Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Budúcnosť je teraz

Séria piatich výstav, ktorých zámerom je ukázať dynamiku dnešného technického a vedeckého pokroku, ktorý má vysoký potenciál meniť náš svet.
Kalendárium
Red 412.06.2019
980+0
Začiatok12.6.2019
19:00
Koniec29.6.2019
23:59
MiestoGaléria Tabačka
AdresaGorkého 2,
Košice,
Slovensko
Druh podujatiaPodujatie
KontaktTabačka Kulturfabrik
info@tabacka.sk

Na základe programu, ktorý sa realizoval v roku 2018 v Galérii Tabačka (Galéria TBCK) vďaka podpore FPU, Mesta Košice a v tomto roku aj Košice Tourism, pokračujeme predstavením piatich výstav. Ich zámerom je ukázať dynamiku dnešného technického a vedeckého pokroku, ktorý má vysoký potenciál meniť náš svet. Budú prezentované diela vznikajúce na križovatke umenia, vedy a technológie. Cyklus zahájime výstavou Krátke filmy Latbaru Starfake ( The Short Films of Latbaru Starfake) v stredu 12.júna o 19:00 hod. Výstava potrvá do 30.júna a budete ju môcť zhliadnuť v priestoroch Galérie Tabačka každý deň od 12:00 hod. do 18:00 hod.

Oscar Sharp, Ross Goodwin a Benjamin

Čoraz viac priestoru v kyber svete dnes patrí robotom. A teraz dokonca prichádzajú na svetlo sveta nové sci-fi príbehy vytvorené výhradne umelou inteligenciou, ktorá samú seba nazvala menom Benjamin. Oscar Sharp, režisér, a Ross Goodwin, vedec zaoberajúci sa umelou inteligenciou, vytvorili s Benjaminom už tri filmy – a v dvoch z nich hral hlavnú úlohu herec David Hasselhoff. Sharp a Goodwin vytvorili v roku 2016 prvého UI scenáristu na svete: neurónovú sieť s dlhými krátkodobými pamäťovými schopnosťami (často používané na analýzu textov) a „nakŕmili“ ho množstvom sci-fi scenárov. Tento UI scenárista, samozvaný Benjamin, vyvinul vlastný scenár tým, že dekonštruoval texty a vytvoril vzťahy medzi jednotlivými slovami a vetami. Myšlienka, že stroj dokáže cítiť a vyvolať emócie a tvorivosť, prináša väčšinou pobavené úškrny. No Goodwin tvrdí, že ide skôr o výpomoc, než náhradu ľudí. V roku 2016 Sharp, Goodwin a Benjamin vytvorili „Sunspring“, prvý film kompletne napísaný Umelou Inteligenciou. V roku 2017 ho nasledoval film „Nie je to hra“ a napokon, v roku 2018, film „Zone Out“.

„Nie je to hra“ – film napísaný UI Benjaminom

Nie je to hra je už druhý film vytvorený spoluprácou režiséra Sharpa, UI výskumníka Goodwina a algoritmu menom Benjamin. Títo dvaja šikovní ľudia sa spojili s UI Benjaminom už pri vytvorení filmu Sunspring . Ich nasledujúci film Nie je to hra ukáže, čo sa stane, ak sa UI zapletie do pretrvávajúcich štrajkov hollywoodskych autorov. Scenár by sa dal prirovnať spojeniu Robocop- a s asi dvadsiatimi dávkami LSD. Tim Guinee a Thomas Payne ( Walking Dead ), dvaja scenáristi, sa stretávajú s producentkou, aby im povedala, že na ich úspechu nezáleží – budúcnosť leží vo filmoch, ktoré UI píše pre iné UI.

Sharpa však, na rozdiel od scenáristov v jeho filme, nezachvacuje panika pri predstave, že by ho UI Benjamin mohol nahradiť v jeho práci. Vraví, že jeho tím sa snaží ukázať v akomsi satirickom svetle ľudí, ktorí sa boja toho, o čo sa pokúšajú. Napriek tomu sa však Sharp pri reportáži pre CNET zamýšľa nad tým, aký vplyv na písanie scenárov bude mať v budúcnosti UI.

Písať z viacerých pohľadov je pre autorov vždy náročné, preto padlo vhod môcť vyprodukovať viacero vrstiev pohľadov naraz jediným príkazom,“ povedal Sharp. Veci sa začnú vymykať kontrole, keď na scénu nastúpi idea Hoff-Bot -a, dávajúc Davidovi Hasselhoffovi priestor pre jeho prekvapivo pôsobivé predstavenie. Hasselhoff bol totiž preprogramovaný nanobotmi – zariadeniami, ktoré poháňa Benjamin.

„Zone Out“ – film napísaný výhradne UI Benjaminom

Jediným scenáristom, režisérom, hercom i hudobným skladateľom tohto päťminútového filmu je UI menom Benjamin.

Benjamin je géniom, ktorý pravdepodobne vytvoril ďalšiu klasiku hodnú Zlatej maliny. Zone Out má totiž všetko – dialógy, ktoré sú na smiech, absurdný dej, spotvorené postavy, nesmierne zlovestný soundtrack a, aby toho nebolo málo, ten najlepší robotický diabolský smiech, aký ste kedy počuli. Ak ste niekedy premýšľali, ako by znel koniec sveta – tento diabolský smiech je pravdepodobne odpoveďou.

No Zone Out je výnimočný ešte niečím iným, vďaka čomu sa stal nadčasovým filmom. Benjamin nie je ani človek, ani kolektív, no program Umelej Inteligencie, ktorý sám vytvoril, zrežíroval, odohral, zeditoval, aj zložil hudbu celého filmu. Tento nápad sa splodil v hlavách Oscara Sharpa a Rossa Goodwina – obaja pôsobiaci v Los Angeles, pričom prvý zmienený je režisérom a druhý kreatívnym technológom pre Google. Táto dvojica sa už v minulosti spojila pri tvorbe filmu Sunspring , no Benjamin v ňom mal omnoho menšiu úlohu a odohrali ho skutoční herci. Pri Zone Out sa tvorcovia rozhodli, že Benjaminovou úlohou bude tentokrát v podstate takmer všetko.

Sharp povedal pre Wired :

Snažil som sa zautomatizovať všetky časti tvorivého procesu, aby sme zistili, či sa ukáže, čo to naozaj znamená byť človekom tvoriacim filmy.

Sharp a Goodwin dali Benjaminovi k dispozícii celé zverejnené filmy – The Last Man on Earth a The BrainThat Wouldn’t Die – ktorým boli pripojené tváre hercov z filmu Sunspring pomocou „face-swapping“ technológie, a hlasy pripojené pomocou technológií na generovanie hlasov („voice-generator“). Takisto programom bol napísaný scenár, zeditované snímky, či vytvorená melancholická klavírna hudba.

Viac o koncepte "Budúcnosť je teraz"

Dramaturgia Galérie TBCK na rok 2019 je zameraná na “umelú predstavivosť” - v širšom zmysle, ako je tento všeobecný termín štandardne vnímaný. Nejde iba o robotické, generatívne a algoritmické umenie, ale aj prácu umelcov, ktorí nám pomocou umelej inteligencie poskytnú pohľad do sveta, ktorý stále považujeme za budúcnosť – no v skutočnosti je už tu. Pri výbere diel sme sa držali sloganu "Budúcnosť je teraz", ktorý poskytoval inšpiráciu, a pripomínal nám, čo chceme dosiahnuť. Vybrané diela chceme prezentovať v prvom rade pre ich umeleckú hodnotu. Chceli sme, aby boli zastúpení umelci, ktorí pracujú v súčasnom technickom prostredí, čo nám dáva možnosť komunikovať so širším publikom.

Nechceme však vykresľovať obraz robotickej spoločnosti a spoločnosti umelcov, skúmajúcich nové technológie, príliš ružovo. Ich tvorba je bezpochyby priekopnícka, no tieto diela rozhodne do istej miery predstavujú aj akési varovanie. Umelá inteligencia nám síce môže pomôcť, no napriek tomu hrozí aj to, že sa stane našim pánom, degradujúc nás jednoducho na otrokov výkonu. Práve preto predstavujeme kritické použitie nových technológií.

Kurátormi výstavy sú Katarína Živanović a Boris Vaitovič

Umelci a diela, ktoré budeme vystavovať počas roka 2019:

Mapa podujatia

Súvisiace články

Vložené
12. jún 2019
0
98
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím