Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Spoločnosť YIT Slovakia vyhlásila medzinárodnú urbanisticko-architektonickú súťaž na premenu územia popri Viedenskej ceste na zónu určenú pre bývanie. Transformácia lokality vo vzdialenom susedstve bývalého "Pečnianskeho ramena" má podľa slov vyhlasovateľa prebehnúť s dôrazom na ekologické formy bývania. Do súťaže, výsledky ktorej developer avizuje vyhlásiť koncom tohto leta, bolo pozvaných 6 ateliérov zo Slovenska, Česka, Fínska a Dánska.
Developer na základe vybraného návrhu plánuje do územia s rozlohou 3,4 ha umiestniť viac ako 500 bytov vrátane občianskej vybavenosti. Dnes jednoliate územie bolo ešte v 18. storočí súostrovím. V roku 1771 dala Mária Terézia postaviť Viedenskú cestu, ktorá bola zároveň protipovodňovou hrádzou pre osadníkov a na tento účel čiastočne slúži dodnes. Pečnianske rameno vyschlo niekedy koncom osemdesiatych rokov dvadsiateho storočia aj v súvislosti s budovaním mosta Lanfranconi a výstavbou Petržalky vplyvom zasypania stavebnou suťou z tejto výstavby. Víziou vlastníka a vyhlasovateľa súťaže je transformácia tohto územia, ktorá má vychádzať z kontextu širšieho krajinného prostredia.
"Naším cieľom je priniesť architektúru, ktorá ponúkne rôznorodé formy bývania, ako aj sprievodných aktivít. Veľký dôraz kladieme na to, aby navrhované prvky krajinnej architektúry a mobiliáru rozvíjali najmä rekreačnú funkciu verejných priestorov a prinášali technologické riešenia pre dosiahnutie CO2 neutrality – a to vrátane drevostavieb či možností dostupných a udržateľných foriem dopravy, ktoré lokalita Viedenskej cesty v dostupnej vzdialenosti od centra mesta ponúka,“ vysvetľuje Milan Murcko, generálny riaditeľ YIT Slovakia.
Odborná porota vyberie z návrhov 6 ateliérov
Ide už o tretiu súťaž developera, ktorú vyhlasuje v súlade s platným poriadkom Slovenskej komory architektov (SKA). "Už pri premene areálu bývalej Bratislavskej cvernovej továrne či územia na Mlynských nivách smerom k Zimnému prístavu sa nám osvedčilo hľadať riešenia pre tieto územia formou kvalitnej súťaže. Práve nezaujatý pohľad zúčastnených ateliérov, ktoré majú s rozvojom podobných území skúsenosti, prináša cenné inšpirácie a umožňuje nám citlivo rozvíjať naše mesto," vysvetľuje riaditeľ Biznis a urban developmentu YIT Slovakia a predseda poroty Radek Pšenička.
Do procesu prípravy súťaže developer na základe predchádzajúcich skúseností zapojil predstaviteľov Hlavného mesta SR Bratislavy aj Mestskej časti Bratislava-Petržalka, ako aj Slovenskej komory architektov.
O víťaznom návrhu rozhodne 5-členná odborná porota zložená z odborníkov z oblasti architektúry a urbanizmu vrátane zástupcov Magistrátu Hl. mesta Bratislavy, Mestskej časti Bratislava-Petržalka, člena predstavenstva Slovenskej komory architektov a zástupcov investora. Pozvanie do súťaže dostali a svoju účasť potvrdili slovenské ateliéry Pantograph a What architects, české ateliéry Chybik+Kristof a Pavel Hnilička architects and planners a dva ateliéry zo Škandinávie: dánsky Adept architects a INARO z Fínska. Pri výbere ateliérov developer prihliadal na to, aby ich doterajšie realizácie jednoznačne preukázali skúsenosti s projektmi podobného významu a rozsahu, a to najmä s ohľadom na urbanistické riešenia a ekologické postupy výstavby. Súťažiaci majú 2 mesiace na prípravu súťažných návrhov, ktoré následne odbornej porote aj osobne predstavia. Víťazné riešenie bude zverejnené na slávnostnom vyhlásení výsledkov na prelome augusta a septembra tohto roka.
Súčasťou projektu budú aj nájomné byty
Zadanie súťaže zohľadňuje navrhovanú zmenu územného plánu v prospech funkcie bývania, ktorú momentálne presadzuje Magistrát Hl. mesta Bratislavy. YIT Slovakia ako jeden z prvých súkromných investorov podpísalo s mestom Bratislava Zmluvu o spolupráci, na základe ktorej po zmene Územného plánu mesto Bratislava obdrží zmluvne dohodnutý objem skolaudovaných nájomných bytov podľa schválenej metodiky.
"Proces zmeny Územného plánu už prebieha. Naším cieľom je priniesť do územia bývanie, služby a miesto na oddych, ktoré aspoň čiastočne uspokoja dopyt po bývaní aj v tejto lokalite mesta. Medzinárodná urbanisticko-architektonická súťaž nám pomôže spoločne vybrať najvhodnejší návrh premeny tohto územia, po výbere ktorého bude nasledovať príprava samotnej projektovej dokumentácie a proces jej prerokovávania. Ide o dlhý a náročný proces, preto so začiatkom premeny územia rátame najskôr v horizonte 5 rokov," uzatvára Radek Pšenička.
Viac informácií o súťaži nájdete na www.yit.sk/sutazviedenska
O súťaži:
Druh súťaže:
Plán je udeliť ceny za prvé 3 miesta a ďalšie dve odmeny.
Zloženie poroty:
Zaregistrované projektové návrhy budú vyhodnocovať zástupcovia YIT v spolupráci s odborným zástupcom Magistrátu Hlavného mesta Bratislavy, odborným zástupcom Mestskej časti Bratislava - Petržalka a renomovaný slovenský architekt ako zástupca Slovenskej komory architektov (SKA):
Riadni členovia poroty
Nezávislí na vyhlasovateľovi:
Závislí na vyhlasovateľovi:
Náhradníci poroty
Nezávislí na vyhlasovateľovi:
Ing. arch. Miroslav Drahoš
Odborní poradcovia
Vyzvaní súťažiaci:
Základné míľniky súťaže:
Lokalita:
Riešené územie je ohraničené zo severu a západu diaľničným prepojením D1 a D2, z južnej strany samotnou Viedenskou cestou. Stavebné parcely sa nachádzajú na južnom okraji územia v dotyku s Viedenskou cestou. Lokalita sa nachádza v dostupnej vzdialenosti od centra mesta a bude nadväzovať na všetky dostupné udržateľné formy dopravy.
História:
Tvar územia určovali viaceré kľukaté meandre rieky Dunaj, vznikali ostrovy či polostrovy. Dnes jednoliate územie bolo ešte v 18. storočí súostrovím. V roku 1771 dala Mária Terézia postaviť Viedenskú cestu, ktorá bola zároveň protipovodňovou hrádzou pre osadníkov a na tento účel čiastočne slúži dodnes. Pečnianske rameno vyschlo koncom 80. rokov 20. storočia aj v súvislosti s budovaním mosta Lanfranconi a čiastočne bolo zasypané stavebnou suťou z výstavby novej Petržalky.