Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Globálna realitno-poradenská spoločnosť CBRE zverejnila svoj nový prieskum, v ktorom sa bližšie zamerala na potreby a požiadavky ľudí na svoje bývanie, prácu, ale aj nakupovanie.
Prieskumu sa zúčastnilo viac ako 20 000 respondentov rôznych vekových kategórií: od generácie Z (18 – 25 rokov), až po baby boomerov (58+).
Prieskum ukázal, že duševná pohoda, lokalita práce aj bývania, ESG princípy a hybridná práca sú štyri zásadné oblasti, ktoré budú významne ovplyvňovať rozhodnutia pri výbere nehnuteľností.
"Alfou a omegou každého rozhodnutia týkajúceho sa realitného trhu je práve spotrebiteľ. Aj to bol hlavný dôvod realizovania tohto prieskumu. Výsledky nám jasne ukázali, akým výzvam čelia nielen vlastníci nehnuteľností, ale aj investori. A to hlavne v sektoroch rezidenčných, maloobchodných, kancelárskych, ale aj logistických nehnuteľností. Výsledky prieskumu tiež ukázali, že čo sa týka lokality pre bývanie, záujem je hlavne o centrá miest. Tiež vyvracajú názor, že všetci chceme pracovať a nakupovať na diaľku,“ uvádza Tasos Vezyridis - Europe research executice director.
Sťahovať sa chce takmer 40 % respondentov, zahraničie však ľudí neláka
Podľa spoločnosti CBRE sa v najbližších dvoch rokoch plánuje presťahovať 32 % Európanov. Celkom 42 % z nich by zvolilo lokality bližšie k centrám miest - takto reagovali hlavne mladšie generácie respondentov. Počas pandémie koronavírusu ľudia naopak radšej volili bývanie na predmestiach. Do zahraničia sa pritom plánuje presťahovať len 10 % opýtaných.
Zaujímavé je aj zistenie, že takmer polovica respondentov, ktorí sa chcú presťahovať, vyhľadávajú skôr prenájom. CBRE odborníci to vidia ako príležitosť pre developerov aj investorov, ktorí sa zameriavajú práve na výstavbu nehnuteľností určených na prenájom.
Budúcnosť praje hybridnej práci, preferuje ju až 90 % respondentov
Faktom je, že pandémia značne ovplyvnila aj to, ako pracujeme a urýchlila implementáciu trendov do praxe. Prieskum ukázal, že zamestnanci sa stále častejšie vracajú práve do kancelárií. Až 38 % respondentov dnes už pracuje výlučne v nich. Spoločnosť CBRE sa pozrela aj na štýl práce, aký by sme preferovali v ideálnom svete. Až 90 % respondentov sa vyjadrilo, že by preferovali práve hybridný pracovný model, a teda mix práce na diaľku a práce v kancelárii. CBRE odborníci poukazujú na to, že aj tento fakt podporuje tvrdenie, že kancelárie budú aj napriek flexibilnej práci pre firmy dôležité.
Zaujímavé je aj zistenie, čo patrí medzi kľúčové faktory frekvencie návštevy kancelárie. Pre 67 % Európanov je to práve kratší čas dochádzania do práce, pre 54 % celková lokalita, a teda aj to, čo ponúka jej okolie. Podľa CBRE je preto práve lokalita jeden z hlavných faktorov pri zvažovaní nových akvizícií, a to nielen v očiach investorov, ale aj nájomcov kancelárskych priestorov.
Online predaj rastie, stále však preferujeme nákupy v kamenných prevádzkach
Pravdou je, že za posledné dva roky pomer internetového predaja narástol a nakupovali sme primárne cez internet. Z prieskumu však vyplýva, že aj naďalej preferujeme nákupy v kamenných prevádzkach, a to až pri 7 z 10 kategórií tovarov. Dôvody sú pritom jasné. Spotrebitelia si užívajú hlavne zážitok z nakupovania v kamenných prevádzkach a interakciu s produktom. Až 61 % Európanov uviedlo, že hlavnou pohnútkou k návšteve kamennej prevádzky je možnosť vidieť produkt, alebo si ho vyskúšať.
Odborníci poukazujú aj na fakt, že kamenný obchod prináša maloobchodníkom viacero výhod, nielen predaj cez pokladňu. Až 50 % spotrebiteľov si napríklad príde do obchodu produkt pozrieť, pričom až následne si ho kúpi cez internetový obchod. Dôležitým faktorom pri našich nákupoch je pritom aj možnosť a forma vrátenia tovaru. Celkom 43 % respondentov uprednostňuje vrátenie online objednávky priamo v obchode, čím sa vyhnú vráteniu tovaru prostredníctvom pošty. Vzhľadom na to, že náklady na elektronický obchod aj naďalej rastú, ukazuje sa rastúci význam tzv. omnichannel stratégií v rámci maloobchodných, ale aj logistických nehnuteľností.