Advertorial

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Prefarenzen 2026: neváhajte a prihláste svoje projekty ešte dnes!

Je váš projekt dostatočne silný, aby sa stal projektom Prefarenzen?

Medzinárodná architektonická súťaž Brick Award 26 - prihlasovanie

Do celosvetovej súťaže je možné prihlásiť diela zrealizované po roku 2022. Podmienkou je významná časť stavby realizovaná...

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Najlepší verejný priestor v Brne vznikol okolo výčapu

Miesto preplnené ľuďmi najmä v teplé podvečery, nesmierne obľúbené u domácich aj turistov. Vytvorilo sa okolo pivárne v starom meste a urbanisti sa čudujú, že úspešný brnenský priestor vznikol vlastne bez ich pričinenia.
Diskusia
Lívia Gažová25.04.2016
3591+5
Najlepší verejný priestor v Brne vznikol okolo výčapu

Na rohu Jakubského námestia sa tesnia ľudia na nízkych obrubníkoch, každý s pol litrom v skle. Neúspešne hľadám miesto na sedenie priamo na ulici, zadkom sa musím vtesnať medzi partiu cudzincov a starších Jágrových fanúšikov. Obyčajným mestským priestorom za kostolom sa šíri vrava vo viacerých jazykoch. Môžete sa tu hlučne smiať, ale aj ticho pregĺgať a len tak sledovať ostatných. Študentov, kravaťákov, hipsterov na cestných bicykloch. Esencia českého hospodského večera, ale bez zafajčených pivničných priestorov, sa za krátky čas stalo lákadlom pre stovky ľudí.

Výčapníkovi v bare Na stojáka kvapká pot z čela, jeho dvaja kolegovia s povzdychom pozerajú na rad čakajúcich štamgastov a rýchlo umývajú ďalšie poháre. V podniku sa nesedí, čaká sa dlho, varí sa len koleno a obložený chlebíček, žiadne nealko, na bare len 4 druhy piva. Napriek tomu sa pípa nezastaví a námestie sa štrngajúcimi pohármi začína plniť už poobede. Každý deň.

Aj ja nepohodlne sedím na chodníku so svojím šnytom, teda malým pivom vo veľkom pohári pre dámu a premýšľam, čo je na tomto priestore iné, čím je výnimočný, keď sa stal za pár rokov, bez akejkoľvek tradície, najvyužívanejším verejným priestorom v meste. Znakom úspechu je presah podniku, z baru na stojáka sa stal priestor na sedáka, a to všade, kde je to len trochu možné.

V skutočnosti ten priestor sám o sebe nevzbudzuje emócie. Síce nie je zlý ani špinavý, nemá prehnanú reklamu, okná zalepené nápismi SOL-ÁRI-UM, ale predstavu o dokonalom kodaňskom modeli dizajnu aj tak narúšajú reklamné plachty pivovarov, tradičné záhradky, žiadne lavičky a ako memento neúspešného preberania komunitných trendov – prázdna pop-up knižnička osamelo sa kĺzajúca po dlažbe na svojich vratkých kolieskach. Miesto je výnimočné asi len v tom, že síce leží na križovatke ulíc, v prirodzenom uzle, ale je v zátiší, ďalej od centrálneho námestia.

Pocit závetria je možno jedným z dôvodov, prečo sa tu začali ľudia zastavovať. Pravdepodobnejšie ale je, že je to len dobrým pivom. Pivo architekti nenavrhli a ľuďom na chodníku v družných rozhovoroch sú proporcie priestoru asi ukradnuté. Ich prítomnosť však priťahuje ďalších zákazníkov, ktorí sú zvedaví, prečo tu stojí toľko ľudí. Žiaden veľký dizajn nestojí za popularitou Jakubáku, ulica je len jednotne vydláždená, dokonca po nej chodia aj autá, no aj tak je priestor, kde sa jednoducho predáva dobré pivo atraktívny, médiami dokonca označovaný ako srdce Brna.

Ale ak to nie je urbanistická forma, čo teda spôsobuje domácky pocit štamgasta, ktorý pred Na stojáka strávi hodiny čistého času? Režisér ČT, ktorý sem z vedľajšej budovy chodí na pivo po práci, vraví, že tu vybaví viac stretnutí ako počas celého dňa. Postáť si sem totiž chodia všetci. Miera socializácie a náhodných stretnutí, ktoré sa zo zásady nedohadujú, je taká veľká, že na niektorých kamarátov si musíte vystáť radu.

Miesto je príjemné aj v tom, že môžete len tak byť, “zevliť”, dôstojnosťou priestoru a počtom ľudí okolo je zaručená príjemná miera anonymity, prirodzený ruch. Kostol navyše kryje chrbát a na celkom obyčajnom námestí vznikajú zóny s rôznym charakterom. Tranzitná pre kočiare, výbehová pre psov, oddychová na okrajoch pre všetkých ostatných.

Takže, ak nie v precíznom rozmiestnení mobiliáru, v pestovaných záhonoch trvaliek, či fontánach, v čom teda tkvia parametre úspešného verejného priestoru? Priestoru, v ktorom sa chcú zhromažďovať ľudia? Aký príklad z Brna si môžu vziať iné mestá?

Za popularitou námestí nemusí stáť participatívny proces, architektonická súťaž alebo územné plány, niekedy stačí nezakázať vynášať poháre z podniku.

Autorka písala tento blog pre Denník N

Vložené
25. apríl 2016
1
359
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím