Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Honda, predstavila na Tokyo Motor Show komerčnú verziu svojho vodíkového vozidla.
Honda Clarity Fuel Cell je päťmiestny sedan, poháňaný elektrinou generovanou z vodíka spaľovaného v palivových článkoch. Honda sa vývojom vodíkových pohonov zaoberá už od konca 80-tych rokov a invencia vývojárov priniesla ovocie. Nový model je vylepšenou verziou prototypu Honda FCX Clarity z roku 2008. Firme sa údajne podarilo zmenšiť rozmery palivového článku až o tretinu, čím dosiahol rozmery bežného spaľovacieho motora a bolo možné ho umiestniť pod kapotou. Ide o prvenstvo medzi automobilmi s palivovými článkami. Doteraz musel byť palivový článok umiestnený inde vo vozidle. Napríklad v Toyote Mirai je palivový článok uložený v strede vozidla a čiastočne zasahuje do kabíny. Honda Clarity nemá z tohto dôvodu interiér obmedzený a pohodlne odvezie päť dospelých pasažierov.
Elektrina z palivového článku sa najskôr ukladá do Li-ion batérií a až následne napája elektrický pohon. Ide teda o elektromobil spaľujúci vodík, vypúšťajúci vodnú paru, ktorý natankuje plnú nádrž za tri minúty. S tým „čisté“ elektromobily súťažiť nemôžu, ak vylúčime nápad s „prepriahaním“ batérií, ktorý vymyslela Tesla, ale v praxi sa nepresadil. Aj dojazd prekonáva praktické možnosti súčasných elektromobilov. Na plnú nádrž urazí Honda Clarity Fuel Cell až 700 km, teda o 50 km viac, ako Toyota Mirai.
Palivový článok má výkon 100 kW, motor má však výkonový strop až 130 kW. Výkonový rozdiel nie je problém, pretože palivový článok nenapája priamo motor, ale nabíja batérie. Z tých si motor v prípade potreby dokáže vytiahnuť viac energie na pokrytie výkonových špičiek.
Zaujme však zaujímavá funkcia nového vozidla, ktorú v Japonsku, často skúšanom prírodným kataklizmami, iste ocenia. A určite aj inde. Honda Clarity Fuel Cell totiž dokáže v prípade potreby dodávať elektrinu aj pre potreby napájania domácnosti, pričom kapacitne vystačí na pokrytie spotreby priemerného (japonského) rodinného domu počas siedmych dní. Potrebné je však k tomu zariadenie Power Exporter 9000, ktoré takisto vyrába Honda. Obsahuje zrejme batérie a menič jednosmerného prúdu na striedavý so štandardizovaným napätím siete.
Honda začne nový vodíkový automobil dodávať japonským obciam a podnikom v marci 2016, pre širokú verejnosť bude Clarity Fuel Cell dostupná až neskôr. Počíta sa však s predajom aj na európskom a americkom trhu. Dobrou správou je, že s príchodom ekologických vozidiel s vodíkovými palivovými článkami sa začínajú budovať aj siete vodíkových čerpacích staníc. Ak všetko pôjde dobre, môže to konečne naštartovať vodíkovú energetiku pre zdravé ovzdušie a menej závislosti od ropných hegemónov.