Advertorial

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Kampus na brehu Senežského jazera: tretie miesto kolektívov Chybík+Krištof a Marko & Placemakers v medzinárodnej súťaži

Univerzitný Kampus na brehu Senežského jazera, 60 kilometrov od Moskvy. 820 000 m2, predpokladané náklady 155 000 000 €. Vyzvaná architektonická súťaž. Výsledné tretie miesto.
Diskusia
Red 417.05.2020
13790+11
Kampus na brehu Senežského jazera: tretie miesto kolektívov Chybík+Krištof a Marko & Placemakers v medzinárodnej súťaži

V silnej konkurencii zvíťazil koncept dánskeho ateliéru Mecanoo. Pozornosť si však zaslúži aj tretie miesto tuzemských kolektívov kolektívu Chybík+Krištof a Marko & Placemakers. Ich spoločný návrh prehodnocuje konštruktivistický prístup vo výučbe a príkladne pracuje s prírodným prostredím brehu jazera.

Tím: Chybík+Krištof; Marko & Placemakers
Vizualizácie: monolot
Animácie: Loom On The Moon Prague
Odborný konzultant: Rndr. Michal Černý

O súťaži, koncepte a ocenenom návrhu sme sa rozprávali s Igorom Markom, zakladateľom a kreatívnym riaditeľom Marko & Placemakers:

 

Prečo ste sa rozhodli súťaže zúčastniť? Aké boli podmienky a konkurencia? Ako prebiehala spolupráca s ateliérom Chybík+Krištof? V čom bolo pre vás zadanie atraktívne? 

IM: Súťaže sú dobrý prostriedok sa niečo nové naučiť. Radi súťažíme, ale účasť vždy dôkladnejšie zvažujeme. Osobne rád robím s ľuďmi, ktorí sa neboja experimentovať a pre ktorých je tvorba návrhu otvoreným a hlavne zdieľaným multidisciplinárnym procesom. S Ondrejom a Michalom sa poznáme dlho a v súčasnosti robíme spolu na projekte transformácie areálu továrne bývalej Slovenky v Banskej Bystrici. Súťaž pre Senežský management LAB bola ideálnym projektom na otestovanie spolupráce vo veľkej mierke a vo výnimočnom prírodnom kontexte. Mimoriadne komplexný program edukačného kampusu bol rovnako veľmi atraktívny. Navyše sme mali za súperov špičkové ateliéry ako sú MADMA alebo Mecanoo. 

 

Skúste krátko (niekoľkými vetami) opísať kľúčové body vášho návrhu.

IM: Návrh je adaptovateľným a stále meniacim sa priestorovým organizmom. Je ale postavený na súvislostiach, ktoré vzišli skúmaním užívateľských naratívov. Modelovali sme možné príbehy a aktivity ľudí v čase do časopriestorového diagramu. Ten sme previazali a integrovali s krajinou. Návrh je postavený na štyroch procesoch vzdelávania, ktoré sú priamo prepojené s komponovaným a stále meniacim sa prostredím. Sú to špecifické miesta a priestory zamerané na inšpiráciu, koncentráciu, prípravu a evaluáciu. Zároveň sme sa zamerali na pohyb a senzorické vnímanie krajiny.

 

Projekt vstupuje do zalesnenej oblasti pri južnom cípe umelého jazera. Akú úlohu zohráva vo výslednom návrhu pôvodná krajina a zeleň?

IM: Existujúce prostredie je vskutku romanticky krásne. Je to veľmi obľúbená rekreačná oblasť pre mnohých Moskovčanov. Prírodný fenomén prostredia je fundamentálnym základom návrhu. Návrh jeho existujúce kvality ešte viac zviditeľňuje a posilňuje. Z týchto dôvodov bol dôležitý dôsledný výskum všetkých lokálnych špecifík a hlbšia analýza niekedy skrytých a na diaľku ťažko identifikovateľných súvislostí. Nechceli sme robiť návrh postavený len na architektonickom geste, ktoré často prehliada skrytý potenciál. Našim zámerom bolo ponúknuť organický koncept, ktorý je autenticky integrovaný s lokálnym habitatom. Víťazný návrh ateliéru MECANNO je postavený viac na ikonickom architektonickom výraze a bol pre klienta atraktívnejší. Koniec-koncov je ťažké objektívne hodnotiť, ktorý princíp je lepší. Pre nás je retrospektívne vždy dôležité porovnanie rozdielnych prístupov a miera práce s kontextom.

 

V čom naopak spočívajú najväčšie zásahy do prírodného prostredia?

IM: Zásahov je málo a návrh cielene regeneruje a zaceľuje mnohé prostredia a miesta, ktoré boli poškodené nevhodnou aktivitou alebo nekoncepčnou výstavbou. Prostredie sme viacej integrovali a eliminovali mnohé fragmentové a nefunkčné priestory. Možno najväčší viditeľný zásah je do rozhrania medzi jazerom a nábrežím, kde sme vytvorili medzipriestor plávajúceho móla. Vznikla tak nová možnosť vizuálneho prepojenia, kde krajina - les je javiskom a hľadiskom je jazero.

 

V návrhu sa sústredíte na prepojenie celkov prostredníctvom zážitkového okruhu, ktorý je chrbticou siete vnútroareálových komunikácií, nejde však o najpriamejšiu trasu prepájajúcu jednotlivé funkcie. Ako ste uvažovali pri tvorbe jedného z najdôležitejších prvkov návrhu?

IM: Návrh je postavený na kontinuálnej zážitkovej krajine. Vylúčili sme akúkoľvek automobilovú dopravu z vnútra areálu a vytvorili sieť viacerých peších a cyklistických okruhov. Tie prechádzajú cez rôzne prostredia scénickej kvality. Pri takejto kombinácii fyzická vzdialenosť prestáva byť dôležitá. Kontinuálny zážitok spojený s edukačnými aktivitami vie našu predstavu o vzdialenostiach pozitívne deformovať. Dynamické prostredie ponúka neustále prekvapenia, je možné sa stratiť a aj niečo nečakané objaviť. Pohyb je súčasťou edukačného procesu. Skúmaním denného režimu užívateľov a už spomínaných naratívov sme objavili nové možnosti programovania medzipriestoru a rozhrania.

 

Ako využívate breh a vodnú plochu?

IM: Tak ako som už spomínal najväčšie navrhované zmeny sa týkajú práve nábrežia v centrálnej zóne. Vytvorili sme systém vysunutých mól, ktoré poskytujú možnosti na rekreáciu a vodný šport. Navyše priestor umožňuje programovať väčšie kultúrno-spoločenské akcie. Nábrežie sa prirodzene mení a vytvorili sme chránené zóny prírodného charakteru. Jazero je zvnútra areálu skoro neviditeľné a preto sme vytvorili hĺbkové priehľady zlepšujúce priestorové previazanie a orientáciu. Navrhli sme aj nový systém lodného prepojenia brehov.

 

Ktoré princípy a prvky vášho konceptu sú prenositeľné a aplikovateľné pre domáce vzdelávacie inštitúcie?

IM: Typológia architektúry vzdelávania je žiaľ stále veľmi rigidná a mechanická. Proces vzdelávania je takto uzavretý, lineárny bez previazania na dotykové prostredie. Aktívne zapojenie exteriérového prostredia cez senzorické a analógové vnímanie môže byť základom novej typológie škôl, kde rozhrania medzi interiérom a exteriérom poskytnú nové možnosti priestorovej a obsahovej artikulácie. Poznanie bezprostredného prírodného alebo urbánneho okolia vedie k lepšiemu vzťahu a pochopeniu. Potrebujeme viac rozumieť prostrediu, aby sme si ho viac vážili a rozumne využívali. Pri súťažnom návrhu sme pochopili, že nie je možné navrhnúť dobrý design školy bez návrhu novej metodiky výučby. Z tohto dôvodu veľkú časť návrhu tvorí koncept výučby, ktorý je spojený so špecifickým prostredím.  

Story:

From shore to forest...

Wrapped in the landscape...

Learning together...

Learning by doing...

Vizualizácie:

Prezentácia:

Poloha na mape

Súvisiace články

Vložené
11. máj 2020
0
1379
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím