Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Medzinárodná šesťčlenná porota hodnotila všetky stavby z architektonicko-stavebného hľadiska s dôrazom na kreatívne a nápadité využitie ocele v architektúre a pri realizácii stavieb. Trójsky most uspel v konkurencii európskych stavieb a bol ocenený ako najlepšia európska oceľová mostová konštrukcia.
Z vyjadrenia poroty:
"Pražský Trójsky most je pôsobivým dielom, ktoré zmazáva hranice medzi architektúrou a inžinierskou stavbou. Oblúkový most s mostovkou visiacou na hustej sieti tyčových závesov - známy základný koncept, ktorý bol skvele navrhnutý a do detailu spracovaný. Konštrukcia preukazuje všestrannú použiteľnosť ocele s nosným oblúkom a sieťou závesov v štyroch rovinách, ktorá tvorí stenu, a umožňuje tak realizovať nízky a veľmi štíhly oblúk. Spolu so zodpovedajúcim postupom výstavby bol vytvorený skutočne pekný návrh umožňujúci prenesenie veľkých zaťaženií od električiek, automobilovej dopravy a chodcov v srdci Prahy. Most propaguje kvality oceľových konštrukcií svoju viditeľne štíhlu konštrukciou a eleganciou. Účinné osvetlenie zdôrazňuje jeho tvarové vyjadrenie. Komisia bola potešená spojením expresívneho dizajnu a zručnosti v modernej priemyselnej výrobe. Trójsky most je ako sochárske dielo a krásny doplnok mesta Prahy. "
Premostenie je tvorené dvojicou samostatných konštrukcií, ktoré sú oddelené dilatáciami nad pilierom umiestneným na Trójskom brehu. Hlavné pole je navrhnuté ako jednoducho podopretá oceľová oblúková konštrukcia (rozpätie 200,4 m, vzopätie oblúka 20,0 m) s predpätou betónovou mostovkou, podporovanou prefabrikovanými priečnikmi v rastri 4 m, zavesenými na systéme dvoch stoviek sieťovo usporiadaných tyčových závesov. Vďaka zvolenému statickému systému sieťového oblúku bolo možné znížiť vzopätie oblúka. Pomer vzopätia a rozpätie je 1/10. Pomer konštrukčnej výšky oblúku a jeho rozpätia je 1/183. Tieto parametre určujú eleganciu plochého oblúkového mosta.
Trójsky most je súčasťou tunelového komplexu Blanka. Je po ňom vedená električková trať, dva pruhy pre automobily v oboch smeroch s chodníkmi pre peších na okrajoch. Navrhnuté riešenie elegantne premosťuje rieku Vltavu smelým oblúkom, ktorý minimálne zasahuje do panorámy mesta. Z hľadiska konštrukčného usporiadania, konfigurácie mosta a použitých materiálov sa jedná o konštrukciu ojedinelú v celosvetovom meradle.
Autori návrhu: Roman Koucký, Libor Kábrt (obaja Roman Koucký architektonická kancelář, sro) a Jiří Petrák s Ladislavom Šaškom (obaja Mott MacDonald CZ, spol. sro).
foto: Metrostav a Excon