Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Výskum v oblasti alernatívnych druhov dopráv napreduje míľovými krokmi. Mnohé nie sú iba teóriou, ale už prebiehajú aj pokusy s funkčnými vzormi a prototypmi.
Napríklad nemecký startup Lilium Aviation vyvinul a otestoval prototyp lietajúceho taxíka. Má podobu elektrického dronu Eagle typu VTOL (vertikálny vzlet a pristávanie) a nulové emisie z prevádzky. Dvojmiestne bezpilotné zariadenie vykonalo sériu testov. Počas pokusov bolo zatiaľ ovládané diaľkovo zo zeme. Spoločnosť plánuje začať v roku 2019 lety päťmiestnych taxíkov už aj s pilotom. Takisto zvažuje i služby na spôsob zdieľanej jazdy na podobnom princípe, ako Uber.
Skúšky potvrdili životaschopnosť projektu. „Teraz sa môžeme zamerať na navrhovanie päťmiestnych lietadiel“ dodal spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Lilium Daniel Wiegand.
Keď sme spomenuli spoločnosť Uber, ani tá nespí na vavrínoch. Ohlásila spoluprácu so spoločnosťou Aurora Flight Science. Spolu chcú vytvoriť do roku 2020 okrem svojho bežiaceho "pozemného" projektu, aj novú sieť leteckých taxíkov. Elektrický taxík s vertikálnym vzletom a pristátím (eVTOL) by mal byť súčasťou siete Uber Elevate. Táto by mala fungovať v spolupráci s tradičnou automobilovou Uber sieťou a pomôcť pri doprave pasažierov v oblastiach, ktoré sú pre tradičné autá ťažko dostupné, alebo nedostupné. „Sieť Elevate VTOL pomôže zlepšiť mestskú mobilitu na celom svete a premeniť spôsob cestovania,“ vyjadril sal Mark Moore, riaditeľ inžinierskej sekcir v spoločnosti Uber. Potešiť môže tiež zámer spoločnosti, že takáto "integrovaná doprava" by mala mať jednotnú cenovú politiku a ceny podobné súčasným Uber poplatkom. Projekt má názov Uber Aurora.
Úplne inou cestou sa vybral Elon Musk. Ten chce prekonávať bariéry husto urbanizovaného prostredia a kolabujúcej štandardnej dopravy nie vzduchom, ale naopak podzemím. Chce byť priekopníkom v "tunelovaní". Nie takom, o ktorom čítame v ekonomickom kontexte v slovenských novinách. Ale úplne "nudnom" vŕtaní dier pod mestami. Jeho už skôr avizovaná spoločnosť s názvom "The Boring Company" bude naozaj hĺbiť tunely. Najprv by to chcel vyskúšať v preplnenom Los Angeles.
Pod mestami sa má vybudovať nová sieť tunelov, ktoré budú určené pre autá. Nebudú to však štandardné cestné tunely. S autom budeme mať možnosť vstúpiť na plošiny, ktoré budú vedľa bežných mestských komunikácií. Plošina nás ako výťah dopraví do podzemného tunela, kde bude pripojená ku koľajovému prepravnému systému. Auto bude presunuté na cieľové miesto bez šoférovania. Výhodou takéhoto riešenia je rýchlosť a bezpečnosť (omylný ľudský faktor nezasahuje do procesu dopravy - okrem voľby cieľového miesta). Plošina s vozidlom môže pohybovať rýchlosťou až 200 kilometrov za hodinu. Víziu, ako by mal celý dopravný systém pracovať, môžete vidieť na nasledujúcom videu:
Základom reálnosti takéhoto riešenia musí byť aj úplne nová technológia budovania tunelov. Elon Musk chce raziť tunely až 14-krát rýchlejšie. Zrýchliť by to malo nové raziace zariadenie s názvom "Nannie". Činnosť raziaceho štítu aj s následným príslušenstvom prezentuje nasledovné video (žiaľbohu zatiaľ iba z vietnamských zdrojov :-):
P.S.: Pridávame už aj aktuálnejšie video. The Boring Company začala kopať svoj prvý demo tunel priamo na pozemku SpaceX:
Pri navrhovaní našich miest sa správame zatiaľ veľmi konzervatívne. Nevieme riadne vyriešiť ich fungovanie ani na štandardnej úrovni. A práve architekti a urbanisti by mali rozmýšľať výhľadovo, s dlhšími časovými horizontmi. Preto potebujeme sledovať všetky trendy a tendencie, ktoré sa rodia v dnešnej dynamickej dobe. Je zrejmé, že teraz zažívame najrýchlejší technologický rozvoj. A riadenie, navrhovanie a plánovanie miest bude ešte zložitejšie ako doposiaľ...
Technológie však nemusia byť strašiakom. Pre rozumných ľudí (a spoločnosť) môžu práve naopak byť výbornou pomocou. Mnohé veci, ktoré robíme dnes náhodne a pocitovo, budeme môcť riešiť na základe omnoho komplexnejších informáciií (Smart City, internet vecí...) a omnoho lepších technologických možností - ktoré by nám mohli pomôcť k efektívnejšiemu usporiadaniu sídiel a šetrnejšiemu prístupu voči okolitému životnému prostrediu.