Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
U našich západných susedov sa v posledných rokoch podarilo zrealizovať viacero kvalitných školských stavieb (prehľad realizácií na území bývalého Česko-Slovenska nájdete tu). Realizácia v juhomoravskej obce Vřesovice, s menej ako šesto obyvateľmi sa môže do tohto výberu hrdo zaradiť. Obci sa v priebehu rokov podarilo nielen revitalizovať areál bývalej barokovej fary, ale tiež vytvoriť kvalitné a jedinečné prostredie pre žiakov a ich učiteľov.
Kontext
Prestavba barokového súboru bývalej fary a farského statku, ktorý je súčasťou výraznej barokovej osi obce Vřesovice: zámok - kaplnka sv. Jána Nepomuckého - fara so statkom - návršie s kostolom sv. Petra a Pavla. Architektonické riešenie stavia na historickej hodnote súboru, ktorý rozvíja pre potreby novej funkcie - prevádzky základnej školy.
Genéza
Keď sa obec Vřesovice dohodla s cirkvou na prevode fary a farského statku do obecného majetku, mala cirkev želanie, aby obec nenechala celý súbor zchátrať a využívala ho k bohumilému účelu. Preto od roku 2013 slúži hlavný objekt fary ako základná škola. O dva roky neskôr bol na prízemí dvoch hospodárskych krídel zriadený denný stacionár s kuchyňou a jedálňou, ktoré využíva aj spomínaná škola. Úlohou architektov bolo rekonfigurovať ďalšiu časť hospodárskych stavieb do dvoch kmeňových tried a dvoch odborných učební, čo sa podarilo zrealizovať v lete roku 2019. Posledným dielom skladačky zostáva k barokovému komplexu priliehajúca Orlovňa (pôvodne sídlo katolíckej športovej organizácie), ktorú plánuje obec premeniť na telocvičňu a dve klubovne. Projekt čaká v súčasnosti na vhodnú dotáciu.
Východiská a koncept
Potreba rekonštrukcie vychádzala z požiadaviek na rozšírenie kapacity školy, záchrany rýchlo chátrajúcich krovov hospodárskych krídel barokového komplexu a úpravy neuspokojivého stavu dvora. Celý súbor vznikal postupne, jeho časti slúžili na rôzne účely a zachovali sa v rozdielnom stave. V rovnakom duchu sa nesie rekonštrukcia, ktorá prebieha postupne, podľa potrieb obce, finančných prostriedkov a stavu jednotlivých častí komplexu. Prevádzková a technická pluralita sa logicky stala hlavným východiskom konceptu rekonštrukcie.
Architekti v návrhu kládli dôraz na prepojenie jednotlivých častí tak, aby nebola potlačená historická hodnota komplexu. Dôležitým cieľom bola koexistencia školy a stacionáru tak, aby sa obe skupiny užívateľov cítili príjemne a slobodne užívali všetky časti areálu.
Architektúra
Nové aj pôvodné historické objemy sa v súbore vzájomne prelínajú, napriek tomu sú od seba jasne odlíšené. Historické časti zjednocuje klasická omietnutá fasáda, červená strecha z bobroviek a medené klampiarske prvky. Nové objemy charakterizuje jednoduchý kubický tvar, hladký povrch a výrazná farebnosť. Akcentované sú najmä priechody a prepojenia budov, ktoré historicky stáli oddelene. Do komplexu prinášajú hravosť nielen svojou farebnosťou, ale aj novými možnosťami pohybu. Deti si môžu slobodne voliť, ktorý vstup do školy využijú a po akej farbe sa vydajú. Silu konceptu podporuje spojenie učební v objekte fary s novými triedami do uceleného okruhu.
Ešte pred vstupom autorov z FUUZE a Public Atelier do projektu boli na prízemí fary situované obslužné priestory školy a do prízemia dvoch hospodárskych krídel denný stacionár. Návrh na tento stav reagoval umiestnením hlavnej prevádzky školy na poschodie. Architekti sa chopili príležitosti na záchranu hodnotného barokového krovu a využili polohu súboru na päte svahu kostolného návršia. Nové učebne tak získali prístup na trávnatú plochu, s výhľadom na kostol sv. Petra a Pavla.
Veľkorysému barokovému komplexu vdýchol projekt nový život. Autori pracovali pri rekonštrukcii objektu so statusom národnej kultúrnej pamiatky s citom a zároveň sebavedome, so súčasným architektonickým tvaroslovím. Napriek tomu, že rekonštrukcia historickej budovy znamenala pre novú funkciu množstvo obmedzení, priniesla pedagógom a deťom zážitok z priestoru a jeho väzby k okoliu. “Důležitým se ve škole stává moment hravosti a svobodného pohybu. Zásadním je tu i volný prostor, kde mohou děti svobodně pobíhat a pobývat. Prostor, kde si tvoří vlastní pravidla – aby si odpočinuli od řádu a diktátů,” dopĺňajú na záver autori.
Autor: Public Atelier + Studio FUUZE
Podklady: Linka
Fotografie: BoysPlayNice
Použité materiály a riešenia: strešné okná VELUX v podkrovných priestoroch učební