Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Medzinárodná šesťčlenná porota hodnotila všetky stavby z architektonicko-stavebného hľadiska s dôrazom na kreatívne a nápadité využitie ocele v architektúre a pri realizácii stavieb. Trójsky most uspel v konkurencii európskych stavieb a bol ocenený ako najlepšia európska oceľová mostová konštrukcia.
Z vyjadrenia poroty:
"Pražský Trójsky most je pôsobivým dielom, ktoré zmazáva hranice medzi architektúrou a inžinierskou stavbou. Oblúkový most s mostovkou visiacou na hustej sieti tyčových závesov - známy základný koncept, ktorý bol skvele navrhnutý a do detailu spracovaný. Konštrukcia preukazuje všestrannú použiteľnosť ocele s nosným oblúkom a sieťou závesov v štyroch rovinách, ktorá tvorí stenu, a umožňuje tak realizovať nízky a veľmi štíhly oblúk. Spolu so zodpovedajúcim postupom výstavby bol vytvorený skutočne pekný návrh umožňujúci prenesenie veľkých zaťaženií od električiek, automobilovej dopravy a chodcov v srdci Prahy. Most propaguje kvality oceľových konštrukcií svoju viditeľne štíhlu konštrukciou a eleganciou. Účinné osvetlenie zdôrazňuje jeho tvarové vyjadrenie. Komisia bola potešená spojením expresívneho dizajnu a zručnosti v modernej priemyselnej výrobe. Trójsky most je ako sochárske dielo a krásny doplnok mesta Prahy. "
Premostenie je tvorené dvojicou samostatných konštrukcií, ktoré sú oddelené dilatáciami nad pilierom umiestneným na Trójskom brehu. Hlavné pole je navrhnuté ako jednoducho podopretá oceľová oblúková konštrukcia (rozpätie 200,4 m, vzopätie oblúka 20,0 m) s predpätou betónovou mostovkou, podporovanou prefabrikovanými priečnikmi v rastri 4 m, zavesenými na systéme dvoch stoviek sieťovo usporiadaných tyčových závesov. Vďaka zvolenému statickému systému sieťového oblúku bolo možné znížiť vzopätie oblúka. Pomer vzopätia a rozpätie je 1/10. Pomer konštrukčnej výšky oblúku a jeho rozpätia je 1/183. Tieto parametre určujú eleganciu plochého oblúkového mosta.
Trójsky most je súčasťou tunelového komplexu Blanka. Je po ňom vedená električková trať, dva pruhy pre automobily v oboch smeroch s chodníkmi pre peších na okrajoch. Navrhnuté riešenie elegantne premosťuje rieku Vltavu smelým oblúkom, ktorý minimálne zasahuje do panorámy mesta. Z hľadiska konštrukčného usporiadania, konfigurácie mosta a použitých materiálov sa jedná o konštrukciu ojedinelú v celosvetovom meradle.
Autori návrhu: Roman Koucký, Libor Kábrt (obaja Roman Koucký architektonická kancelář, sro) a Jiří Petrák s Ladislavom Šaškom (obaja Mott MacDonald CZ, spol. sro).
foto: Metrostav a Excon