Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Začiatok | 21.2.2023 15:00 |
Koniec | 9.3.2023 18:00 |
Miesto | Fakulta architektúry a dizajnu STU |
Adresa | Námestie slobody 19, Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Spolok architektov Slovenska z_sas@sasarch.sk |
Srdečne pozývame na otvorenie výstavy Obrazy krajiny, ktorá sa uskutoční vo foyer Fakulty architektúry a dizajnu STU. Výstava je realizovaná v spolupráci s: Arnaud Dercelles, Fondation Le Corbusier.
Kedy: 21. február 2023 - 9. marec 2023
Vernisáž: 21. februára 2023 o 15.00 hod.
Autori výstavy: Rémi Baudouï, Xavier Galmiche, Alena Kubova-Gauché
Výstava predstavuje kresby a fotografie W. Rittera a Le Corbusiera v blízkom vzťahu s projektami a realizáciami svetoznámeho francúzsko-švajčiarskeho architekta. Le Corbusierovo dielo predstavuje základnú referenciu pre slovenských a českých architektov, Ritterovo dielo je naopak málo známe. V roku 1903 sa švajčiarsky spisovateľ William Ritter vyberá na výlet do Malých Karpát. Počas svojho pobytu si neustále robí zápisky, kreslí, maľuje akvarely i fotografuje. Myjavský región na západe slovenskej krajiny na neho zapôsobí ako zjavenie. Svojich priateľov a najmä Ch. - E. Jeannereta, budúceho Le Corbusiera nabáda, aby ho navštívili tiež. Ritter učí Jeannereta umeniu cestovania a vedenia si cestovného denníka. Jedným z vkladov je zachytiť vzťah architektúry s krajinou ako „súlad línií“. Táto lekcia, ktorá by sa mohla zdať čisto formálna (napríklad rozjímanie o „navrstvených bielych plochách“ charakteristických pre domy z myjavského regiónu) predsa len dáva vzniknúť vnímavosti vzťahu medzi obyvateľom a jeho obydlím. Ak máme veriť Le Corbusierovi, obraz krajiny vedie k novej koncepcii urbanizmu. Hľadanie rovnováhy medzi mestom a vidiekom sa tu ukazuje ako rozhodujúce. Zmena pohľadu na krajinu je rýchla. Od kresby po fotografiu, od písania po kartografiu, projekt mobilizuje všetky druhy nástrojov. Pojem krajiny má dvojitý význam: jednak odhaľuje ráz istého miesta a zároveň jeho možností v pojmoch kvality a pôžitku alebo naopak odmietania až nechuti. Je prostriedkom, ktorý dovoľuje zistiť architektonickú a urbanistickú diagnózu a určiť zámer plánovania. V tomto zmysle sa prístup Le Corbusiera neodlišuje od ostatných architektov zakladateľov disciplíny urbanizmu na začiatku 20. storočia. Je možné si myslieť, že to boli argumenty sformulované Le Corbusierom, ktoré viedli Emanuela Hrušku, významného českého urbanistu žijúceho od roku 1946 v Bratislave, k radikálne novej koncepcii urbanizmu. Bola to práve stratégia územného plánovánia, ktorá v Československu až do konca 60. rokov podmienňovala priam rozhodujúcim spôsobom záujem zástancov modernej architektúry a urbanizmu o tvorbu Le Corbusiera.