Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
U našich západných susedov sa v posledných rokoch podarilo zrealizovať viacero kvalitných školských stavieb (prehľad realizácií na území bývalého Česko-Slovenska nájdete tu). Realizácia v juhomoravskej obce Vřesovice, s menej ako šesto obyvateľmi sa môže do tohto výberu hrdo zaradiť. Obci sa v priebehu rokov podarilo nielen revitalizovať areál bývalej barokovej fary, ale tiež vytvoriť kvalitné a jedinečné prostredie pre žiakov a ich učiteľov.
Kontext
Prestavba barokového súboru bývalej fary a farského statku, ktorý je súčasťou výraznej barokovej osi obce Vřesovice: zámok - kaplnka sv. Jána Nepomuckého - fara so statkom - návršie s kostolom sv. Petra a Pavla. Architektonické riešenie stavia na historickej hodnote súboru, ktorý rozvíja pre potreby novej funkcie - prevádzky základnej školy.
Genéza
Keď sa obec Vřesovice dohodla s cirkvou na prevode fary a farského statku do obecného majetku, mala cirkev želanie, aby obec nenechala celý súbor zchátrať a využívala ho k bohumilému účelu. Preto od roku 2013 slúži hlavný objekt fary ako základná škola. O dva roky neskôr bol na prízemí dvoch hospodárskych krídel zriadený denný stacionár s kuchyňou a jedálňou, ktoré využíva aj spomínaná škola. Úlohou architektov bolo rekonfigurovať ďalšiu časť hospodárskych stavieb do dvoch kmeňových tried a dvoch odborných učební, čo sa podarilo zrealizovať v lete roku 2019. Posledným dielom skladačky zostáva k barokovému komplexu priliehajúca Orlovňa (pôvodne sídlo katolíckej športovej organizácie), ktorú plánuje obec premeniť na telocvičňu a dve klubovne. Projekt čaká v súčasnosti na vhodnú dotáciu.
Východiská a koncept
Potreba rekonštrukcie vychádzala z požiadaviek na rozšírenie kapacity školy, záchrany rýchlo chátrajúcich krovov hospodárskych krídel barokového komplexu a úpravy neuspokojivého stavu dvora. Celý súbor vznikal postupne, jeho časti slúžili na rôzne účely a zachovali sa v rozdielnom stave. V rovnakom duchu sa nesie rekonštrukcia, ktorá prebieha postupne, podľa potrieb obce, finančných prostriedkov a stavu jednotlivých častí komplexu. Prevádzková a technická pluralita sa logicky stala hlavným východiskom konceptu rekonštrukcie.
Architekti v návrhu kládli dôraz na prepojenie jednotlivých častí tak, aby nebola potlačená historická hodnota komplexu. Dôležitým cieľom bola koexistencia školy a stacionáru tak, aby sa obe skupiny užívateľov cítili príjemne a slobodne užívali všetky časti areálu.
Architektúra
Nové aj pôvodné historické objemy sa v súbore vzájomne prelínajú, napriek tomu sú od seba jasne odlíšené. Historické časti zjednocuje klasická omietnutá fasáda, červená strecha z bobroviek a medené klampiarske prvky. Nové objemy charakterizuje jednoduchý kubický tvar, hladký povrch a výrazná farebnosť. Akcentované sú najmä priechody a prepojenia budov, ktoré historicky stáli oddelene. Do komplexu prinášajú hravosť nielen svojou farebnosťou, ale aj novými možnosťami pohybu. Deti si môžu slobodne voliť, ktorý vstup do školy využijú a po akej farbe sa vydajú. Silu konceptu podporuje spojenie učební v objekte fary s novými triedami do uceleného okruhu.
Ešte pred vstupom autorov z FUUZE a Public Atelier do projektu boli na prízemí fary situované obslužné priestory školy a do prízemia dvoch hospodárskych krídel denný stacionár. Návrh na tento stav reagoval umiestnením hlavnej prevádzky školy na poschodie. Architekti sa chopili príležitosti na záchranu hodnotného barokového krovu a využili polohu súboru na päte svahu kostolného návršia. Nové učebne tak získali prístup na trávnatú plochu, s výhľadom na kostol sv. Petra a Pavla.
Veľkorysému barokovému komplexu vdýchol projekt nový život. Autori pracovali pri rekonštrukcii objektu so statusom národnej kultúrnej pamiatky s citom a zároveň sebavedome, so súčasným architektonickým tvaroslovím. Napriek tomu, že rekonštrukcia historickej budovy znamenala pre novú funkciu množstvo obmedzení, priniesla pedagógom a deťom zážitok z priestoru a jeho väzby k okoliu. “Důležitým se ve škole stává moment hravosti a svobodného pohybu. Zásadním je tu i volný prostor, kde mohou děti svobodně pobíhat a pobývat. Prostor, kde si tvoří vlastní pravidla – aby si odpočinuli od řádu a diktátů,” dopĺňajú na záver autori.
Autor: Public Atelier + Studio FUUZE
Podklady: Linka
Fotografie: BoysPlayNice
Použité materiály a riešenia: strešné okná VELUX v podkrovných priestoroch učební