Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Začiatok | 19.7.2018 18:00 |
Koniec | 12.8.2018 18:00 |
Miesto | DOT. Contemporary Art Gallery |
Adresa | Lazaretská 13, Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | DOT. Contemporary Art Gallery |
Kurátor: Ľuboš Lehocký
Trvanie výstavy: 19.7. - 12.8. 2018
DOT. Contemporary Art Gallery
Lazaretská 13, Bratislava
Deana Kolenčíková (*1990) vo svojej tvorbe prostredníctvom akcie a intervencie vo verejnom priestore, fotografie alebo inštalácie často s nadhľadom reaguje na špecifiká miest, situácií alebo komunít, v ktorých sa ocitá. Jej reakcia je väčšinou založená na pozorovaní, alebo – lepšie povedané – žití na nejakom mieste, komunikácii s komunitou či účasti na spoločenskom dianí a ich následnou, neraz aj vtipnou premenou, posunutím, vychýlením, alebo inokedy: upozornením, pripomenutím či zvýznamnením istých aspektov sveta a života, ktoré ostávali opomínané, prehliadané, považované za nehodné pozornosti, alebo skrátka nereflektované, lebo sme si na ne zvykli, čím sa nám ich zvláštnosť, pozoruhodnosť a nakoniec vážnosť stratila spred očí.
Nejde pritom len o trochu bizarné a vtipné (ale nie bezvýznamné) akcie a intervencie ako nástennú maľbu návodu či ponuky ihrísk, respektíve hier, ktoré sa dajú nakresliť kriedou na chodník a hrať na ulici (Kies & Speel, 2018, Hasselt), ocenenie posledných dobehnuvších na lokálnej súťaži podľa hesla „nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa“ (The losers take it all!, 2018, Kiewit) alebo zavesenie pretekárskej štartovacej vlajky na rampu železničného priecestia (3...2...1..., 2017, Praha), čo však mimochodom komentuje aj tragickú nedočkavosť, uponáhľanosť a ignorovanie pravidiel vodičmi; niekedy Deana Kolenčíková s nadhľadom reaguje aj na vážnejší spoločenský a miestny kontext: v práci Arrow to Cantepau (2017, Albi) jednoduchým gestom nosenia indexu odkazujúceho na chudobné predmestie centrom Albi obyvateľom pripomína a pre turistov zviditeľňuje problém tejto štvrte; podobne upozorňuje na problémy a kvality toho istého mesta, keď za sebou po jeho uliciach ťahá veľký nápis „Na prenájom“ (A louer, 2017, Albi), v inej práci zas vtipne, ale bez ponižujúceho výsmechu, pritom s istou vážnosťou až „pietou“ reflektuje projekt roky nedokončenej, nespojazdnenej vlakovej trate medzi dvoma belgickými mestami (Here it comes!, 2018, Munsterbilzen).