Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Primátor bratislavy Matúš Vallo podpísal včera s ministrom dopravy Andrejom Doležalom a Železnicami Slovenskej republiky Memorandum o spolupráci pri realizácii projektu rozvoja Hlavnej stanice a jej priľahlého územia.
Hlavnú stanicu a priestor okolo nej bude riešiť veľká architektonická súťaž. Kroky k modernizácii, ktoré Hlavnú stanicu prenesú do 21. storočia, sú možné jedine za účasti štátu. S Metropolitný inštitút Bratislavy je magistrát zároveň pripravený už tento rok realizovať viaceré dočasné vylepšenia verejného priestoru po tom, ako ŽSR poskytnú pre tento účel ich pozemky pred budovou stanice.
Po prebiehajúcej rekonštrukcii Námestia slobody, ukončenej architektonickej súťaži na Námestie SNP a Kamenné námestie a pripravovanej súťaži na Hodžovo námestie je bližšie k realite aj nová podoba vlakovej stanici a jej okolia. Hlavná stanica je jednou zo vstupných brán do Bratislavy, denne ňou prejdú tisícky obyvateliek a obyvateľov, návštevníkov mesta a turistov. Tvorí prvý dojem z hlavného mesta a ako verejný priestor zásadne ovplyvňuje kvalitu bežného života.
Budúcu podobu Hlavnej stanice určí medzinárodná urbanisticko-architektonicko-krajinárska súťaž, ktorá bude vyhlásená do konca tohto roka. Základné podklady k súťaži, ktoré pripravil Metropolitný inštitút Bratislavy, boli ministerstvu dopravy a ŽSR prezentované v októbri 2021.
Okrem predstaničného námestia bude súťaž riešiť širšie územie ohraničené Pražskou, Šancovou a Žabotovou ulicou.
Úlohou odborníkov bude pracovať s danou zónou ako s jedným celkom a priniesť najlepšie možné riešenie nielen z hľadiska architektúry, ale aj dopravy. Vyhláseniu architektonickej súťaže bude predchádzať vypracovanie urbanisticko-ekonomickej štúdie, ktorá okrem iného zanalyzuje aj možnosti financovania, vrátane možnosti PPP modelu pre vstup investora do projektu. Nevyhnutným podkladom bude aj dopravná štúdia, v rámci ktorej sa budú analyzovať toky cestujúcich a rôzne varianty dopravného riešenia.
Faktom je, že realizácia návrhu, ktorý vzíde zo súťaže, potrvá roky. Magistrát spoločne s MIB preto plánujú už tento rok začať s realizáciou viacerých rýchlych dočasných zásahov v priamom okolí stanice, vrátane na pozemku ŽSR pred budovou stanice, ktorý majú dať k dispozícii pre tento účel. K väčším projektom bude patriť zmena dlažby predstaničného priestoru, úprava a doplnenie zelene a osvetlenia.
Zdroj: Matúš Vallo