Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Realizáciu predstavíme prostredníctvom textu Danice Pištekovej:
Vytvoriť park na predmestí pri najväčšom nákupnom centre na Slovensku nie je ľahké zadanie. O to viac, keď predmetné miesto lemujú križovatky, viacprúdové komunikácie, parkovisko, či dokonca stĺpy elektrického vedenia. Mohlo by sa zdať, že je to nemožná misia, no z dlhého zoznamu obmedzení vytvorili KubisArchitekti príjemné miesto, ktoré je výsledkom výškových a programových regulácií, ktoré však autori vidia ako možnosti. Je aj akýmsi filtrom a snaží sa o autonómny priestor v pomerne jednotvárnom prostredí okolia obchodného centra, ktoré Koolhaas tak rád označuje za brakové priestory (junkspace), nezapamätateľné, plné absencií, bez pravidiel a vnútorného poriadku, eliminujúce realitu.
Avšak revitalizácia priestoru trávnatej plochy Avion Shopping parku nelamentuje nad neľahkou situáciou, ale snaží sa nachádzať riešenia. Tie tvorí osem betónových polygonálnych „kvetináčov“ rôznych veľkostí a výšok, ktoré sú z dlhších strán riešeného obdĺžnika od svojho okolia (zo západnej strany s viacprúdovou komunikáciou Galvaniho ulice, z východnej strany s prvými prevádzkami a parkoviskom) oddelené ďalším zeleným pásom lúky alebo kríkov a stromov. Samotná myšlienka parku je založená na terénnych modeláciách. Bohatá neformálna výsadba spĺňa aj prísne environmentálne parametre, je prospešná pre opeľovače, a zároveň zlepšuje mikroklímu v horúcich mesiacoch.
Opakovanie niektorých dimenzií a betónových segmentov vzniklo s cieľom čo najväčšej optimalizácie výroby. Výšky betónových stien ale reagujú aj na kontext, niekde sa zvažujú až na úroveň chodníka pre lepšiu dostupnosť či údržbu, inde spolu s vyššou výsadbou tvoria zelenú stenu, bariéru voči hlučnému a rýchlemu okolitému svetu.
Delenie parku vzniklo analýzou pešieho pohybu. Aj vďaka vyšliapaným cestičkám a skratkám na pôvodnom nevyužívanom teréne s rozlohou 5 tisíc štvorcových metrov je aj dnešný park doménou chodcov a ich prirodzeného pohybu od prechodov a chodníkov alebo zastávok MHD. Pôvodný návrh počítal aj s novým dizajnom samotných zastávok alebo skôr veľkorysých pavilónov a prestrešení, ktoré mali slúžiť aj ako brány alebo lieviky pozývajúce objavovať rôzne zelené zákutia. Polygonálne ostrovy zelene vytvárajú rôzne typy komfortných, pozalamovaných prechodov, ktoré ústia do menších námestí slúžiacich na neformálne stretávanie sa, malé eventy či predaj kávy, aby sa v okolí najvyťaženejšej zastávky jedno z nich, mimo ochranného pásma elektrického vedenia s prísnymi reštrikciami, premenilo na oddychovú časť. Rozsypané betónové kvádre sú tak rozšírením zastávky, no rovnako aj potvrdením funkcie parku.
Návrh revitalizácie pôvodne obsahoval aj prvky mobiliáru, smetné koše, lavičky a osvetlenie, zastávky, zázemie, aj širšiu materiálovú variáciu. Napriek okresanému rozpočtu a napokon aj celému návrhu však vzniklo miesto, ktoré odoláva svojmu nelichotivému okoliu. Tam, kde má všetok priestor rovnaké rozlíšenie a kde je jedinou jeho modifikáciou zmena značky, sa stáva park od KubisArchitektov oázou mestskosti.
Podklady: KubisArchitekti
Foto: Matej Hakár
Text: Danica Pišteková