Advertorial

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Rekonštrukcia pobočky Slovenskej sporiteľne, Námestie SNP, Bratislava

Obnova interiéru v jednej z najcennejších ranofunkcionalistických budov na Slovensku.
Diela
Red 317.04.2018
38200+24
Rekonštrukcia pobočky Slovenskej sporiteľne, Námestie SNP, Bratislava
Autori: SIEBERT+TALAŠ, Ing. arch. Slavomír Valigurský, Ing. arch. Alena UlejováSpolupráca: Ing. arch. Marek Ortuta, Ing. arch. Martin Bohumel, Ing. arch. Denisa Šťastná, Ing. arch. Viliam StrajňakInvestor: Slovenská sporiteľňaPodlažná plocha: 1 094,69 m2Návrh: 2016 - 2017Realizácia: 2017 - 2017Adresa: Námestie SNP 18, Bratislava, SlovenskoPublikované: 17. apríl 2018

História

Koncom 20. rokov minulého storočia sa na najväčšom bratislavskom námestí započalo s výstavbou budovy, ktorá predznamenala nástup moderny na Slovensku.

Projekt Mestskej sporiteľne vzišiel zo súťaže v roku 1927. Zvíťazil Juraj Tvarožek. Stavba bola v jeho diele výrazným zlomom. Aj vďaka bratovi Tomášovi, ktorý bol v tom čase vedúcim úradníkom Mestskej sporiteľne. Architekt naplno využil voľnosť tvorby a našiel odvahu experimentovať. Namiesto “vážnej” historizujúcej fasády, ktorá sa od finančnej inštitúcie automaticky očakávala navrhol Tvarožek stavbu rýdzo modernú.  

“Keby sme mali nájsť vo svojej dobe najrevolučnejšiu slovenskú modernú funkcionalistickú budovu, bola by ňou určite Mestská sporiteľňa v Bratislave,” píše sa v Registri modernej architektúry Slovenska DOCOMOMO.

Na stavbe zrealizovanej v rokoch 1930 až 1931 bola prvýkrát na Slovensku použitá fasáda zavesená na oceľobetónovom skelete. So zložitým technickým riešením neboli na našom území v tej dobe žiadne skúsenosti. Juraj Tvarožek realizáciou nadviazal na svetový trend nielen v architektúre, ale aj v oblasti konštrukcií. Subtílne oceľové rámy okien strieda obklad z farebného skla Mirotax.

Zaujímavosťou je aj komplikované založenie budovy na takmer 600 pilótach, keďže objekt stojí na naplavenine hlbokej 7,5 m. Samotná stavba však postupovala rýchlo a sporiteľňa bola dokončená za 14 mesiacov.

Suterén a dve nadzemné podlažia zaberajú celý úzky pozemok. Významným prvkom dispozičného riešenia bola pôvodne obchodná pasáž, ktorá prechádzala až do objektu Luxor na Štúrovej ulici. Z pasáže na prízemí boli prístupné aj schodiská oboch traktov Mestskej sporiteľne. Na prvom poschodí sa nachádzala pôsobivá vkladová hala a prislúchajúce kancelárie. Na druhom poschodí sídlila administratíva, na ďalších štyroch poschodiach boli situované kancelárie a byty. Vkladová hala druhého poschodia bola presvetlená sklobetónovým stropom, nad ktorým bol vnútorný dvor. Celkovo má objekt 6 nadzemných podlaží.

Súčasťou komplexného architektonického diela bol samozrejme aj verejný interiér banky. Vestibul a schodisko boli obložené vzácnym levickým zlatým ónyxom, osvetlenie zabezpečovalo svietidlo nad nástupnou terasou. Časť podlahy bankovej haly tvorili nosné sklobetónové tvárnice, ktoré zároveň presvetlovali pasáž vedúcu na prízemí. O poschodie vyššie našiel sklobetón uplatnenie ako výplň polí elegantnej železobetónovej klenutej konštrukcie. Prepážková ústredná hala je tak veľmi dobre osvetlená prirodzeným svetlom. Nákladné materiály a riešenia neboli použité prvoplánovo, decentne reprezentovali vážnosť inštitúcie.

V sedemdesiatych rokoch 20. storočia došlo k viacerým stavebným úpravám objektu, ktoré nerešpektovali pôvodné architektonické dielo. To sa týkalo aj spomínaného ústredného priestoru bankovej haly. Zariadenie podľa archívnych dokumentov „nevyhovovalo potrebám prevádzky, ako aj úrovni a rozsahu poskytovania peňažných služieb.” Počas rekonštrukcie bohužiaľ došlo k odstráneniu pôvodných architektonických detailov ako boli napríklad obslužné pulty, obklady, svietidlá, a mobiliár.

V rokoch 1998 až 2001 bola podľa projektov architektonickej kancelárie Ateliér architektúry - Bahna - Palčo - Starý - Toma zrealizovaná obnova objektu, ktorej súčasťou bola aj nová úprava bankovej haly. Prestavba na rozdiel od predchádzajúcich zásahov pracovala s priestorom citlivejšie. Autori pri nej uplatnili v kópii niektoré originálne architektonické detaily.

Paranorma - levitujúce okná bez limitov
BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie
Autor: SIEBERT+TALAŠ

Súčasnosť

V roku 2017 bola podľa projektov Architektonického štúdia SIEBERT+TALAŠ zrealizovaná ďalšia obnova bankovej haly, tiež vyvolaná novými prevádzkovými potrebami. Podkladom pre rekonštrukciu bol architektonicko-historický výskum, doplnený o sondážny prieskum originálnej farebnosti. Obnova nadviazala na pozitívne prvky predchádzajúcej práce ateliéru Bahna - Palčo - Starý - Toma s tým, že dôslednejšie sledovala originál.

Krajský pamiatkový úrad Bratislava v priebehu obnovy trval v maximálne miere na rekonštrukcii originálneho riešenia architekta Tvarožka, vrátane farebnosti  interiéru, rekonštrukcii ónyxového schodiska, či pultov v pôvodnom tvare.

Dôležitým prvkom interiéru je aj prezentácia pôvodnej sklobetónovej podlahy, ktorá v originálnom projekte kopírovala pôdorysný tvar transparentných polí klenby nad bankovou halou. Počas búracích prác boli sklenené tvárnice odkryté pod žulovou dlažbou kladenou do pieskového lôžka. Tvarožkov sklobetónový strop sa zachoval viacmenej v pôvodnom rozsahu. Samotné tvarovky vložené do liateho terazza však boli bohužiaľ výrazne poškodené a na niektorých miestach rozbité. Počas predchádzajúcich rekonštrukcí bolo tiež výškovo upravené vstupné ónyxové schodisko, čím sa sklobetón dostal pod úroveň podlahy. Aj kvôli týmto skutočnostiam bola historická vrstva po zdokumentovaní zčasti opätovne prekrytá novou kamennou dlažbou. Kameň je uložený do pieskového lôžka a nepoškodzuje pôvodný sklobetón. Autentické členenie modulov stropu v náznaku znázorňujú zapustené nerezové lišty. Vybranú zachovanú časť predvojnovej stropnej konštrukcie sa podarilo odborne zrekonštruovať. Štyri polia vyplnené sklobetónovými tvárnicami sú prezentované pod pochôdznym sklom. 

Pôvodný návrh kopíruje aj vstup do budovy. Kruhový turniket nahradila replika pôvodných dverí. Na svoje predošlé miesto pri vstupe boli prinavrátené aj dve mramorové plastiky významného bratislavského sochára Alojza Rigeleho, symbolizujúce Prácu a Sporivosť.

Najvýznamnejšou zmenou v zariadení bankovej haly bolo rozčlenenie priebežných zákazníckych pultov na menšie moduly, ktoré zodpovedajú novým prevádzkovým požiadavkam. Zariadenie sa po výraznej reorganizácii vracia bližšie k pôvodnému Tvarožkovému usporiadaniu. Pôdorysné umiestnenie pultov zodpovedá originálu, ich členenie však umožnilo prístup klientov k stolom bankových pracovníkov. Na ich pôvodnú celistvú formu odkazujú intarzie v podlahe, ktoré materiálovo reflektujú povrch pultov.

Prepážková hala je opticky ukončená stenou zo sendvičových panelov, za ktorou sa nachádzajú samostatné kancelárie, zasadacie miestnosti a pracovňa vedenia.

Foto: Slavomí­r Valigurský, Roman Dibarbora
Foto: Slavomí­r Valigurský, Roman Dibarbora
Foto: Slavomí­r Valigurský, Roman Dibarbora
Foto: Slavomí­r Valigurský, Roman Dibarbora
Foto: Slavomí­r Valigurský, Roman Dibarbora
Foto: Slavomí­r Valigurský, Roman Dibarbora
Foto: Slavomí­r Valigurský, Roman Dibarbora
Foto: Slavomí­r Valigurský, Roman Dibarbora
Foto: Slavomí­r Valigurský, Roman Dibarbora

Okrem rekonštrukcie ústrednej haly a vstupu, ktorá podliehala prísnym pravidlám pamiatkovej obnovy, sa zaoberali architekti z ateliéru SIEBERT + TALAŠ tiež stvárnením multifunkčného priestoru na prvom nadzemnom podlaží. Po prekonaní schodiska prechádzame popri kruhovom informačnom pulte do krídla, kde boli pôvodne kancelárie s priehľadom na Kamenné námestie. Pôvodne neverejný priestor je v súčasnosti využívaný pre vzdelávacie podujatia, školenia, výstavy organizované Nadáciou Slovenskej sporiteľne. Multifunkčný priestor je možné oddeliť systémom posuvno-otočných sklenených krídiel, čo zabezpečuje nerušenú prevádzku pobočky aj v prípade prebiehajúceho podujatia. Zariadenie interiéru v tejto časti zodpovedá jeho určeniu. Fixných prvkov je minimum, variabilitu zabezpečujú mobilné boxy pod oknami a nový preglejkový mobiliár. Led svietidlá sú integrované do podhľadu.

Potešiteľnou skutočnosťou je to, že čoraz viac rekonštrukcií (vrátane tejto) sa uberá správnym smerom. K nepochybným historickým hodnotám sa pristupuje s rešpektom a so snahou o ich čo najvernejšiu obnovu. Nové prvky interiéru a mobiliáru sú priznané a reverzibilné. 

Foto: Slavomí­r Valigurský, Roman Dibarbora
Foto: Slavomí­r Valigurský, Roman Dibarbora
Foto: Slavomí­r Valigurský, Roman Dibarbora
Pôvodný interiér bankovej haly
Pôvodný interiér bankovej halyAutor: Jaromír Funke, 1932 - Web umenia

Podklady: SIEBERT+TALAŠ

Kamenárske práce, vrátane rekonštrukcie zlatého levického ónyxu realizovala spoločnosť MramorLand.

Poloha diela

SIEBERT+TALAŠ
Ing. arch. Slavomír Valigurský
Ing. arch. Alena Ulejová
Vložené
8. apríl 2018
0
3820
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím