Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Mobiliár v Kostole sv. Juraja, Bobrovec

Skrytá symbolika, súčasné tvaroslovie...
Diela
Red 328.03.2021
14250+46
Mobiliár v Kostole sv. Juraja, Bobrovec
Autori: Mgr. art. Ing. arch. Ondrej Kurek, Ing. arch. Tomáš KrištekSpolupráca: Ing. arch. Mária Vaňurová, Ing. arch. Dorota VolfováNávrh: 2018 - 2018Realizácia: 2018 - 2019Adresa: 2321, Bobrovec, SlovenskoPublikované: 28. marec 2021

Dnes dvojtisícová obec Bobrovec, ktorá je obľúbeným východiskom pre túry v Západných Tatrách aj rekreáciu pri Liptovskej Mare, patrí medzi najstaršie sídla Liptova. Jej niekdajší význam a prosperitu dokladá gotický kamenný kostol sv. Juraja. Súčasnú dispozíciu získal objekt počas barokovej prestavby v 17. storočí, kedy bol Bobrovec istý čas sídlom Liptovskej župy. 

Aktuálna intervencia ateliéru What Architects. spočíva v nahradení pôvodného mobiliáru kostola novými prvkami. Autorské solitéry zapadajú do konceptu zjednodušenia a očistenia priestoru. Elementárne formy nechávajú vyniknúť pôvodné celky interiéru, do ktorého sa po päťsto rokoch vracia miestny pieskovec. Výsledok prezentuje osobný vklad autorov.

Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Pôdorys
PôdorysAutor: What architects.

Viac slovami autorov:

Symbolika v materialite 

Viera v Boha je reprezentovaná vierou v nehmotnú formu, v niečo, čo presahuje konkrétne ľudské predstavy. Cirkev preto priraďuje fundamentálnym myšlienkam viery konkrétne symboly. V tomto prípade je takýmto symbolom materiálová báza mobiliáru, ktorú tvorí piesok a jeho premenená forma - sklo. Tie symbolizujú podstatu liturgie obety - premenu chleba a vína na telo a krv - transformáciu konkrétnej formy na nehmotnú myšlienku. 

Súčasnosť v tvarosloví 

Potreba budovania a zveľaďovania kostola v Bobrovci (z roku 1521) vychádzala v minulosti, rovnako ako dnes, od samotných farníkov. Tí v jednotlivých obdobiach pri stavbe alebo dostavbách zanechali na podobe kostola pečať svojej doby. Aktuálnym vstupom preto navrhujeme v tomto procese pokračovať súčasnými formami ambonu, obetného stola, svietnikov... Ich geometria priznáva dobu svojho vzniku a jednoduché tvaroslovie necháva vyniknúť staršie vrstvy interiéru kostola, predovšetkým barokový oltár. Naviac, po 500 rokoch je použitý opäť pieskovec, z ktorého je postavený aj samotný kostol, čo pripomína kontinuitu miestneho spoločenstva veriacich. 

Po obvode obetného stola je “nekonečný” citát z evanjelia podľa Jána:  „Ego sum panis vivus, qui de caelo descendi. Si quis manducaverit ex hoc pane, vivet in aeternum.” Jn 6, 51 

„Ja som živý chlieb, ktorý zostúpil z neba. Kto bude jesť z tohoto chleba, bude žiť naveky.“ Jn 6, 51

Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Foto: Nora a Jakub Čaprnkovci
Pôvodný stav
Pôvodný stavAutor: What architects.

Poloha diela

Mgr. art. Ing. arch. Ondrej Kurek
Ing. arch. Tomáš Krištek

Súvisiace články

Vložené
25. marec 2021
0
1425
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím