Advertorial

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Konverzia domu nábytku na budovu Českého rozhlasu Olomouc

Rekonštrukcia a prestavba jednej z prvých budov s oceľobetónovým skeletom vo vtedajšom Rakúsko-Uhorsku.
Diela
Red 318.11.2022
7770+25
Konverzia domu nábytku na budovu Českého rozhlasu Olomouc
Autori: Ing. arch. Tomáš Bindr, Ing. arch. Martin Struhala, Ing. arch. Hana Staňková, Ing. arch. Pavel MalčekInvestor: Český rozhlasPlocha pozemku: 642 m²Zastavaná plocha: 642 m²Podlažná plocha: 2270 m²Obostavaný objem: 12324 m3Investičný náklad: 2,84 mil. € + 246 tis. € (interiér)Návrh: 2017 - 2021Realizácia: 2021 - 2021Adresa: Pavelčákova 2/19, Olomouc, Česká republikaPublikované: 18. november 2022

Český rozhlas investoval do rozsiahlej konverzie objektu, ktorý oživil hodnotnú stavbu v historickom jadre Olomouca. Projekt vyzdvihol pôvodné kvality diela, a vniesol do priestoru novú, atraktívnu náplň.

Na pôvodnej úzkej a hlbokej gotickej parcele bol v roku 1911, po demolácii obytného domu s obchodným parterom, postavený obchodný dom pre obchodníka s nábytkom Franza Kleina. Autorom projektu bol architekt Christoph Glaser, ktorý sa inšpiroval obchodným domom Gerngross/Herzmansky vo Viedni.

Z pôvodného “právovárečného” domu (termín vzťahujúci sa na právo varenia piva) bol pred demoláciou zachránený novoveký kamenný vstupný portál, ktorý bol skrátený o spodnú časť a novo osadený v interiéri prvého podlažia. Po vojne bol portál, pravdepodobne kvôli nápisom v nemčine, zamurovaný. Znovuobjavený bol až pri prestavbe v druhej polovici 80. rokov minulého storočia.

V roku 1911 išlo o konštrukčne, prevádzkovo a priestorovo progresívnu stavbu, jednu z prvých realizácií monolitického oceľobetónového skeletu nielen v Olomouci, ale aj v celom Rakúsko-Uhorsku. Od roku 1937 až do povojnového znárodnenia patril obchodný dom brnianskemu výrobcovi a predajcovi nábytku Spojené uměleckoprůmyslové závody.

Pôvodná celopresklená secesná fasáda bola poškodená počas vojny. V roku 1946 bola v duchu neskorého funkcionalizmu purizovaná, pribudol tiež keramický obklad podľa návrhu architekta Jaroslava Česala. Prestavbe sa nevyhli ani priestory na druhom nadzemnom podlaží. Napriek týmto zmenám sa takmer sakrálny charakter centrálneho  átria s predajnými ochodzami a horným osvetlením zachoval.

Počas minulého režimu a v 90. rokoch dom slúžil svojmu pôvodnému účelu, prelom tisícročí však priniesol zmenu v spôsobe nakupovania. Využívané bolo neskôr iba prízemie objektu. Na zasklievaciu vodorovnú oceľovú konštrukciu na úrovni tretieho nadzemného podlažia bola ako tepelná izolácia položená minerálna vlna, ktorá znemožnila prirodzené osvetlenie priestoru.

Objekt bolo nutné okrem novej prevádzky Českého rozhlasu prispôsobiť súčasným statickým, požiarnym, tepelno-technickým a hygienickým normám. V priebehu projektovania sa architekti snažili zachovať viditeľnú nosnú štruktúru domu a nenarušiť celistvosť centrálneho priestoru.

Všetky inštalácie sú viditeľné a tvoria výtvarno-technologický dialóg s pôvodnou nosnou štruktúrou. Farebné rozvody priznávajú autori ako novú vrstvu v striktne monochromatickom priestore.

Využitie presklených stien, na viacerých miestach v kontakte s ochodzami, zabezpečuje optické prepojenie priestorov  s centrálnym átriom.

V 5. nadzemnom podlaží sa zachovali pôvodné terrazzové dvojfarebné podlahy. Tmavá farba reflektovala trámy železobetónového skeletu prepísané do podláh. S týmto princípom architekti pracovali aj pri nových podlahách na ostatných podlažiach.

Na uličnej fasáde prebehla výmena výplní otvorov - na poschodiach ich autori rozčlenili na symetrické tretiny. Tento rytmus reflektuje nosný trojtrakt budovy a je pre ňu aj po prestavbe charakteristický. Parter sa opäť posunul na uličnú čiaru, pribudlo veľkoplošné presklenie. Keramická fasáda bola očistená a stĺpy v parteri obložené travertínom.

Vodorovné nosné konštrukcie domu museli byť staticky posilnené. Podlaha prízemia musela byť v centrálnej časti nahradená. Zámočnícke prvky boli repasované. Pôvodná konštrukcia svetlíka neumožňovala zasklenie trojsklom. Aby novotvar na jej mieste pôsobil čo najsubtílnejšie, je zvarený z pásoviny do T profilov. Tiahla sú reminiscenciou pôvodných prvkov.

Tvar a proporcie vysielacích štúdií, réžie a samoobslužných štúdií sa podriaďujú priestorovým danostiam pôvodnej skeletovej konštrukcie. Dizajn a materialita štúdií reflektujú požiadavky priestorovej akustiky. Tak, ako v celom objekte, aj tu prevláda biela farba s pásom modrej nočnej oblohy - éteru, ktorým sa šíria rádiové vlny.

Pred kontrolný bod vo vstupnom podlaží situovali architekti priestory obchodu a marketingu. Kontrolný bod je zároveň vstupným bodom do centrálneho átria, kde sa okrem iného konajú komorné predstavenia, výstavy a koncerty pre verejnosť. Na prvom podlaží je umiestnené záložné vysielacie štúdio s réžiou a zasadacia miestnosť.

Druhé nadzemné podlažie využívajú prevádzky súvisiace s hlavným vysielacím štúdiom. O úroveň vyššie nájdeme produkčné štúdio s réžiou. Štvrté nadzemné podlažie zastrešuje manažment a administratívu. Piate poschodie slúži okrem časti s plynovou kotolňou ako rezerva pre budúce štúdiá a služobné byty. Najvyššie technické podlažie so strojovňou vzduchotechniky rekuperáciou a dieselagregátom využíva priestor bývalej strojovne výťahu.

Až do fázy projektu pre stavebné povolenie pracovali architekti s variantom odstránenia zadnej časti budovy za centrálnym priestorom átria. Vzniknutý priestor mal umožniť výstavbu nahrávacej sály s pentagonálnou réžiou na prvom podlaží a v poschodiach umiestnenie štúdií s réžiami v ideálnych proporciách. Rozpočet stavby však neumožnil realizáciu tohto zámeru.

“V průběhu stavebně-technických průzkumů, projekčních prací i při vlastní realizaci bylo fascinující odkrývat, na jak vysoké úrovni byl technický, estetický a řemeslný um našich předků. A na kolik bylo jejich činění před více než sto léty svobodnější, oproštěno od množství dnešních předpisů,”  dopĺňajú na záver svoje skúsenosti autori.

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice

Výkresová dokumentácia:

Situácia
SituáciaAutor: Atelier 38
Pôdorys 1. PP
Pôdorys 1. PPAutor: Atelier 38
Pôdorys 1. NP
Pôdorys 1. NPAutor: Atelier 38
Pôdorys 2. NP
Pôdorys 2. NPAutor: Atelier 38
Pôdorys 3. NP
Pôdorys 3. NPAutor: Atelier 38
Pôdorys 4. NP
Pôdorys 4. NPAutor: Atelier 38
Pôdorys 5. NP
Pôdorys 5. NPAutor: Atelier 38
Pôdorys 6. NP
Pôdorys 6. NPAutor: Atelier 38
Rez
RezAutor: Atelier 38
Pohľady
PohľadyAutor: Atelier 38
Pohľady
PohľadyAutor: Atelier 38
Detail presklenej priečky
Detail presklenej priečkyAutor: Atelier 38

Dobová projektová dokumentácia Christopha Glasera:

Autor: Christoph Glaser
Autor: Christoph Glaser
Autor: Christoph Glaser
Autor: Christoph Glaser
Autor: Christoph Glaser
Autor: Christoph Glaser
Autor: Christoph Glaser

Materiály:

  • Železobetónový monolitický skelet - stĺpy, prievlaky, trámy, stropné dosky
  • Oceľ - zábradlie, svetlík, vodorovná deliaca konštrukcia átria
  • Sklo - deliace priečky
  • Sadrokartón - priečky, akustické podhľady
  • Keramika - obklad fasády
  • Kameň - obklad stĺpov
  • Textil - tienenie sklenených priečok a okien
  • Zamatový vinyl - podlahy

Autor: Atelier 38
Podklady: Linka
F
oto: BoysPlayNice

Poloha diela

Ing. arch. Tomáš Bindr
Ing. arch. Martin Struhala
Ing. arch. Hana Staňková
Ing. arch. Pavel Malček

Súvisiace články

Vložené
9. november 2022
0
777
Je potrebné uviesť celé meno (nie pseudonym, inak bude príspevok vymazaný), e-mail, ani telefón nie sú pre verejnosť viditeľné

Nechce sa vám vypisovať vaše údaje? Prihláste sa a komentujte pod svojím účtom.

Nemáte ešte účet? Zaregistrujte sa tu

Zatiaľ bez komentárov

Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím