Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
21. január 2021
0
1284

Prestavba fary v obci Vřesovice (ČR)

Konverzia barokového areálu. Škola a denný stacionár v priestoroch národnej kultúrnej pamiatky.
Prestavba fary v obci Vřesovice (ČR)
Autori: Ing. arch. Jiří MarkevičSpolupráca: Ing. arch. Jaroslav Sedlák, Ing. Zdeněk Opletal (hlavní projektant), Ing. Dana Opletalová (projektantka), Ing. arch Vendula Markevičová, Ph.D. (úpravy exteriéru), BcA. Radim Lisa (grafický dizajn), MgA. Marie Štindlová (grafický dizajn)Investor: Obec VřesovicePodlažná plocha: 950 m2Investičný náklad: 1, 26 mil. €Návrh: 2016 - 2018Realizácia: 2018 - 2019Adresa: 107, Vřesovice, Česká republikaPublikované: 25. január 2021

U našich západných susedov sa v posledných rokoch podarilo zrealizovať viacero kvalitných školských stavieb (prehľad realizácií na území bývalého Česko-Slovenska nájdete tu). Realizácia v juhomoravskej obce Vřesovice, s menej ako šesto obyvateľmi sa môže do tohto výberu hrdo zaradiť.  Obci sa v priebehu rokov podarilo nielen revitalizovať areál bývalej barokovej fary, ale tiež vytvoriť kvalitné a jedinečné prostredie pre žiakov a ich učiteľov.

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice

Kontext

Prestavba barokového súboru bývalej fary a farského statku, ktorý je súčasťou výraznej barokovej osi obce Vřesovice: zámok - kaplnka sv. Jána Nepomuckého - fara so statkom - návršie s kostolom sv. Petra a Pavla. Architektonické riešenie stavia na historickej hodnote súboru, ktorý rozvíja pre potreby novej funkcie - prevádzky základnej školy.

Genéza

Keď sa obec Vřesovice dohodla s cirkvou na prevode fary a farského statku do obecného majetku, mala cirkev želanie, aby obec nenechala celý súbor zchátrať a využívala ho k bohumilému účelu. Preto od roku 2013 slúži hlavný objekt fary ako základná škola. O dva roky neskôr bol na prízemí dvoch hospodárskych krídel zriadený denný stacionár s kuchyňou a jedálňou, ktoré využíva aj spomínaná škola. Úlohou architektov bolo rekonfigurovať ďalšiu časť hospodárskych stavieb do dvoch kmeňových tried a dvoch odborných učební, čo sa podarilo zrealizovať v lete roku 2019. Posledným dielom skladačky zostáva k barokovému komplexu priliehajúca Orlovňa (pôvodne sídlo katolíckej športovej organizácie), ktorú plánuje obec premeniť na telocvičňu a dve klubovne. Projekt čaká v súčasnosti na vhodnú dotáciu.

Historická situácia
Historická situácia

Východiská a koncept

Potreba rekonštrukcie vychádzala z požiadaviek na rozšírenie kapacity školy, záchrany rýchlo chátrajúcich krovov hospodárskych krídel barokového komplexu a úpravy neuspokojivého stavu dvora. Celý súbor vznikal postupne, jeho časti slúžili na rôzne účely a zachovali sa v rozdielnom stave. V rovnakom duchu sa nesie rekonštrukcia, ktorá prebieha postupne, podľa potrieb obce, finančných prostriedkov a stavu jednotlivých častí komplexu. Prevádzková a technická pluralita sa logicky stala hlavným východiskom konceptu rekonštrukcie.

Architekti v návrhu kládli dôraz na prepojenie jednotlivých častí tak, aby nebola potlačená historická hodnota komplexu. Dôležitým cieľom bola koexistencia školy a stacionáru tak, aby sa obe skupiny užívateľov cítili príjemne a slobodne užívali všetky časti areálu.

Pôdorys 1. NP
Pôdorys 1. NPAutor: Public Atelier + FUUZE
Pôdorys 2. NP
Pôdorys 2. NPAutor: Public Atelier + FUUZE
Rez A-A
Rez A-AAutor: Public Atelier + FUUZE
Rez B-B
Rez B-BAutor: Public Atelier + FUUZE
Rez C-C
Rez C-CAutor: Public Atelier + FUUZE

Architektúra

Nové aj pôvodné historické objemy sa v súbore vzájomne prelínajú, napriek tomu sú od seba jasne odlíšené. Historické časti zjednocuje klasická omietnutá fasáda, červená strecha z bobroviek a medené klampiarske prvky. Nové objemy charakterizuje jednoduchý kubický tvar, hladký povrch a výrazná farebnosť. Akcentované sú najmä priechody a prepojenia budov, ktoré historicky stáli oddelene. Do komplexu prinášajú hravosť nielen svojou farebnosťou, ale aj novými možnosťami pohybu. Deti si môžu slobodne voliť, ktorý vstup do školy využijú a po akej farbe sa vydajú. Silu konceptu podporuje spojenie učební v objekte fary s novými triedami do uceleného okruhu.

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice

Ešte pred vstupom autorov z FUUZE a Public Atelier do projektu boli na prízemí fary situované obslužné priestory školy a do prízemia dvoch hospodárskych krídel denný stacionár. Návrh na tento stav reagoval umiestnením hlavnej prevádzky školy na poschodie. Architekti sa chopili príležitosti na záchranu hodnotného barokového krovu a využili polohu súboru na päte svahu kostolného návršia. Nové učebne tak získali prístup na trávnatú plochu, s výhľadom na kostol sv. Petra a Pavla.

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice

Veľkorysému barokovému komplexu vdýchol projekt nový život. Autori pracovali pri rekonštrukcii objektu so statusom národnej kultúrnej pamiatky s citom a zároveň sebavedome, so súčasným architektonickým tvaroslovím. Napriek tomu, že rekonštrukcia historickej budovy znamenala pre novú funkciu množstvo obmedzení, priniesla pedagógom a deťom zážitok z priestoru a jeho väzby k okoliu. “Důležitým se ve škole stává moment hravosti a svobodného pohybu. Zásadním je tu i volný prostor, kde mohou děti svobodně pobíhat a pobývat. Prostor, kde si tvoří vlastní pravidla – aby si odpočinuli od řádu a diktátů,” dopĺňajú na záver autori.

Foto: BoysPlayNice

Autor: Public Atelier + Studio FUUZE
Podklady: Linka
Fotografie: BoysPlayNice

Použité materiály a riešenia: strešné okná VELUX v podkrovných priestoroch učební

Poloha diela

Ing. arch. Jiří Markevič
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím