Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Pražská magistrála – skrytý potenciál mestských diaľnic

Vízia premeny dopravnej stavby 70. rokov, ktorá preťala centrum mesta na nový pražský bulvár.
Diskusia
Red 327.04.2024
6761+25
Pražská magistrála – skrytý potenciál mestských diaľnic

Počas uplynulých dní zastupoval na Festivale New European Bauhaus v Bruseli našich severozápadných susedov projekt Magistrála - Nová pražská trieda.

Projekt transformácie severo-južnej pražskej spojky vyzdvihli zástupcovia Európskej komisie ako príklad premeny nevábneho prostredia v blízkosti dopravnej stavby v  prospech ľudí a miestnych komunít

Premenu dopravnej tepny iniciuje už viac ako desaťročie nezisková organizácia Centre for Central European Architecture (CCEA). Projekt sa postupom času posúval v spolupráci s architektmi, projektantmi, umelcami a hlavne obyvateľmi dotknutých území. Po dokončení komplexnej štúdie v roku 2023 zámer v úzkej spolupráci s vedením hlavného mesta pokračuje do ďalšej fázy, orientovanej na transformáciu okolia diaľnice na mestskú triedu.

Krátky pohľad do histórie

Pražská magistrála sa nachádza vnútri historických hradieb Nového Mesta. V 70. rokoch 20. storočia nahradila ulicu, ktorá spájala hlavné body medzi Novým Mestom a okolitými časťami Vinohrady, Žižkov a Karlín.

Po výstavbe Nuselského mosta sa bulvár zmenil na magistrálu, ktorá pretína centrum mesta a rozdeľuje ho na dve časti. Celková dĺžka magistrály od Južnej spojky v Holešoviciach je 6,9 km. Súvislú líniu prerušuje iba 18 prechodov pre chodcov. K presadeniu zámeru humanizácie okolia dopravnej tepny prispieva skutočnosť, že priestorom I. P. Pavlova prejde denne viac ako 20 000 chodcov.

Trasa severojužnej pražskej magistrály
Trasa severojužnej pražskej magistrály

Pražská magistrála prebieha v línii historických hradieb Nového Mesta. Keď sa na začiatku sedemdesiatych rokov devätnásteho storočia začali pražské hradby búrať, smerom od Národného múzea sa začala rozvíjať rezidenčná štvrť so zelenými bulvármi. Ako jedno z prvých nových priestranstiev vzniklo Komenského námestie v štvrti Vinohrady. Po výstavbe Nuselského mosta sa ulica zmenila na diaľnicu pretínajúcu stred mesta. Stavbe muselo ustúpiť aj mnoho významných budov.

Tešnova a Masarykova stanica v rokoch 1974-78
Tešnova a Masarykova stanica v rokoch 1974-78

Najvýznamnejšiu z aktivít, ktoré podrobne popisuje web projektu Magistrála = nová Pražská třída tvorí štúdia, ktorú vypracovala CCEA MOBA v spolupráci so švajčiarskym ateliérom  agps.

Pozrite si ambicióznu víziu revitalizácie dôležitého priestrru v centre Prahy: 

CCEA tím v Bruseli:
Yvette Vašourková spoluzakladateľka CCEA
Kamila Dršata - architektka
Marina Gonthier - architektka
Matej Draslar - agps architecture

Vložené
19. apríl 2024
1
676
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím