Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
11. november 2024
0
703

Najlepší slovenský komunikačný dizajn: Národná cena za dizajn 2024

Najväčšia prehliadka slovenského produktového dizajnu vyhlásila víťazov.
Najlepší slovenský komunikačný dizajn: Národná cena za dizajn 2024

Súťažná prehliadka, ktorú každoročne organizuje Slovenské centrum dizajnu pozná víťazov. Súhrnný článok predstavuje najlepšie práce z oblasti komunikačného dizajnu za roky 2022 a 2023. Ocenené diela aj výber z prihlásených prác si môže verejnosť pozrieť na prebiehajúcej výstave Národnej ceny za dizajn 2024 v podkroví Hurbanových kasární na Kollárovom námestí až do 15. decembra..

Vyvrcholením 20. ročníka Národnej ceny za dizajn, tento rok venovanej najlepšiemu komunikačnému dizajnu, bol slávnostný galavečer 11. novembra v Divadle Nová scéna, počas ktorého bolo odovzdaných 10 hlavných cien, 3 špeciálne ceny a 3 ceny pre osobnosti dizajnu. 

Do 21. ročníka súťaže Národná cena za dizajn sa prihlásilo 555 prác, čo je historicky najvyšší počet. Medzinárodná porota, zložená z popredných odborníkov a odborníčok v oblasti komunikačného dizajnu - Juraj Blaško (SK), Zuzana Husárová (SK), Róbert Slovák (SK), Vasyl Kosiv (UA), Filip Blažek (CZ), Justyna Kucharczyk (PL) a Eduardo Barrera Arambarri (MX) - z nich vybrala 139 projektov, ktoré uvidíte na výstave. Z toho 37 prác získalo nomináciu na ocenenie v kategóriách - Kampaň, Identita, Knihy a publikácie, Digitál, Priestor, Písmo, Obal a objekt, Plagát a vizuál, Nové horizonty a Študentský dizajn. Tento rok sa porota rozhodla neudeliť nominácie v kategórii Dizajn v pohybe, ale diela uvidíte na výstave. 

"Národná cena za dizajn 2024 prináša komplexný pohľad na súčasnú slovenskú scénu komunikačného dizajnu, zachytávajúc ducha, výzvy a inovácie dneška. Tohtoročný výber ukazuje, že súčasný dizajn často presahuje hranice estetiky a formy, viac slúžiac ako médium pre rozprávanie príbehov, riešenie problémov a spoločenský vplyv. S rekordným počtom 555 prihlášok tento ročník odráža rastúci záujem a angažovanosť slovenskej dizajnérskej komunity. V čase, keď je spoločnosť rozdelená a polarizovaná, dizajn sa javí ako zjednocujúca sila, ktorá prekonáva hranice a slúži všetkým. Má schopnosť urobiť naše životy nielen krajšími a funkčnejšími, ale aj zmysluplnejšími. Výstava Národná cena za dizajn 2024 prezentuje tento potenciál dizajnu spájať, inšpirovať a obohacovať, dokazujúc, že jeho snahou je urobiť náš svet lepším pre všetkých,“ uviedol Juraj Blaško, kurátor a porotca NCD24.

 

Ocenenia národnej ceny za dizajn 2024 - hlavné ceny v jednotlivých oblastiach:

 

Nové horizonty

Anna Ulahelová, Branislav Matis (spoluautor)
Živý dotazník  

Interaktívny dotazník v priestore - jeho vyplnením sa respondenti stávajú zároveň aj tvorcami vizualizácie výskumu a aj súčasťou diela. Princíp poskytuje variabilitu v použití pre rôzne otázky, témy aj prostredie. V rámci festivalu 1. máj 2023 v kultúrnom centre Nová Cvernovka boli návštevníkom kladené jednoduché otázky s cieľom zistiť, akú skupinu tvoria návštevníci kultúrneho centra. Vyplnilo ho približne 160 ľudí. Na výstave Továreň umenia v Opave (ČR) bol týmto spôsobom preskúmaný vzťah návštevníkov k umeniu. Živý dotazník je artefakt, ktorý už počas zberu dát vytvára priestor na dialóg, prieskum či spätnú väzbu medzi návštevníkom a inštitúciou. Vďaka jednoduchému princípu fyzickej hry vťahuje do tvorby respondentov z rôznych generácií a sociologických skupín. 


Obal a objekt

Marcel Benčík
Produktový rad vín a vínnych etikiet, JURAN z Modry

Spoločnosť JURAN je skvelým producentom vína z Modry tvoriacim moderné, svieže vína, ktoré sú veľmi populárne nielen v bratislavských viechach. Vzájomne porozumenie Peťa Jurana a Marcela Benčíka umožnilo vznik rady charakteristických etikiet mladých vín. Etikety reagujú na obsah vo fľaši a na jednotlivé odrody. Výsledkom je neustále sa dopĺňajúca séria s farebným akcentom ku každej chuti vína vo fľaši. V roku 2023 vznikol aj špecifický produkt JUNGLE (pinot blanc), ktorý sa od štandardnej rady odlišuje výraznou zmenou v prístupe a práci s písmom.


Študentský dizajn

Filip Birkner v spolupráci s  Jisung Park, pod vedením pedagogičky Sheila Levrant de Bretteville 
RETROSPECTA 45 

Retrospecta je ročné periodikum, ktoré zaznamenáva udalosti a okolnosti, ktoré jedinečne ovplyvnili akademické, sociálne a politické prostredie katedry architektúry na Univerzite Yale. Grafický dizajnér Filip Birkner a písmar Jisung Park boli vybraní a poverení grafickým návrhom štyridsiateho piateho vydania tohto periodika, ktoré vznikalo v úzkej spolupráci s editoriálnym tímom. Pre pripomenutie a obnovenie zážitkov, ktoré škola v študentoch zanecháva a ktoré počas pandémie najviac chýbali, sa na rozdiel od produkovania jednej knihy s lineárnou hierarchiou rozhodli knihu rozdeliť na štyri separátne zväzky, ktoré dávajú čitateľom autonómiu ich voľne preskupovať, reorganizovať, a porovnávať štúdiá, semináre a semestre, ako aj objavovať momenty zhluku charakteristické školskému životu. Publikácia je tlačená ofsetom.


Písmo

Simona Császárová, Michal Tornyai
QOD písmo pre tabuľky s evidenčným číslom vozidla 

Vizuálny štýl písma QOD vychádza z bezserifových geometricky konštruovaných písiem. Má vizuálne jednotnú hrúbku ťahov a znaky zaberajú rovnakú plochu. Dôležitý princíp pri písme pre tabuľky s evidenčnými číslami je, aby boli jednotlivé znaky navzájom dobre odlíšiteľné. Preto majú písmená hranatejšiu konštrukciu a čísla oblú. Pri viacerých znakoch, ktoré by sa pri bežnom písme mohli na tabuľkách ľahko zameniť je zdôraznená ich odlišnosť. Napríklad B, S a 8, alebo O, D a 0. Jedinečnosť a odlíšiteľnosť znakov zvyšuje aj selektívne použitie serifov (C, G, I, J, L, S, T, 1, 7). Písmo QOD má tri rezy (A, B, C), každý je prispôsobený svojou kresbou a proporciami veľkostiam tabuliek, na ktorých je použitý. Písmo vzniklo na pôde Katedry vizuálnej komunikácie VŠVU v Bratislave.


Priestor

Branislav Matis, Pavlína Morháčová, Beáta Paňáková, (spoluautor - Ondrej Jób)
Projekt & proces infosystému SNG

Rôznorodé budovy SNG sú v koncepcii rekonštrukcie zjednotené, čo sa odráža aj v návrhu informačného systému. Jeho cieľom je doplniť architektúru a exponáty pomocou estetiky ovplyvnenej sedemdesiatymi rokmi. Prvky sú osadené na kovových konštrukciách s neutrálnou farebnou paletou, čím sa minimalizujú fyzické podpery. Projekt bol navrhnutý s ohľadom na flexibilitu, ktorá umožňuje jednoduché prispôsobenie zmenám a jednoduchú úpravu obsahu. Väčšina médií je pohyblivá a aplikácia obsahu prebieha prostredníctvom samolepiacej fólie.  Premostenie SNG prezentuje galériu navonok prostredníctvom závesného systému, ktorý propaguje výstavy a umožňuje inštaláciu umeleckých diel. Po jeden a pol roku sa informačný systém naďalej vyvíja na základe praktických skúseností a meniacich sa podmienok.


Kampaň

Matúš Buranovský, Daniel Šmíra
DAAD — Dni architektúry a dizajnu 2023 

Najvýznamnejší festival architektúry a dizajnu na Slovensku – DAAD, teda Dni architektúry a dizajnu – sa v roku 2023 konal v novozrekonštruovanej budove Slovenskej národnej galérie s fenomenálnou brutalistickou architektúrou. Vizuál kampane bol teda navrhnutý tak, aby bol v dokonalej harmónii s estetikou tejto architektúry. Hlavným vizuálnym prvkom je špecifická nosná konštrukcia, prekreslená v reálnych proporciách a červeno-bielej farebnosti. Dizajnéri sem nenápadne vložili aj akronym podujatia DAAD, ktorý divák nájde pri pozornom vnímaní. Vizuál podujatia vznikol pod taktovkou dizajnérskej dvojice Matúš Buranovský a Daniel Šmíra. 


Digitál

Filip Ruisl, Lukáš Štepanovský
Spoluautori: Katarína Vass, Igor Rjabinin, František Michal Sebestyén, Rastislav Chynoranský, Marián Horkovič, Romana Halgošová, Branislav Matis, LAB SNG
Atlas SNG

Digitálny sprievodca Atlas SNG prináša príbehy výtvarných diel, ich autoriek a autorov, prehľad výstavných tém a zaujímavých miest v Slovenskej národnej galérii. Objekty v galérii majú priradené jednoduché krúžkové kódy. Po vyťukaní kódu sa v Atlase objaví bohatá vrstva informácií a prepojení na ďalšie objekty. Obsah v Atlase nekopíruje výstavné katalógy a ponúka originálny a prístupný pohľad na viac než 250 vystavených objektov. Publikum môže objekty objavovať aj vyťukávaním náhodných kódov alebo prostredníctvom Pátračky, v ktorej diela naprieč galériou spája spoločná téma. Na pravidelne obmieňanú tému Pátračky ďalej nadväzujú tvorivé aktivity a edukačné videá v Otvorenom ateliéri SNG. Atlas netreba sťahovať, funguje priamo v prehliadači a automaticky si pamätá všetky preskúmané objekty.


Identita

Agentúra Wiktor Leo Burnett,  Ján Zachar
Korporátna identita developerského projektu Palma

Projekt Palma v Bratislave je urbanistickým počinom. Na ploche brownfieldu po bývalej fabrike vznikne nová sebestačná mestská štvrť. Developer Corwin zveril celú oblasť do rúk skúsených dánskych architektov Gehl architects. Pre korporátnu identitu Palmy bol vytvorený grafický jazyk, pozostávajúci z jednoduchých štylizovaných elementov odkazujúcich na architektúru Palmy a na princípy, na ktorých bude postavená – miesto pre chodcov, udržateľnosť, lepšia doprava a dostupnosť. V identite Palmy je zjavná aj inšpirácia Dánskom, a to v čistote tvarov či typografii inšpirovanej tabuľami v Kodani. Zároveň bola do identity aplikovaná na developera netradičná farebnosť. Taká, ktorá nekričí, nechce za každú cenu predať, ale chce, aby sa človek cítil príjemne. Tak, ako sa bude cítiť v novej Palme.


Plagát a vizuál

Matúš Hnát
BRaK 9: Nebáť sa nerásť

Plagáty a citylightová kampaň komunikujúce tému ročníka a headlinerov pre Bratislavský knižný festival. Východiskový vizuál kampane zobrazuje krhlu so zauzlenou hubicou a komunikuje tému 9. ročníka „Nebáť sa nerásť“. BRaK je festivalom spisovateľov, vydavateľov, prekladateľov, knižných grafikov, ilustrátorov, typografov a ďalších profesií spojených s knižnou tvorbou. Písmo: Kafka, Neue Haas Grotesk.


Knihy a publikácie

Palo Bálik, Daniela Olejníková (ilustrácie), vydalo nakladateľstvo Baobab 
MYKO 

Sú vynaliezavé, inteligentné, komunikujú a spájajú sa navzájom na obrovské vzdialenosti,  rozkladajú sa a budujú, miznú a znovu sa objavujú, prispôsobujú sa a transformujú, prežívajú bez ničoho, bránia sa nepriateľovi mierovými spôsobmi, liečia seba aj iných a sú krásne, rozmanité a tajomné. Huby! Časopis, ktorý zostavujú samotné huby, aby podávali správy o svojom svete – takto zábavne, ale absolútne pravdivo poňal Jiří Dvořák svoje rozprávanie o tajomnej ríši húb. Jeho exkurzie do podzemia, pravekého hubového sveta i horúcej súčasnosti dopĺňajú vtipné, výstižné a neónovo farebné ilustrácie Daniely Olejníkovej. Graficky je knižka koncipovaná ako desať zviazaných dielov 8-stranových časopisov MYKO a text je riešený ako klasická novinová sadzba v troch stĺpcoch. Kniha dostala ocenenie Najlepšia detská kniha sveta na Bologna Ragazzi Award 2024 v kategórii Non Fiction.

 

Špeciálne ceny:

 

Cena verejnosti

Cena verejnosti v rámci Národnej ceny za dizajn je špeciálne ocenenie, ktoré dáva možnosť širokej verejnosti zapojiť sa do oceňovania najlepších diel slovenského dizajnu. Verejnosť mala možnosť od 16. októbra do 6. novembra anonymne hlasovať za svoj obľúbený projekt z nominácií na stránke www.scd.sk/hlasovanie. Z celkového počtu 2 064 hlasov získalo najvyšší počet dielo FUTURE (noviny) od autorov Veronika Kurcinová a Adam Zakucia, ktoré sa tak so 408 hlasmi stalo víťazom tejto ceny. 

Spolupráca dvojice dizajnérov-študentov s Fakultou umení Technickej univerzity v Košiciach na redakčnom dizajne autorských novín FUTURE 25. Noviny sú zostavené očami študentov a sú bez akejkoľvek cenzúry. Hlavným zameraním je 25. výročie Fakulty umení TU KE. Cieľom však nebolo zahrnúť len suché formálne informácie, ale poskytnúť priestor aj študentom. Vyfotografovali sa interiéry, ktoré charakterizujú každodenný život na fakulte. Urobili sa rozhovory so študentmi, absolventmi a učiteľmi o ich skúsenostiach a pôsobení na škole, o tom, ako sa škola vyvíjala a aká bola komunita v minulosti a aká je dnes. Noviny sú tlačené na prírodnom trstinovom papieri. Ten im dodáva vzhľad kresliaceho papiera, ktorý študenti často používajú pri navrhovaní. Táto verzia novín reflektuje obraz fakulty nielen súčasnej, ale aj budúcej generácie študentov.


Špeciálna cena print partnera DIW print 
Peter Simoník za kampaň "Chcem tu zostať"

Mobilizačná kampaň pred parlamentnými voľbami 2023 zameraná na mladých ľudí s cieľom motivovať ich k účasti vo voľbách. Práve mladí ľudia sa totiž volieb opakovane nezúčastňujú z dôvodu apatického až negatívneho postoja voči politickej a spoločenskej situácii na Slovensku. Z ich pohľadu je najlepším riešením odísť z krajiny. Kampaň otáča negatívne heslo „Nechcem tu zostať“ na pozitívny headline „Chcem tu zostať“ a výzvou k účasti vo voľbách vkladala do rúk mladých ľudí dôležité rozhodnutie o budúcnosti krajiny, v ktorej budú chcieť zostať žiť. Celoslovenská kampaň prebiehala v spolupráci so známymi osobnosťami a influencermi v online priestore na sociálnych sieťach, webe, partnerských online platformách, ako aj prostredníctvom OOH nosičov, na festivaloch a eventoch.  

Víťaz tejto ceny získal „vstupenku do sveta DIWov“. Tento zážitok mu umožní prototypovať vlastný tlačový projekt priamo v DIW printe. V spolupráci s technológom a odborným tímom bude mať príležitosť navrhnúť a vytvoriť prototyp podľa svojich predstáv. Či už pôjde o portfólio alebo umelecké printy. Môže si vyskúšať rôzne techniky ako tlač, razbu, lakovanie či digitálnu 3D razbu a priamo sa podieľať na celom procese výroby.

 

Špeciálna cena Slovenského centra dizajnu ako partnera iniciatívy Nový európsky Bauhaus na Slovensku

Katarína Plačková za prácu Reconnected, diplomová práca pod vedením pedagóga Marcela Benčíka, VŠVU, Katedra vizuálnej komunikácie

Slovenské centrum dizajnu (SCD) je od roku 2021 oficiálnym partnerom iniciatívy Nový európsky Bauhaus (New European Bauhaus - NEB), ktorej cieľom je motivovať spoločnosť ku konaniu v ústrety ekologicky a sociálne udržateľnej, inkluzívnej a kultúrne orientovanej budúcnosti. Táto iniciatíva pod záštitou predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyen spája myšlienky Európskej zelenej dohody s každodenným životom a vytvára platformu pre spoluprácu v oblasti architektúry, stavebníctva a dizajnu. Dnes NEB združuje viac ako 750 partnerov po celom svete, medzi nimi aj Slovenské centrum dizajnu. V roku 2024 sa SCD pripojilo k Deklarácii NEB Slovensko, ktorá nesie motto: „Potrebujeme prekonať ľahostajnosť voči prostrediu, v ktorom žijeme, a voči sebe navzájom.“

Tento záväzok SCD napĺňa podporou projektov, ktoré ukazujú, že dizajn môže byť účinným nástrojom pozitívnej zmeny a prispievať k udržateľnej budúcnosti. V tomto zmysle udelilo Špeciálnu cenu Slovenského centra dizajnu v rámci Národnej ceny za dizajn 2024 projektu Reconnected od Kataríny Plačkovej. Tento projekt v sebe spája hodnoty udržateľnosti, krásy a spolupráce – využíva biologicky rozložiteľné materiály z obnoviteľných zdrojov (vytvorené z baktérií, odpadu a rastlín) a prírodné pigmenty, čím spája ekológiu, vedu a dizajn s cieľom dosiahnuť pozitívny spoločenský dopad. Silvia Seneši Lutherová, zástupkyňa riaditeľa SCD, k projektu povedala: „Reconnected je dôkazom toho, že udržateľnosť môže byť atraktívna a ekologicky zodpovedný dizajn má silu meniť svet. Tento projekt nás inšpiruje k zmene prístupu a ukazuje, ako môže dizajn pomôcť vytvárať udržateľnú budúcnosť.“ 

 

Ceny pre osobnosti dizajnu

 

Nový zjav

Simona Császárová

Simona Császárová je čerstvou absolventkou magisterského štúdia na Katedre vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a odboru propagačného výtvarníctva na Škole úžitkového výtvarníctva v Košiciach. Absolvovala študijné pobyty v Poľsku a na Moholy-Nagy University of Art and Design v Budapešti. Vo svojej diplomovej práci sa venovala problematike, histórii a používaniu iniciál v typografii a grafickom dizajne a vytvorila tak kompletnú publikáciu s názvom Initial Initiative Initialization of Initials. Už počas štúdia sa ako dizajnérka venovala viacerým projektom – vytvorila napríklad ilustrácie pre detskú reláciu Čo budeme robiť pre RTVS, navrhla vizuál podujatia SKUSY, spolupracovala s Východoslovenskou galériou v Košiciach a podieľala sa na organizácii dizajnérskej konferencie By design conference. Jej najvýznamnejšou prácou, ktorú vytvorila už počas štúdia na vysokej škole v spolupráci s pedagógmi, je redizajn označení slovenských EČV (evidenčné číslo vozidla), pre ktoré navrhla nový dizajn písma s názvom QOD. V súčasnosti pôsobí ako grafická dizajnérka v Slovenskej národnej galérii a na voľnej nohe. 


Etablovaný dizajnér

Marcel Benčík 

Marcel Benčík je grafický dizajnér, pedagóg a odborník na komunikačný dizajn. Vyštudoval grafický dizajn na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde následne absolvoval doktorandské štúdium. Na VŠVU pôsobí ako docent a prorektor pre medzinárodnú spoluprácu a vedie Ateliér Priestor Katedry vizuálnej komunikácie, ktorý sám založil. Vo svojej profesionálnej praxi, ktorú vykonáva od roku 2002, sa sústreďuje na komunikačný dizajn v architektúre a verejných priestoroch, výstavný dizajn, knižný dizajn a vizuálnu identitu. Spolupracuje s viacerými poprednými kultúrnymi inštitúciami, ako sú Slovenská národná galéria, Slovenské národné divadlo či Považská galéria umenia, ako aj s významnými slovenskými výtvarnými umelcami. Dôležitá je aj jeho dlhoročná spolupráca s architektonickým štúdiom zerozero. Medzi jeho najvýznamnejšie projekty patria výstavné projekty a expozície pre Slovenskú národnú galériu a Považskú galériu umenia, vizuálna komunikácia a navigačné systémy pre kultúrne centrum Kasárne/Kulturpark v Košiciach či Mestský úrad v Leopoldove a ďalšie. Za svoje projekty získal prestížne ocenenia, ako Národná cena za komunikačný dizajn 2016, CE.ZA.AR a ďalšie ceny v oblasti dizajnu. Okrem dizajnérskej a pedagogickej práce sa venuje aj výskumu, publikačnej činnosti a aktívne sa zapája do kultúrnej a akademickej diplomacie.


Cena za mimoriadny prínos v oblasti dizajnu, odovzdávaná v spolupráci s MKSR

Ján Meisner

Grafický dizajnér a ilustrátor Ján Meisner (1939) vyštudoval v rokoch 1960 – 1967 propagačnú grafiku na Vysokej škole umeleckopriemyselnej v Prahe. Po ukončení štúdia sa usadil v Bratislave a pôsobil ako výtvarník v slobodnom povolaní. Tvoril najmä knižnú grafiku a ilustrácie pre deti aj dospelých, spolupracoval s viacerými slovenskými vydavateľstvami, ako Tatran, Smena, Slovenský spisovateľ, Mladé letá či Obzor. Navrhoval aj filmové plagáty, plagáty pre kultúrne podujatia umeleckej agentúry Slovkoncert a obaly gramoplatní hudobného vydavateľstva Opus. Je autorom viacerých log, značiek, vizuálnych identít a informačných systémov. V roku 1990 pôsobil ako vedúci volebnej kampane politického hnutia Verejnosť proti násiliu. V tomto období založil a viedol aj grafické štúdio Tryo. Vo svojej graficko-dizajnérskej tvorbe viac inklinuje k ilustrátorskému prejavu, ale využíva aj čisto typografické vyjadrovacie prostriedky. V roku 1996 sa presťahoval do Zlína, kde pedagogicky pôsobil na dnešnej Fakulte multimediálnych komunikácií Univerzity Tomáša Baťu (v tom období ešte Inštitút reklamnej tvorby Fakulty technologickej VUT) a bol jej spoluzakladateľom a prvým dekanom. Dnes pôsobí v Zlíne a na dôchodku sa venuje svojim vlastným autorským projektom.    

Vyhlasovatelia súťaže:
Ministerstvo kultúry SR, Slovenské centrum dizajnu
Organizátor:
Slovenské centrum dizajnu

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím