Advertorial

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Materská škola Hopsasa - diplomová práca

Diplomová práca z Fakulty architektúry, ktorá vznikla pod odborným vedením Igora Salcera a bola nominovaná na Cenu profesora Lacka.
Diela
Red 403.02.2018
36220+20
Materská škola Hopsasa - diplomová práca
Autori: Ing. arch. Ivana AdamcováSpolupráca: Ing. arch. Igor Salcer, PhD. (Vedúci práce)Návrh: 2017 - 2017Adresa: Dolný Kubín, SlovenskoPublikované: 3. február 2018

Predvčerom sme prezentovali výsledky študentskej súťaže "Škôlka budúcnosti".  Dnes predstavíme návrh, ktorý bol v minulom roku nominovaný na cenu za najlepšiu diplomovú prácu a mal obdobnú tému. 

Projekt predstavujeme s autorským textom:

Materská škôlka Hopsasa je preddiplomový projekt, na ktorý som v rámci záverečnej diplomovej práce ďalej nadviazala. Cieľom práce bolo vypracovanie komplexného riešenia vybraných častí jej interiéru.

Budova sa nachádza v meste Dolný Kubín v tesnej blízkosti centra mesta a v jej dobrej nadväznosti na okolie. Budova je ľahko prístupná verejnou komunikáciou a v pešej dochádzkovej vzdialenosti od centra mesta len 5 minút. V okolí sa nachádza niekoľko športových areálov čo prispelo k výberu tejto lokality z hľadiska jeho využitia predovšetkým pre takýto typ budovy. Škôlka je určená pre deti od 3-6 rokov rozdelená do 3 tried. Celková kapacita je 40 detí. Cieľom bolo vytvorenie takých priestorov, ktoré budú rozvíjať fantáziu detí a nebudú ich limitovať. Vytvorila som tak hlavnú loď, ktorá dispozičným riešením ponúka veľa možností pre deti a tak nadobúda ďalšiu hodnotu a to využitie týchto priestorov aj počas nepriaznivých vonkajších podmienok. Hlavná loď je dvojpodlažná, v jednej časti podpivničená, ktorej súčasťou je veľké átrium, ktoré je možné tiež plne využívať na rôzne aktivity. Jednotlivé triedy, ktorých veľkosť je rozdielna a závisí od počtu detí a ich veku sa napájajú na hlavný priestor a ich spôsob napojenia pripomína ako keby boli do hlavnej lode „zarezané“. Z hľadiska konštrukcie je táto stavba v kombinácii muriva a lepených drevených nosníkov. Interiér je tak z tohto hľadiska ladený do dreva a materiálov jemu príbuzných aby tak vznikla harmónia s materiálmi použitými v exteriéri. Vybrané časti interiéru, ktoré som riešila v diplomovej práci sú predovšetkým priestory hlavnej lode bez technickej časti budovy vrátane kuchyne a z interiéru jednej typickej triedy, jej funkčného rozdelenia a riešenia v rámci stvárnenia v interiéri. Mojou snahou bolo vytvoriť pre deti taký priestor, ktorý poskytuje možnosť variácie, podporuje ich kreativitu a to všetko v duchu bezpečnosti a hygienických zásad.

Koncept
Koncept
Situácia
Situácia
Výkresová časť
Výkresová časť

Filozofia stavby

Pri navrhovaní budovy som vychádzala z hlavného cieľa a to prepojenia exteriéru s interiérom z hľadiska materiálového riešenia a vytvorenia tak ucelenej harmónie ako celku. Nakoľko budova je situovaná v časti mesta, ktorá je vo výbornej nadväznosti na rekreáciu a šport, rovnako som sa snažila o prepojenie vonkajších priestorov budovy a podporiť tak aktivity, ktoré môžu deti vykonávať vonku.

Objekt je tvorený z dvoch častí, ktoré sú síce materiálovo v kontrastne, no ich celkový vzhľad a tvar úzko súvisí . Vyššia časť budovy, hlavný priestor, tvorí tzv.uzol, ktorý prepája hlavné časti objektu s jednotlivými triedami, ktoré sú do tejto hmoty ako keby „zarezané“ čo sa prejavilo v tvare stien v mieste ich napojenia. Centrálne átrium dopomáha k pocitu vzdušnosti a priestrannosti a budova tak nepôsobí ťažko a mohutne. Pri navrhovaní takéhoto typu budovy je veľmi dôležitá vnútorná pohoda prostredia, ktorá dokáže vplývať na náladu a pocity detí. Už názov škôlky „Hopsasa“ v značnej miere naznačuje, že hlavným cieľom pri tvorbe tohto návrhu bolo vytvorenie takých priestorov, ktoré deťom poskytujú priestor na pohyb a ich sebarealizáciu.

Konštrukčno-technické a materiálové riešenie budovy

Konštrukčný systém objektu je tvorený kombináciou nosných murovaných stien (obvodové steny –Porotherm 300T profi), železobetónového skeletu (átrium) a lepených drevených nosníkov. Stropné konštrukcie tvoria monolitické železobetónové dosky hrúbky 250 mm. Vnútorné nenosné steny- priečky sú tvorené murivom Porotherm hr.150mm. Hlavný priestor je z dvoch strán presvetlený oknami, ktoré prebiehajú cez obidve podlažia až na strechu a rovnako presklením konštrukcie átria. Exteriér tejto časti objektu je obložený drevom, ktoré je použité aj na streche. Triedy majú jednoduchú bielu exteriérovú omietku a jednotlivé otvory sú farebne odlíšené a rôzne veľké. Hlavný priestor a triedy sú dilatačne oddelené, a tak tvoria dva konštrukčne nezávislé celky. Svetlá výška priestorov je rozdielna v závislosti od jeho využitia. Nakoľko na exteriér budovy bol zväčša použitý materiál drevo, interiér je tak z tohto hľadiska ladený tiež do dreva a materiálov jemu príbuzných v snahe vytvoriť harmóniu s materiálmi použitými v exteriéri.

Pôdorys 1. NP (1. časť)
Pôdorys 1. NP (1. časť)
Pôdorys 1. NP - osvetlenie (1. časť)
Pôdorys 1. NP - osvetlenie (1. časť)
Pôdorys 1. NP - podláhy (1. časť)
Pôdorys 1. NP - podláhy (1. časť)

Dispozično-prevádzkové riešenie budovy

Budova pozostáva z dvoch častí, ktoré na seba priamo nadväzujú. Mojou snahou bolo vytvoriť pre deti taký priestor, ktorý poskytuje možnosť variácie, podporuje ich kreativitu a to všetko v duchu bezpečnosti a hygienických zásad. Hlavná loď je dvojpodlažná, v jednej časti podpivničená, ktorej súčasťou je veľké átrium. To je „srdcom“ tohto priestoru. Na vstupnom podlaží je priestor viacúčelového charakteru, šatňa situovaná pri vstupe a jedáleň, ktorá je súčasťou otvoreného priestoru. Technické zázemie a kuchyňa sú v blízkej nadväznosti na jedáleň. Jednotlivé triedy, ktorých veľkosť je rozdielna a závisí od počtu detí a ich veku sa napájajú na hlavný priestor. Každá trieda je rozdelená na 3 zóny- hracia, spacia časť a hygiena. Na druhom nadzemnom podlaží sa nachádzajú herné priestory, vedenie škôlky a telocvičňa.

Pôdorys 1. NP (2. časť)
Pôdorys 1. NP (2. časť)
Pôdorys 1. NP - osvetlenie (2. časť)
Pôdorys 1. NP - osvetlenie (2. časť)
Pôdorys 1. NP - podlahy (2. časť)
Pôdorys 1. NP - podlahy (2. časť)

Konštrukčno-technické riešenie vybranej časti interiéru

Konštrukčné riešenie interiéru budovy škôlky sa nesie v duchu bezpečnosti. Nakoľko tieto priestory sú určené deťom je pri navrhovaní pre takúto skupinu ľudí dôležité dômyselné premyslenie konštrukčných riešení a detailov. Strop medzi prvým a druhým nadzemným podlažím je železobetónový s hr.250 mm, podporený železobetónovými stĺpmi 300x300 mm omietnutými vápenno-cementovou omietkou. Podlažia sú prepojené schodiskom, ktoré je betónové s drevnými nástupnicami. V rámci schodiska je riešená atypická konštrukcia, ktorá pozostáva s nosnej oceľovej konštrukcie a dreva. Z hľadiska bezpečnosti je po stranách tejto konštrukcie osadené presklenie a drevené lamely 40x40mm, ktorých osová vzdialenosť je 120 mm. Átrium, ktoré sa napája na vstupné priestory je tvorené kombináciou železobetónových stĺpov a fixného presklenia po celej jeho výške. Vnútorné nenosné steny- priečky sú tvorené murivom Porotherm hr.150mm. Triedy, ktoré sa priamo napájajú na hlavnú časť objektu, sú od nej dilatačne oddelené a tak konštrukčne nezávislé. Rovnako ako hlavný priestor, tak aj trieda má sedlovú strechu z lepených drevených nosníkov, ktoré v interiéri nie sú priznané. Na ich prekrytie sa použil zavesený podhľad Rigips s hrúbkou sadrokartónovej platne 12,5 mm. Trieda je presvetlená štvorcovými plastovými oknami, rôznej veľkosti a rôzneho farebného prevedenia. Ostenie okenného otvoru je obložené drevnými masívnymi doskami, ktoré presahujú za hranu obvodovej steny a tak je táto časť súčasť nábytkovej sústavy. Nakoľko okná sú v rôznych výškach vznikne tak priestor na sedenie alebo stôl.

Svetlá výška v jednotlivých triedach je v najvyššom bode  +3,3 m a v mieste najnižšieho bodu +2,375m. V priestore hlavnej časti budovy sa svetlá výška pohybuje od +2,75m – 8,3 m, v mieste vrcholu sedlovej strechy.

V priestoroch interiéru prevláda biela farba v kombinácii s drevom (buk –masív, dyha a pod.). Kontrastnými prvkami je farebný mobiliár (stoličky, stoly..) avšak dominantné sú predovšetkým prírodné materiály. Na všetky steny je použitá biela umývateľná omietka Tikkurila Feelings s výnimkou hygienickej časti, kde je keramický obklad. V spoločných priestoroch je navrhovaná protišmyková vinylová podlaha a v priestoroch hygieny keramická dlažba. Na časti steny, ktorá sa nachádza v hlavnej budove je použitá magnetická popísateľná farba.

Rezopohľad  A-A (hlavný priestor)
Rezopohľad A-A (hlavný priestor)
Rezopohľad B-B (hlavný priestor)
Rezopohľad B-B (hlavný priestor)
Rezopohľad C-C (hlavný priestor)
Rezopohľad C-C (hlavný priestor)

Dispozično-prevádzkové riešenie vybranej časti interiéru

Vstup je situovaný v severovýchodnej časti dvojpodlažnej budovy, do ktorej sa vchádza cez presklené zádverie. Šatňa je priamo napojená na zádverie a tvorí tak filter medzi interiérom a exteriérom budovy. Zo zádveria sa vchádza do vstupnej časti škôlky, na ktorú sa napája multifunkčný priestor a átrium. Tieto priestory sú otvorené cez dve podlažia, vďaka čomu je dispozícia vzdušná a podporuje ľahkú orientáciu v priestore.

Átrium, ktoré je akýmsi srdcom budovy, má umožnený vstup z dvoch strán, a to zo vstupnej časti a z jedálne, čím je podporené jeho využitie v čase priaznivého počasia. Okrem tohto využitia a presvetlenia vnútorných častí budovy, slúži aj ako miesto na pestovanie zeleniny a ovocia. Jedáleň, ktorá nemá špecifické vyčlenenie v priestore, priamo nadväzuje na technický úsek škôlky a na izolačnú miestnosť, ktorá má samostatný vstup z exteriéru budovy.

Pôdorys 2. NP
Pôdorys 2. NP
Pôdorys 2. NP - osvetlenie
Pôdorys 2. NP - osvetlenie
Pôdorys 2. NP - podlahy
Pôdorys 2. NP - podlahy

Na tomto podlaží sa nachádzajú aj jednotlivé triedy, ktoré priamo nadväzujú na vyššie spomenuté priestory. Každá trieda je rôzne veľká, nakoľko to závisí od počtu a veku detí. Pri vstupe do triedy je na strane situovaná hygiena s presklenými dverami, aby bola zabezpečená kontrola zo strany vychovávateľa. V rámci hygieny je navrhnuté aj samostatné wc a sprcha. Zvyšok triedy je rozdelený na multifunkčnú a spaciu časť. Tá je od hracej oddelená priečkou a posuvnými dverami, čo jednoznačne oddeľuje tieto priestory. Trieda je navrhnutá tak aby podporila rôzne tipy aktivít pre deti. Z tohto hľadiska je tak trieda pomyselne rozdelená na miesto, kde sa deti môžu realizovať, kresliť si, pozerať rozprávky a z hernej časti, ktorá pozostáva z dvoch úrovní prepojenými lezeckou stenou.

Druhé nadzemné podlažie je s prvým, vstupným podlažím, prepojené atypickým betónovým schodiskom. Na tomto podlaží sa nachádzajú priestory pre hranie a miestnosti vedenia škôlky. Telocvičňa, ktorá je situovaná v severnej časti budovy, slúži ako miestnosť na ranné rozcvičky alebo je využívaná na iné športové aktivity.

Pôdorys 1. NP - trieda
Pôdorys 1. NP - trieda
Pôdorys 1. NP - trieda - osvetlenie
Pôdorys 1. NP - trieda - osvetlenie
Pôdorys 1. NP - trieda - podlahy
Pôdorys 1. NP - trieda - podlahy

Záver

Cieľom v mojej záverečnej diplomovej práci bolo už do navrhnutej budovy materskej školy, ktorá bola zadaním mojej preddiplomovej práce, navrhnúť a dotvoriť interiér jej vybranej časti. Dispozično-prevádzkové riešenie škôlky je založené na jednoznačnom rozdelení celkového objektu na hlavný priestor a triedy, ktoré sa k nemu pripájajú. Vznikli tak jednotlivé funkčné zóny, ktoré na seba plynulo nadväzujú, čo som chcela aby sa prejavilo aj v použitých materiáloch v rámci interiéru. Interiér tak pôsobí veľmi ucelene, no rôznymi konštrukčnými riešeniami, ktoré sa v ňom objavili ho robia o to viac zaujímavejším.

Rezopohľad triedou A-A
Rezopohľad triedou A-A
Rezopohľad triedou B-B
Rezopohľad triedou B-B
Rezopohľad triedou C-C
Rezopohľad triedou C-C

Vizualizácie interiéru:

Podklady: Ivana Adamcová

Poloha diela

Ing. arch. Ivana Adamcová

Súvisiace články

Vložené
21. september 2017
0
3622
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím