Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Metropolitný inštitút Bratislavy oficiálne vznikol dňom 1.4.2019. Jeho hlavnou úlohou je strategické plánovanie a príprava podkladov na dôležité rozhodnutia dlhodobého významu. Metropolitný inštitút má byť centrom inovácií, hnacou silou tvorivosti a nových prístupov, a teda aj kľúčovým nástrojom na reálnu zmenu Bratislavy na mesto, ktoré dokáže konkurovať úrovňou života vyspelejším metropolám.
Rozvoj miest so sebou prináša zmeny, na ktoré je potrebné reagovať, prispôsobiť sa im, hľadať riešenia. Platí to aj dnes a platí to aj pre Bratislavu. Bratislava sa v súčasnosti rozvíja mimoriadnym tempom a dá sa predpokladať, že to tak bude aj v budúcnosti. Vývoj je taký rýchly, že mu mesto nestíha – zlyháva príprava územnoplánovacích podkladov a dokumentov, strategických politík, rozvojových dokumentov. A práve to bude úlohou Metropolitného inštitútu.
Ďalšou dôležitou témou je zber a spracúvanie dát. Kým inde vo svete berú dáta a ich vyhodnocovanie ako každodennú potrebu mesta, pre Bratislavu akoby táto vec neexistovala. Hoci je jasné, že zhromažďovanie a najmä vyhodnocovanie dát za účelom šetrenia finančných prostriedkov alebo hľadania najlepších riešení je dôležitým atribútom, ako sa starať o mesto. Práve získavanie, sumarizácia a analýza dát ako podkladov na prípravu rozhodnutí bude významnou úlohou Metropolitného inštitútu.
Jeho rovnako dôležitou úlohou bude aj vzdelávanie, participácia a komunikácia, aby sme zapojili obyvateľov do rozvoja mesta. Občania sa zaujímajú o svoje okolie stále viac. Už dávno nestačí skúmať ich názor na rozvoj mesta v rámci formálneho procesu predpísaného v legislatíve. Mesto musí vedieť ľudí reálne zapojiť do svojho rozvoja a vytvoriť nástroj, ako im dovoliť na ňom participovať od začiatku.
Metropolitný inštitút bude užitočným nástrojom zmeny nielen pre vedenie mesta a jeho obyvateľov, ale aj pre mestským poslancov a napokon aj pre mestské časti – bude poskytovať dáta, ako aj vzdelávanie a workshopy na to, aby sme všetci mohli robiť lepšiu komunálnu politiku.
Model oddeleného inštitútu s takýmto zameraním je dlhoročnou zahraničnou praxou vo väčšine európskych metropol, ako Brusel, Paríž, Amsterdam, ale aj v mestách, ktoré sú blízko a zdieľame s nimi podobné výzvy – Praha a Brno.
Budovanie MIB bude postupné a je rozdelené do troch fáz do konca roka 2020. Na jeho činnosť je v rozpočte pre tento rok vyčlenených vyše 1,4-mil. € z bežných výdavkov, čo zahŕňa náklady na platy nových aj dočasne pridelených zamestnancov. V sume je aj príprava podmienok pre architektonické súťaže pre Námestie SNP, Kamenné námestie, kúpele Grössling, Komenského námestie, ale tiež príprava na zvýšenie fondu nájomných bytov a podpora rozvoja dostupného bývania v hlavnom meste. Ďalších cca 106-tis. € z kapitálových výdavkov je určených na obstarávanie a prípravu projektových dokumentácií pre menšie investičné projekty v oblasti verejných priestorov, dopravy či životného prostredia.
Dočasným vedením Metropolitného inštitútu Bratislavy poverili mestskí poslanci Zuzanu Stanovú. Zastávať túto pozíciu bude do vymenovania riaditeľa organizácie, ktorý vzíde z riadneho výberového konania, čo musí byť najneskôr do 6 mesiacov.
Metropolitný inštitút Bratislava
1. Prečo Bratislava potrebuje MIB
2. Inštitút rozvoja je štandardom v európskych mestách
3. Čo je MIB
4. Hlavné oblasti pôsobenia MIB
5. Štruktúra MIB
6. Akí odborníci budú pracovať v MIB
7. Priestory
8. Rozpočet
Bežný transfer na činnosť organizácie sa rozpočtuje v sume 1 450 000 eur Zahŕňa:
9. Ľudské zdroje
MIB pracuje s dvomi skupinami zamestnancov:
Ľudské zdroje podľa fáz:
10. Nábeh MIB
FÁZA 1 – ŠTARTOVACIA (apríl – jún 2019)
V tejto fáze dôjde k vytvoreniu MIBu, jeho naplneniu prvými zamestnancami a k rozbehu prvotných aktivít.
Administratíva a riadenie
Projekty verejného priestoru
Architektonické súťaže
Verejné priestory
Komisia pre rozvoj mesta
Chief real estate development officer
Bude zastrešovať rozvojové projekty mesta
Participácia
Komunikácia
Komunikácia spolupráci s komunikačným oddelením mesta
FÁZA 2 – TRANSFORMAČNÁ (jún – december 2019)
Dôjde k rozšíreniu MIBu o nových ľudí a témy, bude transformovaná časť magistrátu venujúca sa územnému plánovaniu a doprave, alternatívne aj téme zelene a životného prostredia. Zamestnanci uvedených oddelení budú zapožičaní do MIBu.
Nové oblasti v 2. fáze:
Územné plánovanie
Doprava
Časť sekcie dopravy, ktorá v spolupráci s územnými plánovačmi pracuje na dátach a dopravno- kapacitnom plánovaní a nových dopravných riešeniach.
Zeleň/životné prostredie
Starostlivosť o zeleň, pasportizácia a strategické plánovanie mestskej zelene, príprava na zmeny klímy.
Pracovné pozície: cca 5 ľudí zapožičaných od magistrátu
FÁZA 3 – STABILIZAČNÁ (január – marec 2020)
V tejto fáze by mali byť na MIB budované, resp. presunuté analyticko-dátové útvary.
Hlavné oblasti v 3. fáze:
Dátová politika
Analytická jednotka
Jednotka kontroly
Tvorba mestskej stratégie a strategického plánu