Advertorial

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

AI TY BRUTUS?

Niekoľko poznámok k cene BRUTUS 2024...
Diskusia
Jaroslav Križánek07.10.2024
3751+16
AI TY BRUTUS?

Diskusný príspevok Jaroslava Križáneka k (anti)cene Brutus, ktorú sme publikovali 1. októbra 2024:

 

Dobrý deň milá redakcia ARCHINFO, chcel by som reagovať na článok k anticene BRUTUS, ktorý je zverejnený na portáli.

V prvom rade chcem povedať, že si cením prácu každého, kto nielen propaguje kvalitnú architektúru, no zároveň upozorňuje aj na konkrétne nedostatky v estetike architektúry, či pri činnostiach s ňou súvisiacich.

Avšak dnes som sa dostal k najnovšiemu vydaniu 7. ročníka ceny BRUTUS (https://www.archinfo.sk/ diskusia/blog/sutaze/brutus-2024-vysledky-siedmeho- rocnika-anticeny-za-architekturu.html) a veľmi ma zamrzelo, čo a akým spôsobom je tam prezentované. Okrem "Brazílie vo Vajnoroch" tieto projekty poznám  hlbšie. Ako architekt nechcem riešiť politické časti článku, to mi neprináleží.

Avšak chcem upozorniť na dezinformačný charakter v článku:
 
1. dezinformácia sa nachádza v prvej časti: Kategória "Dobre už bolo" a bytový dom na Ľadovej. Na prvom obrázku je dom tak, ako je v súčasnosti po rekonštrukcii a nadstavbe. Estetika domu je viacmenej subjektívna vec a ak sa niekomu nepáči, v poriadku. Avšak hneď  druhý obrázok, ktorý kategórii prislúcha je vygenerovaný AI cez openart. To by nebolo nič zlé, ak by k nemu bolo vysvetlenie, že sa jedná o nereálny dom s úpravou "šmolkov", ktorý neexistuje. Ten dom nemá s tým hore absolútne nič spoločné. A ani so šmolkami v Rači (socha sv. Floriána s nešťastnou obnovou). Považujem to za nevhodné takto formulovať článok a súvisiacu grafickú prílohu, pričom to pôsobí zavadzajúco a ten, kto situáciu nepozná, tak bude ľahko oklamaný. Reálny dom, ktorý na tom mieste stál je stále na google maps - príloha nižšie. 
 
2. Rekonštrukcia múzea Andyho Warhola v Medzilaborciach. Opäť, názor na to akým spôsobom je stavba uskutočňovaná a aký má byť jej finálny výzor, je vec názoru. Pri výbere zhotoviteľa projektovej dokumentácie sa využila výnimka z VO. Avšak bolo by vhodné doplniť, že tá výnimka znamená, že projekt bol pripravovaný s Technickou univerzitou v Košiciach. Ako viac môže byť v takomto meradle vybraný lepší spôsob prípravy ako pracovať s lokálnymi študentmi a odborníkmi z radov profesionálov a pedagógov na poli architektúry a stavebníctva TUKE. Pravdaže, architektonická česť by mohla ísť v duchu, že by to niekto iný spravil lepšie, avšak zhadzovať spôsob akým sa projekt realizoval v projekčnej fáze je myslím nemiestne v súvislosti s tým, že autorka o realite ani neinformuje. Ak to nie je vhodné, tak v poriadku, no slušnosť by mala byť dopovedať to, proti čomu autorka píše. Zároveň opäť mätúco pôsobí grafika, ktorá je k odstavcu priložená. Je nereálna a vytvorená cez AI na základe promptu zadaného porotou. Tak bolo by dobré udeliť, keď už, anticenu reálnej stavbe, ktorá existuje a nie niečomu, čo vygenerovala AI na základe príkazov od anonymnej poroty anticeny BRUTUS. Mnohí čitatelia nikdy v Medzilaborciach neboli a nemajú tušenia v akom stave a akým spôsobom je toto múzeum rekonštruované. A ak autorka použije neúplné informácie v kombinácii s ironickým slovníkom a falošnou fotkou, tak to sa myslím nejedná o poctivé zhodnotenie. 

3. Nemocnica Rázsochy. Je to smutné, ako sa politickými rozhodnutiami nedokáže takto dlho realizovať tak potrebné zdravotnícke zariadenie. Avšak opäť je tu zavádzanie v grafickej prílohe. Nemôže byť napísané, že je to vízia MZ SR a pritom zdrojom je openart s promptom, ktorý dala pravdepodobne autorka článku. Ak sa upozorňuje na problém, ktorý je, tak by bolo slušné dať reálne fakty ako sa to zbabralo a reálne obrázky s časovým horizontom. Proste inak a nie takto zavadzajúco.
 
4. Klimapark v Kysaku. Odhliadnuc od názoru autorky, ako je možné dať túto stavbu do anticenu s vysvetlením, kde je uvedených niekoľko reakcií od učiteliek. Je tam jedna. A následne, ja neviem či tá učiteľka alebo autorka, ktorá za to nesie zodpovednosť, tam bola na tej stavbe, lebo je tam jedna foto zo vstupnej haly. Čitateľ nemá relevantnú grafickú prílohu, prípadne fotku, podľa ktorej by tieto slová použité v odseku aj verifikoval. A keď je to tak, ako sa píše, tak je to úplne v poriadku. Avšak, táto stavba je inundačnom území rieky Hornád. Je zaplavovaná. Hneď susedí s riekou Hornád. Zároveň je obklopená stromami všade naokolo. Je pravda, že k nej vedie spevnená plocha nevyhnutných rozmerov kvôli požiadavkám na požiarnu ochranu. Takisto je smerom k väčšiemu objektu Školy v prírode tráva pokosená a pre žiakov sú tam plochy ihrísk, altánok, sedenie a podobne.
Avšak ako sa tam môže písať o tom, že to tam nie je, keď to tam je? Zároveň, v objekte nie je klimatizácia na celom spodnom podlaží. Celý objekt čo sa týka výmeny vzduchu je rekuperovaný. Klimatizovaný je len malý priestor na 2.NP a serverovňa. Objekt je v energetickej triede A0 so zelenou strechou, vodozádržnými opatreniami, vsakmi a podobne.
Takže ak sa pri objekte pochybilo, nie je ekonomický, alebo má iné nedostatky, tak by bolo vhodné na nich poukázať. A je to treba. Avšak udeliť anticenu na základe nepravdivých informácii je absolútne nevhodné.
 
Drahá redakcia, veľmi si vážim, že popularizujete architektúru, ukazujete dobré príklady a takisto sa nebojíte poukázať aj na nedostatky. Avšak bolo by fér a slušné v rámci cti dať veci na pravú mieru, ukazovať na reálne nedostatky a nie na domienky a poškodzovať tak iných.

DOM Ľadová:

https://www.google.sk/maps/@48.1574239,17.1172483,28zentry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTAwMi4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Enviropark Kysak:

https://www.google.sk/maps/place//@48.8659791,21.196521,17z/data=!3m1!4b1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTAwMi4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

S pozdravom, Ing. arch. Jaroslav Križánek.

 

Pozn. redakcie:

Ďakujeme kolegovi Križánkovi za príspevok. Veľmi si ceníme formu. Argumenty sú vecné. Zreteľne prezentujú názor diskutujúceho. Bodaj by podobnú vecnosť mali všetky príspevky (najmä v diskusiách pod článkami, kde sú mnohokrát namiesto korektných argumentov používané znevažujúce slová, tvrdenia a vulgárny slovník :-( 

V redakcii radi uverejníme slušné názory čitateľov, aj keď budú rôzne, s rôznym uhlom pohľadu na problém. Veď najlepšia architektúra vzniká obvykle ako výsledok konštruktívneho dialógu (...ten najneúprosnejší prebieha v hlave(ách) tvorcu(ov)...).

ARCHINFO však nemôže byť arbitrom, ktorý by mal rozhodovať spory...  

Zodpovednosť za publikované články je v prvom rade na samotných autoroch jednotlivých príspevkov. Samozrejme ako médium, za ktoré cítime zodpovednosť, sa budeme vždy snažiť o udržiavanie čo najkorektnejšej formy komunikácie. Budeme  presadzovať vecné diskutovanie bez osobných invektív. 

Vložené
5. október 2024
1
375
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím