Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Aby sme neboli limitovaní iba domácou skúsenosťou, možno bude zaujímavé pozrieť sa na koncepčné vízie niekde inde. Napríklad aj do Číny, krajiny ktorú mnohokrát podceňujeme. A práve prekotný extenzívny rozvoj núti v týchto zemepisných šírkach rozmýšľať menej konvenčne, ako v konzervatívnejších spoločnostiach. Oslobodenie od tradícií (a nutnosť riešiť veľké problémy) prináša zaujímavé výsledky.
Architekti zo spoločností Avoid Obvious Architects a Tetra Architects & Planners a tím okolo nich, navrhli prvú diaľnicu pre drony ako súčasť futuristickej a utopickej vízie Bao'an (jedného zo šiestich obvodov čínskeho mesta Šen-čen).
Bao'an sa nachádza v delte Perlovej rieky a zámerom je premeniť ho z priemyselnej oblasti na moderné udržateľné a technologicky orientované centrum. Súčasťou tejto vízie je 30 kilometrov dlhá, dvanásťprúdová diaľnica G107, ktorú projektanti navrhujú rozdeliť na dvojposchodové štvorprúdové cesty, obklopené zeleňou a upravenými parkmi.
Multifunkčnosť je základnou ideou tejto novej “zelenej” dopravnej chrbtice mesta. Nieleže zlepší podmienky pre automobilistov, a bicyklistov a chodcov, ale pod ňou bude umiestnená aj linka metra a nad ňou bude zas vzdušná “diaľnica” pre pohyb lietajúcich dronov.
Využitie vzduchu možno prekvapí. Vzostup dronov je však skutočnosťou. Čím ďalej, tým sa budú využívať viac. Nielen ako rekreačné zariadenia, ale nastupuje éra ich komerčného využitia. Najmä v úlohe nástroja na dodávanie rýchlych doručovacích služieb, bezpečnostných kamier… a mnohých iných druhov využitia (dokonca možno časom možno aj osobnej dopravy).
Je zrejmé, že treba zaviesť nielen pravidlá pohybu takýchto zariadení v mestskej krajine, ale aj prispôsobiť urbánnu štruktúru a technickú infraštruktúru. Naplánovať a vytvoriť koridory pre “lietajúce” zariadenia a zosúladiť ich s inými druhmi dopravy.
Viacúrovňové riešenie dopravného koridoru nielen vytvorí podmienky pre plynulý chod dopravy, ale tiež prinesie inteligentné technológie pre správu a kontrolu znečistenia vody a ovzdušia spojených s dopravou.
Nová diaľnica G107 by tak už nemala byť odstrašujúcim a zaťažujúcim prvkom mesta, ako obvykle dnes dopravné koridory sú. Naopak inteligentný integrovaný návrh dopravy by mal drasticky znížiť uhlíkovú stopu nevyhnutnej dopravy v meste. Dokonca Bao'an by sa malo v roku 2045 stať inteligentným mestom s nulovou (vyrovnanou) uhlíkovou bilanciou. Zdá sa, že Čína prechádza sebareflexiou a a od extenzívneho rozvoja priemyslu (i urbanizmu) prechádza postupne smerom k sofistikovaným a udržateľným riešeniam.
Zaujímavý projekt Vám bližšie možno priblížia nasledujúce obrázky a schémy:
Zdroj: Inhabitat, Avoid Obvious Architects