotnú myšlienku.
Súčasnosť v tvarosloví
Potreba budovania a zveľaďovania kostola v Bobrovci (z roku 1521) vychádzala v minulosti, rovnako ako dnes, od samotných farníkov. Tí v jednotlivých obdobiach pri stavbe alebo dostavbách zanechali na podobe kostola pečať svojej doby. Aktuálnym vstupom preto navrhujeme v tomto procese pokračovať súčasnými formami ambonu, obetného stola, svietnikov... Ich geometria priznáva dobu svojho vzniku a jednoduché tvaroslovie necháva vyniknúť staršie vrstvy interiéru kostola, predovšetkým barokový oltár. Naviac, po 500 rokoch je použitý opäť pieskovec, z ktorého je postavený aj samotný kostol, čo pripomína kontinuitu miestneho spoločenstva veriacich.
Po obvode obetného stola je “nekonečný” citát z evanjelia podľa Jána: „Ego sum panis vivus, qui de caelo descendi. Si quis manducaverit ex hoc pane, vivet in aeternum.” Jn 6, 51
„Ja som živý chlieb, ktorý zostúpil z neba. Kto bude jesť z tohoto chleba, bude žiť naveky.“ Jn 6, 51
Podklady: What architects.
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci