Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Flexibilné mesto sa dokáže prispôsobiť rýchlemu vývoju a novým trendom, ale zároveň nepodlieha generickosti a zachováva si svoju tvár a genius locci. Vhodne podporí svoj charakter a výnimočnosť. Je to mesto pre všetkých...
Filozofia návrhu a koncept:
Dvory, pasáže a charakteristická rozmanitosť zástavby tvoria neodmysliteľnú súčasť riešenej lokality. Preto sme sa rozhodli maximálne sfunkčniť existujúce priestory bez závažných zásahov do pôvodnej štruktúry. Vzájomným poprepájaním ulíc a verejných priestorov sa rozptýli pohyb na samotnej obchodnej ulici, čo vtiahne život do zabudnutých dvorov. Nová zástavba doplnená v duchu typickej parcelácie a prepojenosť priestorov podporia zákaznícku a funkčnú diverzitu na obchdonej, ktorá je jej najsilnejšou hodnotou.
Funkčno-prevádzkové vzťahy:
Vytvorili sme sieť verejných priestorov, ktoré umožňujú plynulý prechod územím aj v priečnom smere. Od Tatracentra sa dostaneme zo severného bloku obchodnej plynulo do južného priamo k Židovskej synagóge až na Heydukovu ulicu. Takisto bude možné prejsť z Mickiewiczovej ulice cez Hurbanove kasárne paralelne s obchodnou ulicou až po Námestie SNP cez pasáž na Jedlíkovej ulici. Vytvorili sme nové oddychové zóny so zeleňou, vegetačné strechy, vertikálne záhrady a verejné priestory doplnili o nové stromy. V návrhu sme podporili obchodnú funkciu, doplnili polyfunkčné objekty, bývanie, služby, administratívu, ale aj gastroprevádzky a kultúru. V objektoch hurbanových kasární sme rozšírili galériu a doplnili novú funkciu komunitného voľnočasového centra. Otvorili sme areál synagógy (záhrada), a dobudovali k nej múzeum. Kollárovo námestie sme obohatili o objekty s pochôdznym prestrešením v bezprostrednej blízkosti novej zastávky MHD. Nájdeme tu kaviareň s pobytovou zónou na streche, zeleň, výstup z podzemných garáží, obchod, infocentrum a podrobný plán Obchodnej informujúci o všetkých prevádzkach vrátane dvorov. To je možnosť ako eliminovať reklamné banery a pútače z Obchodnej ulice a zbaviť ju vizuálneho smogu. Vhodná revitalizácia Kollárovho námestia resp. nové riešenie môže mať pozitívny dopad na samotnú Obchodnú ulicu a prilákať viac ľudí, zákazníkov aj vďaka automobilovej dostupnosti a atraktívnejšiemu prostrediu.
História a širšie vzťahy:
Obchodná ulica sa nachádza na východnej rozvojovej osi Bratislavy vedúcej z historického centra mesta, pokračujúc Mickiewiczovou a Záhradníckou smerom do Ružinova. Je pokračovaním Michalskej ulice a končí pri Kollárovom námestí. Vznikla ako hlavná ulica bývalého Schöndorfského predmestia a viedla od Michalskej brány k Schöndorfskej bráne, umiestnenej na vonkajšom palisádovom opevnení mesta. Už v 13. storočí sa tu údajne usídlili maďarskí služobníci Hradu, neskôr na Obchodnej bývali prevažne vinohradníci. Po prvej svetovej vojne sa skladba obyvateľov na Obchodnej značne rozšírila, stala sa frekventovanou obchodnou tepnou, usadili sa tu obchodníci a remeselníci (najväčšie percento obchodu v starom meste). Dodnes si zachovala charakter rušnej mestskej ulice s prevažujúcou obchodnou funkciou, pravdepodobne aj pre jej výhodnú polohu vo výbornej pešej dostupnosti ako aj MHD. Priamo naprieč ulicou vedie električková trať, ktorá privádza ľudí zo všetkých mestských častí. Značný príliv ľudí prichádza Z Kollárového a Hodžovho námestia, kde sú zastávky trolejbusov a autobusov. Z Hodžovho námestia sa na Obchodnú dostaneme Poštovou ulicou, ktorá ju križuje v juhozápadnej časti. Spája ju s Námestím SNP a ďalej s Kamenným námestím, kde sa nachádzajú ďalšie zastávky električiek. Obchodná tvorí ,,vstupnú bránu´´ do historického centra mesta. Láka do neho atraktívnym priehľadom na hrad. V blízkosti sa nachádzajú aj iné významné objekty: Prezidentský palác na Hodžovom námestí, Divadlo Nová scéna, známy hotel Crowne Plaza (bývalý hotel Fórum), Austria Trend Hotel na Poštovej a medzi nimi administratívno-obchodné Tatracentrum. Za Kollárovým námestím sa nachádza areál fakúlt STU. Okolo nich sa dostaneme peši na hlavnú stanicu z Obchodnej do 20 min.
Charakteristika územia a jeho problémy:
Po štúdii sociologického výskumu vyplynulo, že Obchodná ulica je stále dosť populárna, ale "už nie je tým, čím bývala." Pôvodne dvojpodlažná ulica v súčasnosti pôsobí zubato, staré meštianske domy boli doplnené budovami z obdobia modernizmu a vyššími budovami z konca storočia. Okrem výškového a typologického kontrastu objektov sú pre Obchodnú charakteristické úzke dlhé parcely. Územie nie je využívané len na nákupy a zábavu, vo vyšších budovách sa nachádzajú rezidenčné byty. Čo sa týka prevádzok, na Obchodnej dominujú 2 sektory: gastronómia (27%) a móda (21%). 41% prevádzok je otvorených v sobotu poobede a 22% večer a v noci. Za jeden z najväčších problémov územia je nedostatok parkovacích miest, vandalizmus, nízka bezpečnosť, neporiadok a špina. Ďalej fluktuácia prevádzok a ich nízka kvalita, zlý stav verejného priestoru a vizuálny smog (reklamy a bannery). Počas víkendov je ulica "mŕtva", vtedy sa prevádzkarom predaj nevypláca. Majitelia prevádzok vo dvoroch a pasážach sa cítia byť znevýhodnený, kvôli nízkej viditeľnosti prevádzok. Ďalšou slabou stránkou sú zanedbané dvory, schátraný bytový fond, a nepriechodnosť v priečnom smere a kolízne dopravné uzly v najbližšom okolí, kde do stretu prichádza jednak chodec so všetkými ostatnými druhmi dopravy a tiež samotné križovanie električiek, trolejbusov, autobusov.
Riešenie dopravy:
V našom návrhu riešime problém s dopravou odľahčením zaťažených dopravných uzlov v okolí - Kollárovo námestie -presunutie cestnej komunikácie zo strany Obchodnej ulice pred potravinársko-chemickú fakultu STU (vznikne pomyselné ukončenie obchodnej ulice, vytvorenie pešej zóny) a odklonenie dopravy cez Radlinského ulicu a Námestie slobody. Zmena organizácie dopravy na Americkom námestí - prepojenie ul.Imricha Karvaša s Krížnou a Záhradníckou
- obmedzenie dopravy na mickiewiczovej ul. na jednosmerku - ul. 29.augusta primárne pre trolejbusy. Navrhli sme hromadné podzemné garáže pod Hurbanovými kasárňami, námestím SNP, Heydukovej, Špitálskej a Banskobystrickej ulici a zväčšili kapacitu parkovacích miest v podzemí Kollárovho námestia. (Zredukovanie parkovacích miest popri ceste)
Podklady: Laura Foltínová, Veronika Mandincová